Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językowe podstawy copywritingu - spec. komunikacja medialna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-JPC-12PDL
Kod Erasmus / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Językowe podstawy copywritingu - spec. komunikacja medialna
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. komunikacja medialna (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- przekazanie wiedzy dotyczącej struktury i funkcjonowania komunikatów reklamowych we współczesnej przestrzeni kulturowej,

- przekazanie wiedzy o zależności sposobu językowego kształtowania tekstu od sytuacji komunikacyjnej,

- wyrobienie umiejętności analizowania i interpretowania komunikatów reklamowych,

- doskonalenie umiejętności sprawnego, poprawnego, skutecznego i estetycznego posługiwania się polszczyzną w gatunku reklamowym,

- wyrobienie nawyku korzystania ze źródeł leksykograficznych w pracy nad tekstem o charakterze komercyjnym,

- rozwinięcie umiejętności twórczego wyzyskania środków językowych w pracy nad tekstem o charakterze komercyjnym,

- doskonalenie umiejętności pracy w zespole.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Ćwiczenia, praca indywidualna i zespołowa (w trakcie zajęć i poza godzinami kontaktowymi), dyskusja w grupie.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- styl – gatunek – komunikat reklamowy,

- językowe wyznaczniki tekstu reklamowego,

- tendencje ewolucyjne współczesnej polszczyzny a tekst reklamowy,

- różnostylistyczność tekstu reklamowego,

- slogan reklamowy – charakterystyka,

- tekst właściwy (body text) i tekst poboczny,

- reklama radiowa – warsztat,

- reklama telewizyjna – warsztat,

- ulotka, plakat, akcja promocyjna – warsztat,

- reklama społeczna – warsztat.

Literatura:

Zalecana literatura:

J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.

W. Budzyński, Reklama – techniki skutecznej perswazji, Warszawa 1999.

M. Ślużyński, Marketing w praktyce. Budowanie marki, tworzenie tekstów reklamowych, Gliwice 2004.

J. Kall, Reklama, wyd. II zmienione, Warszawa 2002.

E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.

D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2005.

Murdoch, Kreatywność w reklamie, Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- właściwie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z komunikatem reklamowym,

- wyjaśniać zależności między stylem, gatunkiem a tekstem reklamowym,

- rozpoznawać i rozróżniać widoczne w tekstach reklamowych tendencje ewolucyjne współczesnej polszczyzny,

- analizować i interpretować teksty reklamowe,

- krytycznie oceniać wartość sloganu reklamowego i tekstu właściwego,

- podawać przykłady fortunnych tekstów reklamowych,

- tworzyć teksty reklamowe,

- korzystać ze słowników tradycyjnych i elektronicznych, słowników dostępnych w sieci i z językowych korpusów sieciowych w pracy nad komunikatem reklamowym,

- kompetentnie i świadomie uczestniczyć w skomercjalizowanej przestrzeni kulturowej.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne oraz bardzo dobrze wykonany projekt zaliczeniowy.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne oraz bardzo dobrze wykonany projekt zaliczeniowy.

dobry (db; 4,0): dobre wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobrze wykonany projekt zaliczeniowy.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalające wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami oraz dobrze wykonany projekt zaliczeniowy.

dostateczny (dst; 3,0): zadawalające wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami oraz zadawalająco wykonany projekt zaliczeniowy.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalające wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne źle wykonany projekt zaliczeniowy lub brak jego wykonania.

Kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),

- wartość merytoryczna i fortunność projektów indywidualnych i zespołowych oraz sposób ich przedstawienia,

- umiejętność zaprezentowania podczas egzaminu wiedzy nabytej w ramach przedmiotu przy prezentacji przygotowanego projektu zaliczeniowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Fliciński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Fliciński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Fliciński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)