Historia literatury chorwackiej po 1945 roku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HLCP-32CSDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury chorwackiej po 1945 roku |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii chorwackiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów kroatystycznych (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - kształtowanie zdolności krytycznej oceny zjawisk i procesów literackich, umiejętności interdyscyplinarnego łączenia wiedzy z zakresu teorii literatury, historii, historii literatury chorwackiej, historii literatury powszechnej, formowanie umiejętności prowadzenia dyskusji w grupie i pracy zespołowej, umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej, - rozwijanie umiejętności analizowania i syntetyzowania wiedzy z zakresu historii literatury chorwackiej, umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie w języku ojczystym oraz czytania i dyskutowania w języku chorwackim, - przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury chorwackiej po 1945 roku, rozwijanie umiejętności czytania/studiowania literatury fachowej na poziomie coraz bardziej zaawansowanym, zdobywanie umiejętności pisania pracy seminaryjnej, kształtowanie podstawowej wiedzy na temat kultury narodowej kraju specjalności, rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza na poziomie podstawowym na temat historii literatury chorwackiej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - prezentacja chorwackiej literatury współczesnej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości, - ukazanie związków literatury chorwackiej z analogicznymi okresami i prądami w literaturze europejskiej, - przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych, - chorwacka literatura współczesna w świetle opracowań krytycznoliterackich, - analiza i interpretacja współczesnych tekstów poetyckich, prozatorskich, dramaturgicznych i publicystycznych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Krešimir Nemec, Povijest hrvatskog romana III, od 1945 do 2000, Zagreb 2003. S. Prosperov Novak, Povjest hrvatske književnosti. Sjećanjena dobro i zlo, Svezak III i IV, Split 2004. Widzieć Chorwację. Panorama chorwackiej literatury i kultury 1990-2005, red. K. Pieniążek-Marković, G. Rem, B. Zieliński. Poznań 2005. M. Dyras, Re-inkarnacje narodu. Chorwackie narracje tożsamościowe w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, Kraków 2009. K. Pieniążek-Marković, „Ja”-człowiek i świat w najnowszej poezji chorwackiej (1990-2010), Poznań 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi omówić i zinterpretować twórczość najważniejszych chorwackich twórców współczesnych (literatura, sztuka, publicystyka), - potrafi definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury, charakterystyczne dla chorwackiej literatury współczesnej, - porównuje zjawiska literackie, formułuje wnioski, wyjaśnia i interpretuje te zjawiska w kontekście historycznoliterackim, historycznym, artystycznym i filozoficznym, - potrafi skonstruować spójną wypowiedź (pisemną oraz ustną) o charakterze krytycznoliterackim, znaleźć odpowiednie źródła informacji, umiejętnie i funkcjonalnie wykorzystać uzyskaną dzięki nim wiedzę, - posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów, - umie wskazać związki pomiędzy zjawiskami literackimi oraz kulturowymi XX i XXI w. na gruncie słowiańskim, europejskim oraz światowym, - potrafi wykazać ciąg rozwojowy chorwackiej literatury współczesnej, określić znaczenie tej epoki w szerszym kontekście historycznym i artystycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość głównych kierunków, prądów i nurtów w literaturze kraju kierunkowego oraz powiązanych z nimi kwestii teoretycznoliterackich, historycznoliterackich i historycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej roli literatury, umiejętność wskazania relacji zachodzących pomiędzy literaturą wybranego kraju słowiańskiego a literaturą europejską i światową. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Łozińska, Krystyna Pieniążek-Marković | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krystyna Pieniążek-Marković | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Urszula Putyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krystyna Pieniążek-Marković | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.