Historia idei
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-HI-12SMDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia idei |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia śródziemnomorskie |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie studentów z podstawowymi ideami i pojęciami filozoficznymi, zwłaszcza tymi, które były i są obecne w szeroko rozumianej kulturze Europy, znajdując swe odbicie w literaturze i sztuce, - zapoznanie studentów z pochodzeniem wybranych idei i pojęć z myśli grecko-rzymskiej, - zapoznanie studentów z rozwojem idei na przestrzeni czasu oraz ich różnym kształtem w kolejnych epokach, - zapoznanie studentów z elementami komparatystyki historyczno-ideowej między kulturami, - zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - podstawowe idee filozoficzne obecne w kulturze Europy oraz ich współczesne interpretacje, - pochodzenie wybranych idei i pojęć z myśli grecko-rzymskiej, - rozwój idei na przestrzeni czasu oraz ich różny kształt w kolejnych epokach, - elementy komparatyrstyki historyczno-ideowej między kulturami, - możliwości i ograniczenia metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Lovejoy, Arthur O., The Great Chain of Being. A Study of the History of an Idea. The William James Lectures Delivered at Harvard University, 1933 (i późniejsze wydania). Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1-4, przeł. E.I. Zieliński, Lublin 1993-1999. Copleston F., Historia filozofii, t. I-IX, przeł. J. Łoziński, Warszawa 1995. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 1993. The Cambridge Companion to Medieval Philosophy, ed. by A.S. McGrade, Cambridge 2006. The Cambridge Companion to Early Modern Philosophy, ed. by R. Rutherford, Cambridge 2007. Literatura szczegółowa i źródłowa będzie podawana przez prowadzącego w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma wiedzę o znaczeniu, transmisji oraz recepcji literatury klasycznej w literaturze europejskiej i z tej wiedzy umie krytycznie korzystać, - ma szczegółową wiedzę o wybranych zagadnieniach filozoficznych z kręgu kultury śródziemnomorskiej oraz ich rozwoju w filozofii europejskiej, - krytycznie interpretuje oddziaływanie kultury grecko-rzymskiej na współczesną cywilizację zachodnią i jej wytwory, argumentuje merytorycznie i prezentuje własne poglądy korzystając z tradycyjnych i elektronicznych źródeł wiedzy, - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości jako rezultat wielości różniących się od siebie idei, postaw i perspektyw, - ma pogłębioną świadomość znaczenia nauk humanistycznych dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, bardzo dobra znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, bardzo dobre rozumienie metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z pewnymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, dobra znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, poprawne rozumienie metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, zadowalająca znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, ograniczone rozumienie metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei. dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z pewnymi niedociągnięciami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, niezadowalająca znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, brak rozumienia metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Marcinkowska-Rosół | |
Prowadzący grup: | Maria Marcinkowska-Rosół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.