Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia idei

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-HI-12SMDM-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia idei
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

studia śródziemnomorskie

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zapoznanie studentów z podstawowymi ideami i pojęciami filozoficznymi, zwłaszcza tymi, które były i są obecne w szeroko rozumianej kulturze Europy, znajdując swe odbicie w literaturze i sztuce,

- zapoznanie studentów z pochodzeniem wybranych idei i pojęć z myśli grecko-rzymskiej,

- zapoznanie studentów z rozwojem idei na przestrzeni czasu oraz ich różnym kształtem w kolejnych epokach,

- zapoznanie studentów z elementami komparatystyki historyczno-ideowej między kulturami,

- zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- podstawowe idee filozoficzne obecne w kulturze Europy oraz ich współczesne interpretacje,

- pochodzenie wybranych idei i pojęć z myśli grecko-rzymskiej,

- rozwój idei na przestrzeni czasu oraz ich różny kształt w kolejnych epokach,

- elementy komparatyrstyki historyczno-ideowej między kulturami,

- możliwości i ograniczenia metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.

Literatura:

Zalecana literatura:

Lovejoy, Arthur O., The Great Chain of Being. A Study of the History of an Idea. The William James Lectures Delivered at Harvard University, 1933 (i późniejsze wydania).

Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1-4, przeł. E.I. Zieliński, Lublin 1993-1999.

Copleston F., Historia filozofii, t. I-IX, przeł. J. Łoziński, Warszawa 1995.

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 1993.

The Cambridge Companion to Medieval Philosophy, ed. by A.S. McGrade, Cambridge 2006.

The Cambridge Companion to Early Modern Philosophy, ed. by R. Rutherford, Cambridge 2007.

Literatura szczegółowa i źródłowa będzie podawana przez prowadzącego w trakcie zajęć.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- ma wiedzę o znaczeniu, transmisji oraz recepcji literatury klasycznej w literaturze europejskiej i z tej wiedzy umie krytycznie korzystać,

- ma szczegółową wiedzę o wybranych zagadnieniach filozoficznych z kręgu kultury śródziemnomorskiej oraz ich rozwoju w filozofii europejskiej,

- krytycznie interpretuje oddziaływanie kultury grecko-rzymskiej na współczesną cywilizację zachodnią i jej wytwory, argumentuje merytorycznie i prezentuje własne poglądy korzystając z tradycyjnych i elektronicznych źródeł wiedzy,

- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości jako rezultat wielości różniących się od siebie idei, postaw i perspektyw,

- ma pogłębioną świadomość znaczenia nauk humanistycznych dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, bardzo dobra znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, bardzo dobre rozumienie metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z pewnymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): dobra znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, dobra znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, poprawne rozumienie metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, zadowalająca znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, ograniczone rozumienie metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.

dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z pewnymi niedociągnięciami.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omówionych na wykładzie idei i pojęć filozoficznych, niezadowalająca znajomość ich pochodzenia i rozwoju na przestrzeni wieków, brak rozumienia metody historycznej i metody komparatystycznej w obrębie historii idei.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Marcinkowska-Rosół
Prowadzący grup: Maria Marcinkowska-Rosół
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)