Historia bibliotek i księgozbiorów - spec. dokumentalistyczno-bibliotekarska
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 03-HBK-12PDL |
| Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
| Nazwa przedmiotu: | Historia bibliotek i księgozbiorów - spec. dokumentalistyczno-bibliotekarska |
| Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
| Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. dokumentalistyczno-bibliotekarskiej (studia licencjackie) |
| Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
| Język prowadzenia: | język polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Kierunek studiów: | filologia polska |
| Poziom przedmiotu: | I stopień |
| Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - wykształcenie umiejętności porozumiewania się z ekspertami z dziedziny bibliologii oraz umiejętności docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej, - opanowanie wiedzy ogólnej z zakresu historii książki, bibliotek i księgozbiorów, - wykształcenie umiejętności badawczych w zakresie historii bibliotek i księgozbiorów. |
| Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
| Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej. |
| Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, dyskusja. |
| Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
| Skrócony opis: |
Student w toku wykładów poznaje wiedzę ogólną z zakresu historii książki, bibliotek i księgozbiorów. Ponadto nabywa umiejętności badawczych w zakresie historii bibliotek i księgozbiorów i uczy się kontaktu ze specjalistami z dziedziny bibliologii. |
| Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - starożytny i średniowieczny rodowód współczesnej terminologii związanej z książką i edytorstwem; książka grecko-rzymska; materiały piśmiennicze, formy książki, krąg użytkowników; biblioteki, - wczesne średniowiecze; renesans karoliński i książka romańska; forma książki, materiał, oprawa, treści przekazywane za pomocą książki; biblioteki, rola kościołów i klasztorów, - książka w późnym średniowiecza; materiały pisarskie, filigranistyka, pismo, oprawy, pomieszczenia biblioteczne; organizacja wytwarzania książki, krąg odbiorców, biblioteki, rola uniwersytetów, - książka ksylograficzna; wynalazek druku; rozwój drukarstwa w Europie; morfologia książki drukowanej; oprawa, - drukarstwo w Polsce XV-XVI wieku; pierwsze książki drukowane w języku polskim, - rozwój księgarstwa, targi książki, aukcje; biblioteki w epoce odrodzenia, księgozbiory wybitnych humanistów; znaczenie reformacji i kontrreformacji dla produkcji książki; krąg odbiorców i czytelników książki renesansowej; biblioteki panujących, szkolne, uniwersyteckie, klasztorne, mieszczańskie, - książka w okresie baroku; wojny XVII w. i ich konsekwencje; rozwój sztuk ilustracyjnych; rozwój czasopiśmiennictwa, cenzura, - rozwój drukarstwa i grafiki książkowej w epoce oświecenia w Polsce i w Europie, księgarstwo, rozwój wypożyczalni książek; rozwój publicznego udostępniania książki i idei biblioteki narodowej; krąg czytelników książki oświeceniowej; przemieszczenia księgozbiorów na przełomie XVIII i XIX wieku; sekularyzacja klasztorów w Prusach i w Austrii; losy bibliotek polskich po rozbiorach, - industrializacja produkcji książki w XIX wieku; wzrost produkcji piśmienniczej i drukarskiej, przemiany zewnętrznej formy książki; ruchy bibliofilskie; rozwój czasopiśmiennictwa, - rozwój wielkich bibliotek naukowych i zmiana ich charakteru, biblioteki uniwersyteckie, biblioteki narodowe, bibliotekarstwo powszechne, wybitni kolekcjonerzy książek; specyfika sytuacji Polski w okresie rozbiorów i jej wpływ na funkcję książki i bibliotek; biblioteki fundacyjne, idea biblioteki narodowej, biblioteki polskie na obczyźnie; współczesny obraz bibliotek i księgozbiorów. |
| Literatura: |
Zalecana literatura: Bieńkowska B., przy współpracy E. Maruszak, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005. Bieńkowska B., Chamerska H., Tysiąc lat książki i bibliotek w Polsce, Wrocław 1992. Eisenstein E. L., Rewolucja Gutenberga, tłum. H. Hollender, Warszawa 2004. Głombiowski K., Szwejkowska H., Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, Warszawa 1979. Maleczyńska K., Zarys historii bibliotek XV-XVIII w., Wrocław 1976. Potkowski E., Książka rękopiśmienna w kulturze Polski średniowiecznej, Warszawa 1984. Sowiński J., Polskie drukarstwo, Wrocław 1996. Szwejkowska H., Książka drukowana XV-XVIII wieku, Warszawa 1987. Szwejkowska H., Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX wieku, Warszawa 1981. Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia. |
| Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - posługiwać się podstawową terminologią z zakresu bibliologii, - rozpoznawać oraz oceniać elementy składowe książki, odkrywać łączące je relacje oraz ich wpływ na obraz książki jako całości, - umiejscowić analizowany obiekt (książkę, bibliotekę, księgozbiór) w czasoprzestrzeni i dokonać jego oceny w kontekście zjawisk jemu współczesnych, - rozpoznawać poszczególne techniki graficzne i jest świadom ich relacji z morfologią książki, - prowadzić dialog ze specjalistami z zakresu historii bibliotek i księgozbiorów. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność na wszystkich zajęciach i zaliczenie testu końcowego na ocenę bardzo dobrą świadczącą o pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć. dobry plus (+db; 4,5): obecność na wszystkich zajęciach i zaliczenie testu końcowego na ocenę dobrą + świadczącą o niemal pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć. dobry (db; 4,0): obecność na wszystkich zajęciach i zaliczenie testu końcowego na ocenę dobrą świadczącą o niemal pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć. dostateczny plus (+dts; 3,5): jedna nieobecność na zajęciach i zaliczenie testu końcowego na ocenę dostateczną + świadczącą o posiadaniu wiedzy wymagającej jeszcze sporego rozszerzenia i ugruntowania. dostateczny (dst; 3,0): jedna nieobecność na zajęciach oraz zaliczenie testu końcowego na ocenę dostateczną świadczącą o posiadaniu wiedzy wymagającej jeszcze sporego rozszerzenia i ugruntowania. niedostateczny (ndst; 2,0): dwie i więcej nieobecności na zajęciach i zaliczenie testu końcowego na ocenę niedostateczną świadczącą o bardzo dużych brakach w posiadanej wiedzy i całkowitym niezrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć. Kryteria oceniania: - aktywność na zajęciach, - zaliczenie testu końcowego. |
| Praktyki zawodowe: |
W powiązaniu z programem specjalności dokumentalistyczno-bibliotekarskiej. Studenci mogą odbywać praktyki między innymi w bibliotekach naukowych i publicznych, a także w archiwach państwowych i branżowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.