Gramatyka opisowa języka polskiego (wprowadzenie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-GOJ-11JPODL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka polskiego (wprowadzenie) |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej jako obcej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej jako obcej (st. lic) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie z podstawową problematyką i terminologią z zakresu gramatyki współczesnego języka polskiego; - przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu gramatyki współczesnego języka polskiego; - wypracowanie umiejętności samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami, ich językowej analizy na podstawowym poziomie; - rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się w mowie i piśmie w języku polskim; - rozwinięcie świadomości językowej, uwrażliwienie na obserwację zjawisk językowych wśród użytkowników języka; |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | polszczyzna.amu.edu.pl |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, lektura indywidualna, praca indywidualna i zespołowa, dyskusja w grupie |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot trwa jeden semestry - realizowany jest na pierwszym roku studiów. Stanowi wprowadzenie do terminologii i problematyki gramatyki współczesnego języka polskiego, a także stanowi bezpośrednie wsparcie praktycznego kształcenia językowe w zakresie stosowanych tam tam pojęć i omawianych treści. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia wstęp do nauki o języku fonetyka jako dyscyplina językoznawcza – wprowadzenie system wokaliczny i konsonantyczny współczesnego języka polskiego; artykulacja – wprowadzenie i ćwiczenia praktyczne nauka o akcencie – wprowadzenie części mowy – wprowadzenie morfonologia, charakterystyka wymian morfonologicznych – wprowadzenie słowotwórstwo rzeczownika, przymiotnika, przysłówka i czasownika – wprowadzenie fleksja imienna (wybrane problemy odmiany polskich rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników) podstawowe typy koniugacyjne czasowników polskich rodzaje wypowiedzeń w języku polskim wyrazy a części zdania w języku polskim wypowiedzenia złożone podrzędnie i współrzędnie funkcje języka i tekstu |
Literatura: |
- J. Bańczerowski, J. Pogonowski, T. Zgółka, Wstęp do językoznawstwa, Poznań 1982. - M. Bańko, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002. - Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. - B. Boniecka, Składnia współczesnego języka polskiego, Lublin 1998. - D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego, Warszawa 1971. - Części mowy, pod red. J. Bartmińskiego, M. Nowosad-Bakalarczyk, Lublin 2003. - Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia pod red. Z. Topolińskiej, Warszawa 1984. - Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia pod red. R. Grzegorczykowej, R. Laskowskiego, H. Wróbla, Warszawa 1998. - R. Grzegorczykowa, Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996. - H. Jadacka, Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. - H. Jadacka, System słowotwórczy polszczyzny 1945-2000, Warszawa 2001. - S. Jodłowski, Studia nad częściami mowy, Warszawa 1971. - L. Madelska, M. Witaszek-Samborska, Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, wyd. V, Poznań 2000. - A. Nagórko, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2005. - J. Tokarski, Fleksja polska, Warszawa 2001. - M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2000. - Encyklopedia języka polskiego pod red. S. Urbańczyka, wyd. III, Wrocław 1992. - Wielki słownik poprawnej polszczyzny pod red A. Markowskiego, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: zna i właściwie stosuje terminologię związaną ze współczesną polską gramatyką posiada podstawową wiedzę o języku jako systemie oraz języku jako narzędziu komunikacji potrafi stosunkowo poprawnie (adekwatnie do poziomu praktycznego kształcenia językowego) posługiwać się językiem polskim w mowie i w piśmie potrafi rozpoznawać i charakteryzować nieskomplikowane formy gramatyczne leksemów oraz proste struktury składniowe na podstawie wiedzy teoretycznej o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego potrafi wskazać oraz uzasadnić przyczyny prostych zmian językowych analizując nieskomplikowany tekst, potrafi określić jego status gatunkowy, różne funkcje, rolę jako środka komunikacji, tematykę oraz wpływ kontekstu na jego interpretację poprawnie wykorzystuje opracowania naukowe podczas zajęć oraz w pracy własnej |
Metody i kryteria oceniania: |
4. Kryteria oceniania - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); - adekwatna do poziomu praktycznego kształcenia językowego sprawność językowa, umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, umiejętność samodzielnej pracy ze wskazanymi tekstami, ich językowej analizy na podstawowym poziomie; - obecność na zajęciach; - poprawność zleconej analizy w pracach indywidualnych i grupowych - umiejętność zaprezentowania na zaliczeniu końcowym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. Skala ocen: 5.0 – bardzo dobra znajomość wstępnej wiedzy przedmiotowej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, bardzo dobra znajomość podstawowych zasad analizy i interpretacji wybranych tekstów na podstawie ogólnej i wstępnej wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, bardzo dobrze widoczna świadomość w zakresie poprawności językowej oraz adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, bardzo duża aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, bardzo dobre oraz systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć). 4.5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie analiz tekstowych oraz komunikacyjnej kompetencji językowych 4.0 – dobra znajomość wstępnej wiedzy przedmiotowej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, dobra znajomość podstawowych zasad analizy i interpretacji wybranych tekstów na podstawie ogólnej i wstępnej wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, dobrze widoczna świadomość w zakresie poprawności językowej, dobra (adekwatna do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) sprawność w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dobre i systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć). 3.5 – zadawalająca znajomość wstępnej wiedzy przedmiotowej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, zadowalająca znajomość podstawowych zasad analizy i interpretacji wybranych tekstów na podstawie wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, dobra (adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) świadomość w zakresie poprawności językowej i analogiczne kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dobre przygotowanie merytoryczne do zajęć). 3.0 – zadawalająca wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego; zadowalająca znajomość podstawowych zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie ogólnej i wstępnej wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, niewielka (adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) świadomość i niskie kompetencje w zakresie poprawności językowej, słaba aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dostateczne przygotowanie merytoryczne do zajęć). 2.0 – niezadawalająca znajomość nawet podstawowej wiedzy przedmiotowej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, niezadowalająca znajomość podstawowych zasad analizy i interpretacji wskazanych tekstów na podstawie ogólnej i wstępnej wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, bardzo niska (adekwatne do poziomu praktycznego kształcenia językowego studenta-obcokrajowca) świadomość i bardzo słabe kompetencje w zakresie poprawności językowej, brak aktywności w trakcie zajęć (nieuczestniczenie w dyskusji, brak angażowania się do pracy indywidualnej i zespołowej, brak lub bardzo słabe przygotowanie merytoryczne do zajęć). |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.