Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gry: fabuły i techniki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-GFT-22SZPDU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gry: fabuły i techniki
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

sztuka pisania

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Cel przedmiotu Gry: fabuły i techniki wynika z kariery, jaka w ciągu ostatniego ćwierćwiecza stała się udziałem gry komputerowej. Gra ta jest składnikiem codzienności całych pokoleń, kształtując podejście do opowieści, wrażliwość estetyczną, a nawet etyczną, oczekiwania wobec innych dziedzin rozrywki i sztuki. Jest też sportem i przemysłem. Wpływa na kino, telewizję oraz literaturę.

Wspólnym elementem gry komputerowej i literatury pozostaje fabuła i niektóre techniki prowadzenia narracji. Co jednak je różni, jak się wzajemnie inspirują i reformują? – na te i inne pytania winny odpowiedzieć zajęcia. Oprócz tego, co oczywiste, ich zadaniem jest usytuować obecne rozumienie gry na tle wcześniejszych teorii gier.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- teorie gier przed epoką gier wideo,

- historia i odmiany gier wideo,

- immersja jako wyznacznik poetyki gier wideo,

- efekty emersyjne,

- znakowy aspekt graficznych interfejsów użytkownika – język współczesności (za P. Kubińskim),

- wpływ gier wideo na inne teksty kultury.

Literatura:

Zalecana literatura:

R. Caillois, Gry i ludzie, Warszawa 1997.

P. Kubiński, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.

A. Kwapiński, Gry fabularne w perspektywie ludologicznej. Zarys problematyki badawczej, „Kultura i Historia” 2013, nr 13.

G. Frasca, Ludology meets narratology: Similitude and differences between (video)games and narrative, http://www.ludology.org/articles/ludology.htm

R. Edwards, GNS and Other Matters of Role-Playing Theory, http://www.indie-rpgs.com/articles/1/.

J. Juul, The Game, the Player, the World: Looking for a Heart of Gameness, http://www.jesperjuul.net/text/gameplayerworld./

K. Ruszkowska, M. Kuczyński, Poza Czasem, Warszawa 2004.

M. Marszalik, M. Nowak-Kreyer, M. Studniarek, T. Kreczmar, Wiedźmin: Gra wyobraźni według Andrzeja Sapkowskiego, Warszawa 2001.

F. Pepe, The CRPG Book Project. Sharing the History of Computer Role-Playing Games, https://crpgbook.files.wordpress.com/2018/02/crpg_book_1-0-1.pdf

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna najważniejsze tradycyjne teorie gier,

- zna najważniejsze teorie gier komputerowych (wideo),

- posługuje się technicznym językiem opisu gier fabularnych,

- potrafi krytycznie rozpoznać konwencjonalność i unikatowość zastosowanych rozwiązań fabularnych,

- potrafi wskazać punkty styczne i kolizyjne gier wideo i innych dziedzin kultury,

- umie scharakteryzować, na czym polega ludyczny, kreacyjny i nowatorski charakter gier wideo.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość pojęć z zakresu tradycyjnych teorii gier i teorii gier komputerowych, wysoki poziom umiejętności posługiwania się technicznym językiem opisu gier fabularnych, samodzielność w zakresie krytycznej analizy rozwiązań fabularnych, umiejętność trafnej analizy i interpretacji powiązań gier i innych tekstów kultury, biegła umiejętność powiązania treści kursu z procesem wartościowania.

dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość pojęć z tradycyjnych teorii gier i gier komputerowych, wysoki poziom umiejętności posługiwania się technicznym językiem opisu gier fabularnych, samodzielność w zakresie krytycznej analizy rozwiązań fabularnych, umiejętność analizy i interpretacji powiązań gier i innych tekstów kultury, umiejętność powiązania treści kursu z procesem wartościowania.

dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć z zakresu tradycyjnych teorii gier i teorii gier komputerowych, wysoki poziom umiejętności posługiwania się technicznym językiem opisu gier fabularnych, samodzielność w zakresie krytycznej analizy rozwiązań fabularnych, umiejętność analizy i interpretacji powiązań gier i innych tekstów kultury; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość pojęć z zakresu tradycyjnych teorii gier i teorii gier komputerowych, przyzwoity poziom umiejętności posługiwania się technicznym językiem opisu gier fabularnych, samodzielność w zakresie krytycznej analizy rozwiązań fabularnych, umiejętność analizy i interpretacji powiązań gier i innych tekstów kultury. Dopuszczalne braki w zakresie wiedzy, nieuniemożliwiające jednak praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy w interpretacjach inicjowanych przez prowadzącego;

dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość pojęć z zakresu tradycyjnych teorii gier i teorii gier komputerowych, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, podstawowy poziom umiejętności posługiwania się technicznym językiem opisu gier fabularnych, niska samodzielność w zakresie krytycznej analizy rozwiązań fabularnych, słaba umiejętność analizy i interpretacji powiązań gier i innych tekstów kultury. Wyraźne braki w zakresie wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w podejmowaniu działań interpretacyjnych, ale ich nie uniemożliwiające.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć z tradycyjnych teorii gier i gier komputerowych, niedopuszczalnie niski poziom umiejętności posługiwania się technicznym językiem opisu gier fabularnych, brak samodzielności w zakresie krytycznej analizy rozwiązań fabularnych oraz pojęć i niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Rafał Kochanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Rafał Kochanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Rafał Kochanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)