Visconti – Bergman – Buñuel. Sztuka i myśl o sztuce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-F-VBB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Visconti – Bergman – Buñuel. Sztuka i myśl o sztuce |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty fakultatywne Katedry Filmu, Telewizji i Nowych Mediów |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | a. Wskazanie sposobów odwoływania się do dziedzictwa sztuki zachodniej w wybranych filmach L. Viscontiego, I. Bergmana i L. Buñuela jako przejawu wspólnego tym reżyserom zainteresowania tematem roli sztuki. b. Analiza i interpretacja wybranych dzieł filmowych z uwzględnieniem teoretycznych i historycznych kontekstów myśli o sztuce. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | nie |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Poznańskie biblioteki naukowe: Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej, BU, BR, PTPN |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | konwersatorium |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS |
Pełny opis: |
1. Analiza i interpretacja wybranych filmów L. Viscontiego, I. Bergmana i L. Buñuela. 2. Omówienie lektur filmoznawczych. 3. Omówienie tekstów literackich pozostających w istotnym związku z analizowanymi filmami. 4. Omówienie historycznych przemian w rozumieniu sztuki. 5. Omówienie wybranych ujęć z teorii sztuki. |
Literatura: |
1. Abrams, Meyer H., Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. M.B. Fedewicz, Gdańsk 2003, s. 11–38 („Wstęp: orientacje teoretyczne”). 2. Bieńkowska, Ewa, W poszukiwaniu królestwa człowieka. Utopia sztuki od Kanta do Tomasza Manna, Warszawa 1981. 3. Helman, Alicja, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, Gdańsk 2001. 4. Ingarden, Roman, Wartości artystyczne i wartości estetyczne, w: idem, Przeżycie – dzieło – wartość, Kraków 1966, s. 137–161. 5. Ingmar Bergman w opinii krytyki zagranicznej, wybór i oprac. D. Zielińska, Warszawa 1987. 6. Ingmar Bergman, red. J. Balbierz, B. Zmudziński, Kraków 1993. 7. Kolasińska-Pasterczyk, Iwona, Piekła Luisa Buñuela. Wokół problematyki sacrum i profanum, Kraków 2007. 8. Miłosz, Czesław, Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku, Warszawa 1990, wyd. 2 (pełne). 9. Schifano, Laurence, Luchino Visconti. Ogień namiętności, przeł. E. Radziwiłłowa, Warszawa 2010. 10. Szczepański, Tadeusz, Zwierciadło Bergmana, Gdańsk 2007. 11. Tatarkiewicz, Władysław, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988, s. 21–61 („Sztuka: dzieje pojęcia”). 12. Tatarkiewicz, Władysław, O doskonałości, Warszawa 1976, s. 5–21, 42–56. 13. Werner, Andrzej, Dekada filmu, Warszawa 1997. 14. Woźniakowski, Jacek, O sztuce i pięknie. Myśli rozdwojone w sobie (1961), w: idem, Słowa i obrazy: sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, wybór, wstęp i oprac. N. Cieślińska-Lobkowicz, Kraków 2011, s. 3–23. 15. „Film na Świecie” 1975, nr 4 (Buñuel); 1981, nr 11 (surrealizm i Luis Buñuel). |
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach nauki o filmie z naukami o kulturze, literaturze i sztuce. Student rozumie wybrane idee z zakresu filozofii sztuki, pomocne w interdyscyplinarnej refleksji nad filmem i literaturą. Student ma wiedzę na temat związków filmu z innymi sztukami. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze potrzebne do analizy twórczości filmowej Viscontiego, Bergmana i Buñuela (zwłaszcza w zakresie czytania literatury naukowej i wykorzystywania jej do przygotowania wypowiedzi ustnej). Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków z wykorzystaniem poglądów innych autorów. Student rozpoznaje rolę sztuki w kulturze zachodniej. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena przygotowania się do zajęć poprzez lekturę wskazanych tekstów oraz (ukierunkowaną) analizę materiału filmowego. 2. Ocena z projektu i rozmowy końcowej. - bardzo dobry (bdb; 5,0): Student regularnie i czynnie uczestniczy w zajęciach, przy czym jego wypowiedzi świadczą o znajomości lektur oraz systematycznym nadbudowywaniu wiedzy uzyskiwanej podczas zajęć. W zaliczeniu końcowym student potrafi wykazać się umiejętnością syntezy wiedzy, samodzielnym, swobodnym formułowaniem sądów i merytoryczną argumentacją. - dobry plus (+db; 4,5): Student regularnie i czynnie uczestniczy w zajęciach, przy czym jego wypowiedzi świadczą o znajomości lektur oraz systematycznym nadbudowywaniu wiedzy uzyskiwanej podczas zajęć. W zaliczeniu końcowym student potrafi wykazać się umiejętnością syntezy wiedzy, samodzielnym, swobodnym formułowaniem sądów i merytoryczną argumentacją, która wykazuje niewielkie braki. - dobry (db; 4,0): Student regularnie i czynnie uczestniczy w zajęciach, przy czym jego wypowiedzi świadczą o znajomości lektur oraz systematycznym nadbudowywaniu wiedzy uzyskiwanej podczas zajęć. W zaliczeniu końcowym student potrafi wykazać się umiejętnością syntezy wiedzy, sprawnego formułowania sądów i argumentowania, choć jego wypowiedź może wykazywać zauważalne braki. - dostateczny plus (+dst; 3,5): Student regularnie uczestniczy w zajęciach, ale bardzo rzadko zabiera głos bądź jego wypowiedzi mają raczej charakter spontaniczny aniżeli merytoryczny i w mniejszym zakresie odnoszą się do literatury przedmiotu. W zaliczeniu końcowym student potrafi wykazać się umiejętnością przedstawienia problemu badawczego i merytorycznej argumentacji, ale jego wypowiedź jest niepełna bądź niedostatecznie uzasadniona. - dostateczny (dst; 3,0): Student regularnie uczestniczy w zajęciach, ale bardzo rzadko zabiera głos bądź jego wypowiedzi mają charakter wyraźnie spontaniczny, nie merytoryczny. W zaliczeniu końcowym student potrafi wykazać się umiejętnością przedstawienia problemu badawczego i merytorycznej argumentacji, ale jego wypowiedź jest niepełna bądź niedostatecznie uzasadniona. - niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie uczestniczy regularnie w zajęciach. W zaliczeniu końcowym student nie potrafi wykazać się umiejętnościami w zakresie przedstawienia problemu badawczego i merytorycznej argumentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Igielska-Łagodzińska | |
Prowadzący grup: | Anna Igielska-Łagodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.