Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Librettologia. Literackie tajniki teatru muzycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-F-LLT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Librettologia. Literackie tajniki teatru muzycznego
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Polskiej
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zdobycie umiejętności rozpoznawania specyficznych cech libretta, definiowanego jako warstwa literacka różnych gatunków dramatyczno-muzycznych,

- zgłębienie teoretycznych założeń libretta jako formy dramatycznej,

- poznanie źródeł i tradycji libretta,

- wypracowanie umiejętności rozpoznawania schematów przedstawieniowych literackich tworzyw, stanowiących podstawę fabularną wybranych arcydzieł dramatyczno-muzycznych,

- zapoznanie ze współczesnymi inscenizacjami omawianych oper (np. Koronacja Poppei Monteverdiego, Cosi fan tutte Mozarta, Carmen Bizeta, Pelleas i Melisanda Debussy’ego, Król Roger Szymanowskiego i Pasażerka Weinberga).

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia. Wszystkie wykorzystane w trakcie zajęć teksty znajdują się w Bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM oraz częściowo w systemie MSTeams dla zespołu zajęciowego

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie specyficznych cech libretta, definiowanego jako warstwa literacka różnych gatunków dramatyczno-muzycznych. Będziemy zgłębiać zarówno tajniki teoretyczne tej intrygującej formy dramatycznej, jej arystotelesowskie i anty-arystotelesowskie źródła i tradycje, jak również wspólnie przyjrzymy się schematom przedstawieniowym literackich tworzyw, stanowiących podstawę fabularną wybranych arcydzieł dramatyczno-muzycznych. Omówimy m.in. "Koronację Poppei" Monteverdiego, "Cosi fan tutte" Mozarta, "Carmen" Bizeta, "Pelleasa i Melisandę" Debussy'ego, a także opery współczesne i ich libretta, m.in. "Króla Rogera" Szymanowskiego i "Pasażerkę" Weinberga. Na zajęciach zapoznamy się ze współczesnymi inscenizacjami omawianych oper.

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- librettologia i stan badań nad librettem, spory wokół definicji libretta,

- struktura formalna librett operowych i jego uwarunkowania dramatyczno-muzyczne,

- libretto jako forma dramatyczna,

- epickie dominanty libretta,

- liryczne dominanty libretta,

- teatralno-wizualne aspekty libretta,

- przemiany estetyczno-formalne librett operowych – analiza wybranych arcydzieł.

Literatura:

Zalecana literatura:

A. Gier, Das Libretto. Theorie und Geschichte, Frankfurt am Main 2000.

P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t.1-2, Kraków 2008 (fragmenty).

J. Starobinski J., Czarodziejki, przeł. M. Ochab i T. Swoboda, Gdańsk 2011 (fragmenty).

Powyższa literatura ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- zanalizować wybrane aspekty estetyczne libretta operowego,

- zastosować specjalistyczną terminologię dotyczącą analizy libretta operowego,

- rozpoznawać i nazywać wybrane parametry formalne libretta operowego,

- wyjaśnić, na czym polegają epickie, dramatyczne i liryczne dominanty libretta operowego,

- wyjaśnić, na czym polega specyfika relacji słowno-muzyczno-obrazowych w libretcie operowym,

- posłużyć się tekstem naukowym dotyczącym libretta i librettologii, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz,

- wykazać, na czym polega pespektywa librettologiczna w badaniach nad dziełami teatru muzycznego.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień, bardzo dobra znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, bardzo dobra umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą libretta operowego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, wysoka świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, bardzo dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie umiejętności związanych z analizą tekstów z zakresu teatru muzycznego.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć - słabsza znajomość tekstów z zakresu librettologii, słabsza znajomość specyfiki i statusu librett operowych omówionych podczas zajęć.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru librett operowych, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, zadowalająca umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą librett operowych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, zadowalająca świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących libretta operowego, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, słabo ukształtowana umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą librett operowych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, słaba świadomość złożonego statusu libretta operowego w kulturze, zadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących librett operowych, brak znajomości wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, brak umiejętności łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą librett operowych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, brak świadomości złożonego statusu libretta operowego w kulturze, niezadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną.

Kryteria oceniania:

- aktywny udział w zajęciach,

- projekt i/lub kolokwium ustne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Lisiecka
Prowadzący grup: Katarzyna Lisiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)