Librettologia. Literackie tajniki teatru muzycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-F-LLT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Librettologia. Literackie tajniki teatru muzycznego |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Polskiej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zdobycie umiejętności rozpoznawania specyficznych cech libretta, definiowanego jako warstwa literacka różnych gatunków dramatyczno-muzycznych, - zgłębienie teoretycznych założeń libretta jako formy dramatycznej, - poznanie źródeł i tradycji libretta, - wypracowanie umiejętności rozpoznawania schematów przedstawieniowych literackich tworzyw, stanowiących podstawę fabularną wybranych arcydzieł dramatyczno-muzycznych, - zapoznanie ze współczesnymi inscenizacjami omawianych oper (np. Koronacja Poppei Monteverdiego, Cosi fan tutte Mozarta, Carmen Bizeta, Pelleas i Melisanda Debussy’ego, Król Roger Szymanowskiego i Pasażerka Weinberga). |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia. Wszystkie wykorzystane w trakcie zajęć teksty znajdują się w Bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM oraz częściowo w systemie MSTeams dla zespołu zajęciowego |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie specyficznych cech libretta, definiowanego jako warstwa literacka różnych gatunków dramatyczno-muzycznych. Będziemy zgłębiać zarówno tajniki teoretyczne tej intrygującej formy dramatycznej, jej arystotelesowskie i anty-arystotelesowskie źródła i tradycje, jak również wspólnie przyjrzymy się schematom przedstawieniowym literackich tworzyw, stanowiących podstawę fabularną wybranych arcydzieł dramatyczno-muzycznych. Omówimy m.in. "Koronację Poppei" Monteverdiego, "Cosi fan tutte" Mozarta, "Carmen" Bizeta, "Pelleasa i Melisandę" Debussy'ego, a także opery współczesne i ich libretta, m.in. "Króla Rogera" Szymanowskiego i "Pasażerkę" Weinberga. Na zajęciach zapoznamy się ze współczesnymi inscenizacjami omawianych oper. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - librettologia i stan badań nad librettem, spory wokół definicji libretta, - struktura formalna librett operowych i jego uwarunkowania dramatyczno-muzyczne, - libretto jako forma dramatyczna, - epickie dominanty libretta, - liryczne dominanty libretta, - teatralno-wizualne aspekty libretta, - przemiany estetyczno-formalne librett operowych – analiza wybranych arcydzieł. |
Literatura: |
Zalecana literatura: A. Gier, Das Libretto. Theorie und Geschichte, Frankfurt am Main 2000. P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t.1-2, Kraków 2008 (fragmenty). J. Starobinski J., Czarodziejki, przeł. M. Ochab i T. Swoboda, Gdańsk 2011 (fragmenty). Powyższa literatura ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - zanalizować wybrane aspekty estetyczne libretta operowego, - zastosować specjalistyczną terminologię dotyczącą analizy libretta operowego, - rozpoznawać i nazywać wybrane parametry formalne libretta operowego, - wyjaśnić, na czym polegają epickie, dramatyczne i liryczne dominanty libretta operowego, - wyjaśnić, na czym polega specyfika relacji słowno-muzyczno-obrazowych w libretcie operowym, - posłużyć się tekstem naukowym dotyczącym libretta i librettologii, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz, - wykazać, na czym polega pespektywa librettologiczna w badaniach nad dziełami teatru muzycznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień, bardzo dobra znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, bardzo dobra umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą libretta operowego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, wysoka świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, bardzo dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie umiejętności związanych z analizą tekstów z zakresu teatru muzycznego. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć - słabsza znajomość tekstów z zakresu librettologii, słabsza znajomość specyfiki i statusu librett operowych omówionych podczas zajęć. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru librett operowych, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, zadowalająca umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą librett operowych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, zadowalająca świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących libretta operowego, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, słabo ukształtowana umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą librett operowych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, słaba świadomość złożonego statusu libretta operowego w kulturze, zadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących librett operowych, brak znajomości wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, brak umiejętności łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą librett operowych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, brak świadomości złożonego statusu libretta operowego w kulturze, niezadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną. Kryteria oceniania: - aktywny udział w zajęciach, - projekt i/lub kolokwium ustne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Lisiecka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Lisiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.