Literatura i kinematograf. Symbolistyczne i ekspresjonistyczne środki wyrazu w bezdźwiękowych adaptacjach filmowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-F-LK | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura i kinematograf. Symbolistyczne i ekspresjonistyczne środki wyrazu w bezdźwiękowych adaptacjach filmowych | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej | ||
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla filologii polskiej |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Białek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Pełny opis: |
mgr Aleksandra Białek Literatura i kinematograf. Symbolistyczne i ekspresjonistyczne środki wyrazu w bezdźwiękowych adaptacjach filmowych – konwersatorium fakultatywne 2019/2020 1. Spotkanie organizacyjne i wprowadzające. Symbolizm i początki kina 27 lutego literatura przedmiotowa: • M. Podraza-Kwiatkowska, Ekwiwalentyzacja symbolistyczna, czyli myślenie za pomocą obrazów, w: tejże, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994, s. 185-223. • M. Hendrykowska: W poszukiwaniu obrazu kultury; Od „Dziejów grzechu” do „Zaczarowanego Koła”, w: tejże, Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895-1914, Poznań 1993, s. 51-104; s. 182-215. 2. Moderniści w kinematografie 5 marca literatura przedmiotowa: • A. Madej, Fabularne kino dwudziestolecia międzywojennego jako szczególna forma instytucji kinematograficznej, w: tejże, Mitologie i konwencje. O Polskim kinie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego, Kraków 1994, s. 12-32. • A. Madej, Modernista w kinematografie, w: Film: tekst i kontekst, red. A. Helman, W. Godzic, Katowice 1982, s. 140-153. 3-4. Dzieła i ich adaptacje: Mocny człowiek 12 i 19 marca literatura podmiotowa: • S. Przybyszewski, Mocny człowiek, Warszawa 1923. literatura przedmiotowa: • M. Kochanowski, Modernizacje mocnego człowieka („Mocny człowiek” Stanisława Przybyszewskiego i Henryka Szaro), w: Kody kultury, red. H. Kubicka, O. Taranek, Wrocław 2009, s. 320-329. • A. Piskorz, „Bujający w obłokach fantasta” – Henryk Szaro i jego „Mocny człowiek”, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2015, nr 11/1, s. 41-50. film: • Mocny człowiek, reż. H. Szaro, 1929. 5. Dzieła i ich adaptacje: Rok 1863 26 marca literatura podmiotowa: • S. Żeromski, Wierna rzeka. Klechda domowa, oprac. Z. J. Adamczyk, Wrocław 1978. literatura przedmiotowa: • A. Madej, Transformacja mitu narodowego w melodramat (podrozdziały: 2-3), w: tejże, Mitologie i konwencje. O Polskim kinie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego, Kraków 1994, s. 146-157. film: • Rok 1863, reż. E. Puchalski, 1922. 6. Dzieła i ich adaptacje: Ponad śnieg 2 kwietnia literatura podmiotowa: • S. Żeromski, Ponad śnieg bielszym się stanę, w: tegoż, Pisma zebrane. Seria 3, Dramaty, red. Z. J. Adamczyk, Z. Goliński, oprac. G. Legutko, Kielce-Warszawa 2016. literatura przedmiotowa: • M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Film w Poznaniu w dobie kina niemego (1919-1929), w: tychże, Film w Poznaniu i Wielkopolsce 1896-1996, Poznań 1996, s. 81-86. • G. Legutko, Odwieczne prawdy, dylematy etyczne i radykalizm społeczny w „Ponad śnieg bielszym się stanę” Żeromskiego, w: Żeromski. Piękno i wolność, red. A. Janicka, I. E. Rusek, G. Czerwiński, Białystok-Rapperswil 2015, s. 155-171. film: • Ponad śnieg, K. Meglicki, 1929. 7. Dzieła i ich adaptacje: Kult ciała 9 kwietnia literatura podmiotowa: • M. Srokowski, Kult ciała. Dziennik człowieka samotnego, Lwów 1920. literatura przedmiotowa: • J. Rybarski, Przedmowa, w: Kult ciała. Dziennik człowieka samotnego, Lwów 1920, s. V-VIII. film: • Kult ciała, reż. M. Waszyński, 1929. 8-9. Dzieła i ich adaptacje: Niebieski ptak 16 i 23 kwietnia literatura podmiotowa: • M. Maeterlinck, Niebieski ptak, w: tegoż, Dramaty wybrane, red. K. Pleśniarowicz, Kraków 1994. literatura przedmiotowa: • Z. Przesmycki (Miriam), Maurycy Maeterlinck. Stanowisko jego w literaturze belgijskiej i powszechnej, w: tegoż, Wybór pism krytycznych, t. 1, oprac. E. Korzeniewska, Kraków 1967, s. 247-376. film: • Niebieski ptak, reż. M. Tourneur, 1918. 10. Krzyk ekspresjonistyczny i kino nieme 30 kwietnia literatura przedmiotowa: • A. Helman, Niemiecki ekspresjonizm filmowy, w: Niemiecki ekspresjonizm filmowy, red. A. Hel¬man, A. Madej, Katowice 1985, s. 13-25. • J. J. Lipski, Symbolizm – ekspresjonizm; Ekspresjonizm polski jako zjawisko polsko-niemieckiego pogranicza kulturowego, w: tegoż, Twórczość Jana Kasprowicza w latach 1891-1906, s. 209-221. • M. Popiel, Wzniosłość i krzyk, w: tejże, Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodo-polskiej, Kraków 1999, s. 52-56. 11. Seans psychoanalityczny: Krzyk i Gabinet doktora Caligari 7 maja literatura podmiotowa: • W. Reymont, Krzyk, w: tegoż, Krosnowa i świat: nowele, przedm. Adam Grzymała-Siedlecki, Kraków 1928, s. 220-230. literatura przedmiotowa: • S. Brzozowska, Włochy Reymonta. „Krzyk”, „Dwie wiosny”, „Venus”, w: „Wskrzesić choćby chwilę”. Władysława Reymonta zmagania z myślą i formą, red. M. Bourkane, R. Okulicz-Kozaryn, A. Sell, M. Wedemann, Poznań 2017, s. 39-50. • D. Knysz-Tomaszewska, Opowiadania fantastyczne i niesa¬mowite Władysława Reymonta, w: Reymont. Radość i smutek czytania, red. J. Rohoziński, Pułtusk 2001, s. 23-58. • E. Wilde, Gabinet figur wyobraźni. Szkic o kinie niemieckim lat dwudziestych, w: Niemiecki ekspresjonizm filmowy, red. A. Helman, A. Madej Katowice 1985, s. 109-131. film: • Gabinet doktora Caligari, reż. R. Wiene, 1920. 12. Dzieła i ich adaptacje: Golem 14 maja literatura podmiotowa: • G. Meyrink, Golem, tłum. A. Lange, Kraków 2004 [lub wydania wcześniejsze]. literatura przedmiotowa: • M. Radkowska-Walkowicz, Golem; Golem symboliczny; Golem filmowy; Golemowy cień, w: tejże, Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka w kulturze, Warszawa 2008, s. 31-40. • E. Klaus, Allegorical Slumber: Somnambulism and Salvation in Gustav Meyrink's ‘Der Golem’, w: „Seminar”, 2010, nr 46, z. 2, s. 131-145. film: • Golem, reż. P. Wegener, C. Boese, 1920. 13-14. Dzieła i ich adaptacje: Nosferatu – symfonia grozy 21 i 28 maja literatura podmiotowa: • B. Stoker, Dracula [dowolne wydanie]. literatura przedmiotowa: • M. Janion, Wampiriada: 1-5; 16; 20, w: tejże, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008, s. 8-36; s. 144-155; s. 190-199. film: • Nosferatu – symfonia grozy, reż. F.W. Murnau, 1922. 15. Zajęcia końcowe. Podsumowanie i zaliczenie 4 czerwca |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.