Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-F-32JPODL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii polskiej jako obcej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska jako obca |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z głównymi systemami filozofii europejskiej - uporządkowanie wiedzy o najważniejszych filozofach europejskich, - wskazanie filozoficznych źródeł europejskiej kultury, - doskonalenie znajomości języka polskiego w zakresie słownictwa abstrakcyjnego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka polskiego umożliwiająca swobodną komunikację (B2) oraz podstawowa wiedza o filozofii europejskiej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - początki filozofii starożytnej (Tales, Heraklit, Pitagoras, Demokryt), - metoda Sokratesa i jego definicja cnoty, - system filozoficzny Platona i Arystotelesa, - starożytne szkoły filozoficzne (cynicy, epikurejczycy i stoicy), - główne idee filozofii średniowiecznej (św. Augustyn i św. Tomasz, spór o powszechniki), - racjonalizm nowożytny, - empiryzm nowożytny, - idealizm nowożytny, - wybrane zagadnienia filozofii współczesnej (Kierkegaard, Nietzsche, Marks, Sartre). |
Literatura: |
Zalecana literatura: K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Kęty-Warszawa 2003. F. Copleston, Historia filozofii (9 tomów), PAX 2006. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii (3 tomy), Warszawa 1990. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - umie świadomie posługiwać się nazwami systemów filozoficznych i łączyć je z tezami wybranych filozofów, - potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie interpretować, wybierać najistotniejsze tezy we fragmentach dzieł filozoficznych, - umie odnajdywać konteksty filozoficzne w tekstach literackich, - potrafi sformułować dłuższą wypowiedź dotyczącą własnego stosunku do różnych idei filozoficznych kształtujących źródła europejskiej kultury, - umie posługiwać się podstawowymi pojęciami filozoficznymi (ontologia, byt, materializm, dualizm, epistemologia, itp.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i uporządkowana wiedza o najważniejszych filozofach europejskich, bardzo dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, biegłość w umiejscawianiu doktryn filozoficznych w szerokim kontekście kulturowym, wysoka świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych popartych kompetentną argumentacją. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i uporządkowana wiedza o najważniejszych filozofach europejskich, dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, biegłość w umiejscawianiu doktryn filozoficznych w szerokim kontekście kulturowym, duża świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych popartych kompetentną argumentacją. dobry (db; 4,0): dobra znajomośćgłównych systemów filozofii europejskiej i uporządkowana wiedza o najważniejszych filozofach europejskich, dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, umiejscawianiedoktryn filozoficznych w szerokim kontekście kulturowym, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i dokonań najważniejszych filozofów europejskich, umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, umiejscawianiedoktryn filozoficznych w kontekście kulturowym, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych. dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i dokonań najważniejszych filozofów europejskich, umiejętność wskazania najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, prezentowanie odtwórczych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i dokonań najważniejszych filozofów europejskich, nieumiejętność wskazania najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, brak świadomości roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, nieumiejętność zaprezentowania nawet odtwórczych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Osiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Judkowiak, Sylwia Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Osiewicz, Sylwia Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Judkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.