Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-F-32JPODL-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii polskiej jako obcej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska jako obca

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zaznajomienie studentów z głównymi systemami filozofii europejskiej

- uporządkowanie wiedzy o najważniejszych filozofach europejskich,

- wskazanie filozoficznych źródeł europejskiej kultury,

- doskonalenie znajomości języka polskiego w zakresie słownictwa abstrakcyjnego.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka polskiego umożliwiająca swobodną komunikację (B2) oraz podstawowa wiedza o filozofii europejskiej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- początki filozofii starożytnej (Tales, Heraklit, Pitagoras, Demokryt),

- metoda Sokratesa i jego definicja cnoty,

- system filozoficzny Platona i Arystotelesa,

- starożytne szkoły filozoficzne (cynicy, epikurejczycy i stoicy),

- główne idee filozofii średniowiecznej (św. Augustyn i św. Tomasz, spór o powszechniki),

- racjonalizm nowożytny,

- empiryzm nowożytny,

- idealizm nowożytny,

- wybrane zagadnienia filozofii współczesnej (Kierkegaard, Nietzsche, Marks, Sartre).

Literatura:

Zalecana literatura:

K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Kęty-Warszawa 2003.

F. Copleston, Historia filozofii (9 tomów), PAX 2006.

W. Tatarkiewicz, Historia filozofii (3 tomy), Warszawa 1990.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- umie świadomie posługiwać się nazwami systemów filozoficznych i łączyć je z tezami wybranych filozofów,

- potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie interpretować, wybierać najistotniejsze tezy we fragmentach dzieł filozoficznych,

- umie odnajdywać konteksty filozoficzne w tekstach literackich,

- potrafi sformułować dłuższą wypowiedź dotyczącą własnego stosunku do różnych idei filozoficznych kształtujących źródła europejskiej kultury,

- umie posługiwać się podstawowymi pojęciami filozoficznymi (ontologia, byt, materializm, dualizm, epistemologia, itp.).

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i uporządkowana wiedza o najważniejszych filozofach europejskich, bardzo dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, biegłość w umiejscawianiu doktryn filozoficznych w szerokim kontekście kulturowym, wysoka świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych popartych kompetentną argumentacją.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i uporządkowana wiedza o najważniejszych filozofach europejskich, dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, biegłość w umiejscawianiu doktryn filozoficznych w szerokim kontekście kulturowym, duża świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych popartych kompetentną argumentacją.

dobry (db; 4,0): dobra znajomośćgłównych systemów filozofii europejskiej i uporządkowana wiedza o najważniejszych filozofach europejskich, dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, umiejscawianiedoktryn filozoficznych w szerokim kontekście kulturowym, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i dokonań najważniejszych filozofów europejskich, umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, umiejscawianiedoktryn filozoficznych w kontekście kulturowym, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych.

dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i dokonań najważniejszych filozofów europejskich, umiejętność wskazania najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, prezentowanie odtwórczych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i dokonań najważniejszych filozofów europejskich, nieumiejętność wskazania najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, brak świadomości roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, nieumiejętność zaprezentowania nawet odtwórczych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marek Osiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Judkowiak, Sylwia Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marek Osiewicz, Sylwia Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Judkowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)