Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu - spec. nauczycielska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-EG-22IIS
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu - spec. nauczycielska
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Strona przedmiotu: http://www.staff.amu.edu.pl/~emisja/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=39
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- wykształcenie prawidłowych nawyków posługiwania się narządem mowy (higiena głosu),

- przekazanie wiadomości na temat funkcjonowania narządu mowy,

- podanie informacji o chorobach związanych z pracą nauczyciela, a także wiadomości o patologiach narządu mowy.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Sprawność aparatu mowy.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- głos jako narzędzie pracy nauczyciela; anatomia i fizjologia narządu głosu,

- proces tworzenia głosu i jego rodzaje; technika mówienia; oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe, appoggio,

- sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji. Interpretacja głosowa tekstu, dykcja, poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim,

- zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji,

- przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu; higiena głosu.

Literatura:

Zalecana literatura:

H. Górski, Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Kraków 2003.

B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2006.

B. Toczyska, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, pod red. M. Śliwińskiej-Kowalskiej, Łódź 1999.

H. Górski, Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Kraków 2003.

Poprawnie po polsku. Poradnik językowy PWN, oprac. A. Kubiak-Sokół, Warszawa 2007.

B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2006.

B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2003.

B. Toczyska, Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2003.

B. Toczyska, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

B. Toczyska, Sarabanda w chaszczach (ćwiczenie samogłosek), Gdańsk 2006.

H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 1996.

Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:

- ma uporządkowaną podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu głosu; zna terminologię używaną w emisji głosu; ma podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu,

- potrafi wyjaśnić związek między oddychaniem a procesem mówienia; posiada nawyki prawidłowego oddychania; zna proces tworzenia głosu i rodzaje głosu,

- posiada nawyki prawidłowej fonacji; zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek,

- zna zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory oraz ich rolę w prawidłowej fonacji; zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady, poprawnej polszczyzny (kultura języka),

- ma podstawową wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu i patologii narządu mowy; zna podstawowe zasady higieny głosu i relaksacji.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat funkcjonowania narządu mowy oraz higieny głosu; doskonale opanowanie ćwiczeń oddechowych, dykcji oraz artykulacji. Znakomite kompetencje w zakresie interpretacji głosowej tekstu.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności.

dobry (db; 4,0): dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizowania głosowej tekstów.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze wymienione umiejętności.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności w interpretacji głosowej tekstu.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.

Kryteria oceniania:

Ocena aktywności i wykonanych w czasie zajęć ćwiczeń. Ocena przygotowanej interpretacji głosowej tekstów literackich i publicystycznych.

Ocenie podlegają następujące elementy:

- zasób wiedzy uzyskanej w ramach zajęć i dzięki pracy własnej,

- opanowanie zdolności higienicznego i świadomego posługiwania się narządem mowy,

- umiejętność interpretacji głosowej tekstu (przedstawienie interpretacji głosowej tekstów literackich i publicystycznych).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Reimann-Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Reimann-Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Reimann-Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)