Edukacja audiowizualna - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-EAU-22PDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja audiowizualna - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - pogłębienie zrozumienia roli sztuki w rozwoju intelektualnym oraz emocjonalnym dzieci i młodzieży, - przygotowanie studentów do organizowania, projektowania i przeprowadzania działań dydaktycznych z wykorzystaniem różnych dziedzin sztuki na lekcjach języka polskiego i w aktywności pozalekcyjnej, - doskonalenie umiejętności wartościowania sztuki według kryteriów przydatności edukacyjnej, możliwości formacyjnych i wartości artystycznej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawy wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i z dydaktyki przedmiotowej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - wartość obcowania ze sztuką w edukacji; wychowanie estetyczne na lekcjach języka polskiego, - instytucje kultury w kształceniu polonistycznym: galeria, muzeum, teatr, biblioteka, - sztuki wizualne w kształceniu polonistycznym: malarstwo, fotografika, grafika, - wychowawcza i terapeutyczna rola teatru (dla dzieci i młodzieży) w kształceniu polonistycznym, - muzyka, film i literatura na lekcjach języka polskiego, - film animowany na lekcjach języka polskiego, - film fabularny jako wartość estetyczna i pomoc dydaktyczna, - kulturotwórcza rola nowych mediów. |
Literatura: |
Zalecana literatura: W. Bobiński, Film fabularny w dydaktyce literatury – spojrzenie w podwójnej perspektywie Słuchać-znaczy rozumieć? Muzyka w kształceniu literacko-kulturowym, w, Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Kraków 2004, s. 159-197, s. 237-261. B. Gromadzka, O potrzebie doświadczenia estetycznego w edukacji, w, Uczeń-nauczyciel-badacz w przestrzeni teatru, Poznań 2015, s. 13-23 http://press.amu.edu.pl/otwarty/item/3498-ucze%C5%84-%E2%80%93-nauczyciel-%E2%80%93-badacz-w-przestrzeni-teatru.html lub B. Gromadzka, Myśleć jak artysta. Jeszcze raz o kontakcie ze sztuką jako źródle postawy twórczej, w, Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, Katowice 2016, t. 2, s. 101-118. A. Janus-Sitarz, Oswoić z teatrem, czyli uczeń w roli aktywnego odbiorcy i współtwórcy sztuki teatralnej, w, Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Kraków 2004, s. 131-159. R. Kochanowicz, Fantastyka grywalna, czyli czym żywią się gry cyfrowe. Na przykładzie „Mass Effect: Andromeda”, w, Fantastyka. Pajdologia. Dydaktyka, red. R. Kochanowicz, A. Gis, Poznań 2018, s. 107-121. MA. Leszczyńska, Wychowanie (soma)estetyczne w koncepcji R. Shustermana w, Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji artystycznej, Warszawa 2010, s. 344-366. B. Niklewicz, Obrazy muzyki. Przekład intersemiotyczny muzyki na plastykę na lekcjach języka polskiego w, Uczeń-nauczyciel-badacz w przestrzeni teatru, Poznań 2015, s. 243-253 http://press.amu.edu.pl/otwarty/item/3498-ucze%C5%84-%E2%80%93-nauczyciel-%E2%80%93-badacz-w-przestrzeni-teatru.html Wokół funkcji teatru, w, Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży, red. M. Wiśniewska, M. Wróblewski, Toruń 2016, s. 23-67. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - rozumie wartość kontaktu z różnymi dziedzinami sztuki dla rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i estetycznego ucznia oraz podniesienia jego umiejętności polonistycznych, - potrafi zorganizować i zaprojektować współpracę z instytucjami kultury oraz rozumie wagę uczestnictwa w kulturze dla rozwoju ucznia, - potrafi dokonać wyboru artefaktów z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczniów, stosując kryteria pedagogiczne, psychologiczne i artystyczne i uzasadniając decyzje w oparciu o wiedzę pedagogiczno-psychologiczną i znajomość kultury, - potrafi zaprojektować działania dydaktyczne (lekcję, projekt, zdarzenie artystyczne, wycieczkę) z wykorzystaniem różnych dziedzin sztuki i instytucji kultury, - potrafi skutecznie motywować uczniów do kontaktu ze sztuką oraz samodzielnej twórczości także z wykorzystaniem nowych mediów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): wyczerpująca i pogłębiona wiedza na temat teorii i praktyki edukacji audiowizualnej, pogłębione rozumienie zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, wyróżniający projekt edukacyjny, aktywny udział w zajęciach. dobry plus (+db; 4,5): jw. wiedza i teoria pogłębiona, ale niewyczerpująca. dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat teorii i praktyki edukacji audiowizualnej, właściwe rozumienie zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, rzetelny i merytorycznie poprawny projekt edukacyjny, dobra aktywność udział w zajęciach. dostateczny plus (+dst; 3,5): jw. wiedza fragmentaryczna, usterki w przygotowanym projekcie. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza na temat teorii i praktyki edukacji audiowizualnej, rozumienie podstawowych zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, poprawny projekt edukacyjny bez większych zastrzeżeń merytorycznych i warsztatowych, sporadyczna aktywność na zajęciach. niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy na temat teorii i praktyki edukacji audiowizualnej, brak zrozumienia zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, brak projektu edukacyjnego, bierny udział w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Gromadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aneta Grodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.