Dramat i scenariusz widowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-DSW-12MDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dramat i scenariusz widowiska |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Media Interaktywne i Widowiska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - omówienie wybranych gatunków i form dramatycznych; - obserwacja przemian gatunkowych i trwałości form; - omówienie sposobów analizy dzieła dramatycznego; - wyjaśnienie relacji tekst-widowisko na przykładzie różnych form historycznych i współczesnych z perspektywy teatralno-kulturowej; - wyrobienie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej i historycznej we własnych projektach analitycznych i twórczych wykorzystujących formy dramatyczne i widowiskowe; - omówienie szerokiego i otwartego spektrum form współczesnych widowisk i ich dramaturgiczna analiza (min. mecz piłki nożnej, uczta, pokaz mody, teatr ulicy, performanse funeralne); - umiejętność łączenia kryzysów społecznych z wynikającymi z nich formami widowiskowymi; - analiza widowisk w kontekście współczesnej humanistyki. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | ----- |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacji udziela wykładowca w trakcie zajęć. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 14 |
Literatura: |
- Oliver Taplin, Tragedia grecka w działaniu, Kraków 2003 - Jean Sarrazac, Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego, Kraków 2007. - Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, Wrocław 1998. - Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Wraszawa 2005. - Wojciech Dudzik, Karnawały w kulturze, Warszawa 2005. - Jacques Heers, Święta głupców i karnawały, przeł. Grażyna Majcher, Warszawa 1995. - Dariusz Piwowarczyk, Obyczaj rycerski w Polsce późnośredniowiecznej, Warszawa 2005. - Maria Adamczyk, Rozważania nad poetyką misterium, „Pamiętnik Literacki” 1972, z. 3, s. 143-162. - Kultura elitarna a kultura masowa w Polsce późnego średniowiecza, pod red. B. Geremka, Wrocław 1978 (tu: Aleksander Gieysztor, Spektakl i liturgia – polska koronacja królewska, s. 9-24; Hanna Zaremska, Procesje Bożego Ciała w Krakowie w XIV-XVI wieku, s. 25-40). - Juliusz A. Chrościcki, Pompa Funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974. - M. Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980 (tu rozdziały: Średniowiecze, s. 182-258; Odrodzenie, s. 267-321; Barok, s. 322-382). - Theatrum ceremoniale na dworze książąt i królów polskich. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Zamek Królewski na Wawelu i Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniach 23 – 25 czerwca 1998, pod red. M. Markiewicza i R. Skowrona, Kraków 1999. - Jan Kott, Szekspir współczesny 2, Kraków 1999. - Czytanie Szekspira, pod red. Jacka Fabiszaka, Marty Gibińskiej i Ewy Nawrockiej, Gdańsk 2004. - Victor Turner, Liminalność i gatunki performatywne, w: Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiskakulturowego, red. J. J. MacAloon, przeł. K. Przyłuska-Urbanowicz, Warszawa 2009, s.39-75. - Jacques Rancière, Estetyka jako polityka, przeł. Julian Kutyła i Paweł Mościcki, Warszawa 2007. - Chantal Mouffe, Agonistyka, Warszawa 2015. - Dobrochna Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - Posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą dramatu, teatru i widowisk - Wskazać najważniejsze elementy struktury oraz kolejnych przemian wybranego gatunku dramatycznego - Dokonać analizy dzieła dramatycznego oraz wskazanego widowiska z określonej (i uzasadnionej) perspektywy - Uporządkować rodzaje widowisk i omówić ich specyfikę - Wykorzystać wiedzę z zakresu dramatu i widowisk do stworzenia własnego projektu dramatycznego (1) oraz wykorzystującego odwołania do form widowiskowych (2) - Uzasadniać własne wybory i interpretacje w procesie samodzielnie przeprowadzanych badań nad problemem dramatycznym/widowiskowym - Analizować współczesne widowiska i spektakle w odniesieniu do dramatów i kryzysów społecznych - Dokonać krytycznej analizy widowiska w perspektywie współczesnych teorii humanistycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.