Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka etyki cz. 2 - wykład

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-DEW-r1PFDU-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka etyki cz. 2 - wykład
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla I roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. mag.)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Całość programu ma obejmować poznanie form prowadzenia zajęć oraz umiejętność zastosowania wybranych metod, ich dobór i implementację w nauczaniu etyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Nadrzędny cel: rozbudowa własnego warsztatu pracy i metodyki nauczania etyki. Uzyskana wiedza i kompetencje znajdą zastosowanie w zgodności z Podstawą programową przedmiotu etyka dla szkół podstawowych, rozkładem materiału i tworzeniem koncepcji i konspektów zajęć. Będą uzupełniane o innowacyjne materiały i treści, a także o metody wspomagania procesu kształcenia z wykorzystaniem mediów do pracy zdalnej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza o etyce.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, metoda projektu, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, trening i warsztat.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- metody i techniki nauczania etyki na poziomie ponadpodstawowym i ich samodzielna adaptacja dla potrzeb nauczyciela lub praktykanta,

- diagnoza i analiza typowych i nietypowych trudności dydaktycznych w procesie przyswajania zagadnień przedmiotowych i rozwijania umiejętności przez ucznia szkoły ponadpodstawowej,

- etyczne i socjologiczne aspekty i wyzwania pracy dydaktycznej z uczniami szkoły ponadpodstawowej,

- samodzielna, z użyciem argumentacji czerpanej z szkół etyki, interpretacja aktualnych problemów dziedzinowych i problemów moralnych, etycznych, społeczno-etycznych, politycznych i bieżących wyzwań globalnych, interesujących uczniów szkoły ponadpodstawowej (kryzys ekologiczny, epidemia, cierpienie zwierząt, rażąca niesprawiedliwość, wykluczenie itp.),

- metody i techniki nauczania etyki na poziomie ponadpodstawowym i samodzielnie je adaptuje dla użytku w działalności nauczyciela lub praktykanta.

Literatura:

Zalecana literatura:

E. Nowak, „Ethics in progres – Postępy w etyce – podręcznik dla nauczycieli etyki” online (2010, repozytorium AMUR, t. 1-2).

Materiały treningowe (pakiet dla każdego studenta): prof. E. Nowak.

portal edukacyjny: www.etykawszkole.pl – Zapoznaj się z budową rozkładu.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- w szerokim zakresie opanował metody i techniki nauczania etyki na poziomie ponadpodstawowym i samodzielnie je adaptuje dla użytku w działalności nauczyciela lub praktykanta

- potrafi dokonać diagnozy i analizy typowych i nietypowych trudności dydaktycznych w procesie przyswajania zagadnień przedmiotowych i rozwijania umiejętności przez ucznia szkoły ponadpodstawowej

- potrafi określić etyczne aspekty i wyzwania pracy dydaktycznej z uczniami szkoły ponadpodstawowej

- samodzielnie i z użyciem argumentacji czerpanej z rozmaitych szkół społecznych interpretować aktualne problemy dziedzinowe i problemy moralne, etyczne, społeczno-etyczne, polityczne i bieżące wyzwania etyczne na świecie, interesujące uczniów szkoły ponadpodstawowej (kryzys ekologiczny, epidemia, rażąca niesprawiedliwość, itp.)

- w szerokim zakresie opanował metody i techniki nauczania filozofii jako wyjściowej domeny, z której wywodzi się etyka, na poziomie ponadpodstawowym i samodzielnie je adaptuje dla użytku w działalności nauczyciela lub praktykanta.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre przygotowanie z bieżących zagadnień i lektur; pełny udział w ćwiczeniach, treningach i zajęciach metodycznych; kompletna wiedza i wykonanie zadań.

dobry plus (+db; 4,5): niepełne przygotowanie, niepełny udział.

dobry (db; 4,0): niezbyt gruntowna znajomość zagadnień; niezbyt staranne wykonanie zadań.

dostateczny plus (+dst; 3,5): znacząco gorsze przygotowanie, luki w wiedzy, częściowe wykonanie zadań, nieobecności (learning-by-doing oznacza, że uczymy się poprzez praktykowanie i nie da się uzyskać pewnych sprawności poprzez lekturę i jej streszczanie).

dostateczny (dst; 3,0): w większości nieprzygotowanie do zajęć, niewykonanie połowy zadań; znikoma lub powierzchowna wiedza.

niedostateczny (ndst; 2,0): nieprzygotowanie, niewykonanie zadań, poniżej 60% wiedzy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Malitowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Michałowska
Prowadzący grup: Ewa Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Malitowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)