Dydaktyka etyki: drama
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-DED-31PFDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka etyki: drama |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie wiedzy przydatnej w twórczym korzystaniu z metod dramy i metod pokrewnych w edukacji przedmiotów humanistycznych, - przygotowanie praktyczne studenta do samodzielnej pracy z metodą dramy i metodami pokrewnymi. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii w pracy nauczyciela. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Zasoby Bibliotek Wydziałowych UAM, Biblioteki Głównej UAM, repozytorium AMUR. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - podstawy teoretyczne metody dram i kluczowe znaczenie wyobraźni twórczej; drama w edukacji humanistycznej; kreatywność i autopoiesis; geneza i historia dramy, - techniczne i praktyczne aspekty dramy, - umysł ucieleśniony, schemat ciała i jego plastyczność; umysł ucieleśiony rozszerzony, narzędzie, instrument, gest znaczący, choreografia, koordynacja i synchronizacja, - celowość i struktura dramy, - sztuka i codziennośc jako źródło inspiracji, - praktyczne i organizacyjne aspekty działania metodą dramy, - konstruowanie i realizacja wybranych scenariuszy dramowych z elementami psychodramy m.in. drama społeczna, drama literacka, drama filozoficzna, - analiza i projektowanie interakcji międzyludzkich z użyciem dramy, - znaczenie dramy w heurystyce problemów społecznych i egzystencjalnych współczesnego człowieka, pomocnej w nauczaniu przedmiotów etyka i filozofia. |
Literatura: |
Zalecana literatura (wybrane fragmenty, wskazane w trakcie zajęć): Bielańska A., Teatr, który leczy. Wyd. UJ, Kraków 2002. Czapów G., Psychodrama. PWN, Warszawa 1977. Dziedzic A., Drama a wychowanie, Warszawa 1999. Dziedzic A., Drama w szkole podstawowej, Warszawa 1998. Grotowski J., Teksty z lat 1965-1969. Wybór. Wrocław 1999. Michałowska D.A., Edukacja demokratyczna a kreatywność, w: „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna”, (red. naukowa tomu A. Malitowska), t. 2, nr 1, 2013, s. 58-71, Wyd. Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań. https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/11463/1/04-Danuta%20A.%20Michałowska.pdf Michałowska D. A., Development of cognitive abilities and psychosocial competences through drama, w: M. Furmanowska (red.), Art in education and therapy. Sztuka w wychowaniu i terapii, Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2014, s. 187-209. Michałowska D. A., Drama i psychodrama w nauczaniu filozofii i etyki, w: D. Michałowska, S. Krzyśka (red.), Zeszyty Filozoficzne, nr 14-15. Idem, Filozofia a edukacja. Etyka a edukacja, Wyd. Naukowe Bogucki, Poznań 2009, s. 292-307. Książka w formacie pdf, Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/7766 Michałowska D. A., Kształtowanie wrażliwości na wartości etyczne metodami dramy i psychodramy, w: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku, Wyd. Impuls, Poznań – Kraków 2010, s. 577-592. Michałowska D. A., Od wrażliwości estetycznej do wrażliwości intelektualnej, w: S. Krzyśka, R. Kubicki, D. Michałowska (red.), Filozoficzne konteksty edukacji artystycznej, Wyd. WNS UAM, Poznań 2011, s. 71-90. Książka w formacie pdf, Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/5026 http://hdl.handle.net/10593/5026 Michałowska D. A., Drama w edukacji etycznej, w: Edukacja Etyczna, nr 3/2012 http://www.edukacjaetyczna.pl/ Michałowska D. A., Drama - twórczość – edukacja etyczna, w: M. Cylkowska-Nowak, J. Imielska, E Kasperek-Golimowska (red.), Podmiot. Sztuka - terapia - edukacja: między teorią a praktyką, Wyd. Uniwersytetu Medycznego, Poznań 2011, s.199-218. Michałowska D. A., Drama w edukacji, Poznań 2008. Nowak E., „Schemat ciała i obraz ciała” (na podst. tejże, Advancing the human self, Peter Lang 2020). Nowak E., „Antropologia niepełnosprawności”, Ruch Filozoficzny, vol. 3 (2017), s. 137-157. DOI: 10.12775/RF.2017.027 Olimkiewicz E. (red.), Warsztaty edukacji twórczej. Wrocław 2001. Pankowska K., Drama - zabawa i myślenie, Warszawa 1990. Pankowska K., Edukacja przez dramę, Warszawa 1997. Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000. Radzik A. (red.), Pogranicza - literatura, teatr i psychiatra. Polsko-niemiecki bilans badań naukowych i doświadczenia praktycznego. Kraków 2001. Reichel G., Rabensteina R., Thanhoffer M., Grupa i ruch, Warszawa 1997. Roine E., Psychodrama. O tym, jak grać główną rolę w swoim życiu. Warszawa 1999. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna podstawy teoretyczne metody dramy i psychodramy jako narzędzi edukacji humanistycznej, - zna strukturalne, techniczne i praktyczne aspekty dramy jako manifestacji znaczącej, - zna i rozumie pojęcie umysłu ucieleśnionego w kontekście inteligentnej ekspresji, - zna cele stosowania dramy i pokrewnych metod kreatywnych w edukacji humanistycznej, - potrafi czerpać inspiracje choreograficzne z obserwacji ludzkich gestów, mimiki, motoryki; z literatury, teatru, filmu, sztuk plastycznych, pantomimy, baletu, body artu, itd., - potrafi samodzielnie skonstruować i zrealizować innowacyjny scenariusz zajęć z wykorzystaniem wybranych metod kreatywnych (drama społeczna, literacka, teatralna, estetyczna, drama inscenizująca/wizualizująca przesłanie etyczne, społeczne, filozoficzne), - ma umiejętność organizacji procesu uczenia z użyciem dramy i technik pokrewnych, - potrafi analizować i projektować interakcje nauczyciel-uczeń i uczeń-uczeń w kontekście dramy i innych kreatywnych metod pokrewnych, - ma umiejętność stosowania technik dramy jako narzędzi heurystycznych niezbędnych w rozumieniu ważnych problemów współczesnego człowieka (np. przemocy, niepełnosprawności, potrzeby pomocy, itd.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (W), umiejętności (U) i kompetencje społeczne (K): znakomita znajomość zagadnień podczas zaliczenia przedmiotu, efektywna realizacja 100% ćwiczeń/przygotowania scenariusza, niemal pełna obecność na zajęciach. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra W, U i K: do 90% znajomości zagadnień i przygotowania z ćwiczeń, brak nieusprawiedliwionych nieobecności. dobry (db; 4,0): dobra W, U i K: do 80% znajomości zagadnień i przygotowania z ćwiczeń. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca W, U, K: do 70% j.w., liczne nieobecności. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca W, U i K: do 60% j.w., liczne nieusprawiedliwione nieobecności. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca W, U, K: co najwyżej 50% wiedzy i przygotowania z ćwiczeń, bardzo liczne nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Danuta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Danuta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.