Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka etyki: drama

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-DED-31PFDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka etyki: drama
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- przekazanie wiedzy przydatnej w twórczym korzystaniu z metod dramy i metod pokrewnych w edukacji przedmiotów humanistycznych,

- przygotowanie praktyczne studenta do samodzielnej pracy z metodą dramy i metodami pokrewnymi.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii w pracy nauczyciela.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Zasoby Bibliotek Wydziałowych UAM, Biblioteki Głównej UAM, repozytorium AMUR.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- podstawy teoretyczne metody dram i kluczowe znaczenie wyobraźni twórczej; drama w edukacji humanistycznej; kreatywność i autopoiesis; geneza i historia dramy,

- techniczne i praktyczne aspekty dramy,

- umysł ucieleśniony, schemat ciała i jego plastyczność; umysł ucieleśiony rozszerzony, narzędzie, instrument, gest znaczący, choreografia, koordynacja i synchronizacja,

- celowość i struktura dramy,

- sztuka i codziennośc jako źródło inspiracji,

- praktyczne i organizacyjne aspekty działania metodą dramy,

- konstruowanie i realizacja wybranych scenariuszy dramowych z elementami psychodramy m.in. drama społeczna, drama literacka, drama filozoficzna,

- analiza i projektowanie interakcji międzyludzkich z użyciem dramy,

- znaczenie dramy w heurystyce problemów społecznych i egzystencjalnych współczesnego człowieka, pomocnej w nauczaniu przedmiotów etyka i filozofia.

Literatura:

Zalecana literatura (wybrane fragmenty, wskazane w trakcie zajęć):

Bielańska A., Teatr, który leczy. Wyd. UJ, Kraków 2002.

Czapów G., Psychodrama. PWN, Warszawa 1977.

Dziedzic A., Drama a wychowanie, Warszawa 1999.

Dziedzic A., Drama w szkole podstawowej, Warszawa 1998.

Grotowski J., Teksty z lat 1965-1969. Wybór. Wrocław 1999.

Michałowska D.A., Edukacja demokratyczna a kreatywność, w: „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna”, (red. naukowa tomu A. Malitowska), t. 2, nr 1, 2013, s. 58-71, Wyd. Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań. https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/11463/1/04-Danuta%20A.%20Michałowska.pdf

Michałowska D. A., Development of cognitive abilities and psychosocial competences through drama, w: M. Furmanowska (red.), Art in education and therapy. Sztuka w wychowaniu i terapii, Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2014, s. 187-209.

Michałowska D. A., Drama i psychodrama w nauczaniu filozofii i etyki, w: D. Michałowska, S. Krzyśka (red.), Zeszyty Filozoficzne, nr 14-15.

Idem, Filozofia a edukacja. Etyka a edukacja, Wyd. Naukowe Bogucki, Poznań 2009, s. 292-307. Książka w formacie pdf, Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/7766

Michałowska D. A., Kształtowanie wrażliwości na wartości etyczne metodami dramy i psychodramy, w: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku, Wyd. Impuls, Poznań – Kraków 2010, s. 577-592.

Michałowska D. A., Od wrażliwości estetycznej do wrażliwości intelektualnej, w: S. Krzyśka, R. Kubicki, D. Michałowska (red.), Filozoficzne konteksty edukacji artystycznej, Wyd. WNS UAM, Poznań 2011, s. 71-90. Książka w formacie pdf, Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (AMUR): https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/5026 http://hdl.handle.net/10593/5026

Michałowska D. A., Drama w edukacji etycznej, w: Edukacja Etyczna, nr 3/2012 http://www.edukacjaetyczna.pl/

Michałowska D. A., Drama - twórczość – edukacja etyczna, w: M. Cylkowska-Nowak, J. Imielska, E Kasperek-Golimowska (red.), Podmiot. Sztuka - terapia - edukacja: między teorią a praktyką, Wyd. Uniwersytetu Medycznego, Poznań 2011, s.199-218.

Michałowska D. A., Drama w edukacji, Poznań 2008.

Nowak E., „Schemat ciała i obraz ciała” (na podst. tejże, Advancing the human self, Peter Lang 2020).

Nowak E., „Antropologia niepełnosprawności”, Ruch Filozoficzny, vol. 3 (2017), s. 137-157. DOI: 10.12775/RF.2017.027

Olimkiewicz E. (red.), Warsztaty edukacji twórczej. Wrocław 2001.

Pankowska K., Drama - zabawa i myślenie, Warszawa 1990.

Pankowska K., Edukacja przez dramę, Warszawa 1997.

Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000.

Radzik A. (red.), Pogranicza - literatura, teatr i psychiatra. Polsko-niemiecki bilans badań naukowych i doświadczenia praktycznego. Kraków 2001.

Reichel G., Rabensteina R., Thanhoffer M., Grupa i ruch, Warszawa 1997.

Roine E., Psychodrama. O tym, jak grać główną rolę w swoim życiu. Warszawa 1999.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1995.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna podstawy teoretyczne metody dramy i psychodramy jako narzędzi edukacji humanistycznej,

- zna strukturalne, techniczne i praktyczne aspekty dramy jako manifestacji znaczącej,

- zna i rozumie pojęcie umysłu ucieleśnionego w kontekście inteligentnej ekspresji,

- zna cele stosowania dramy i pokrewnych metod kreatywnych w edukacji humanistycznej,

- potrafi czerpać inspiracje choreograficzne z obserwacji ludzkich gestów, mimiki, motoryki; z literatury, teatru, filmu, sztuk plastycznych, pantomimy, baletu, body artu, itd.,

- potrafi samodzielnie skonstruować i zrealizować innowacyjny scenariusz zajęć z wykorzystaniem wybranych metod kreatywnych (drama społeczna, literacka, teatralna, estetyczna, drama inscenizująca/wizualizująca przesłanie etyczne, społeczne, filozoficzne),

- ma umiejętność organizacji procesu uczenia z użyciem dramy i technik pokrewnych,

- potrafi analizować i projektować interakcje nauczyciel-uczeń i uczeń-uczeń w kontekście dramy i innych kreatywnych metod pokrewnych,

- ma umiejętność stosowania technik dramy jako narzędzi heurystycznych niezbędnych w rozumieniu ważnych problemów współczesnego człowieka (np. przemocy, niepełnosprawności, potrzeby pomocy, itd.).

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (W), umiejętności (U) i kompetencje społeczne (K): znakomita znajomość zagadnień podczas zaliczenia przedmiotu, efektywna realizacja 100% ćwiczeń/przygotowania scenariusza, niemal pełna obecność na zajęciach.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra W, U i K: do 90% znajomości zagadnień i przygotowania z ćwiczeń, brak nieusprawiedliwionych nieobecności.

dobry (db; 4,0): dobra W, U i K: do 80% znajomości zagadnień i przygotowania z ćwiczeń.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca W, U, K: do 70% j.w., liczne nieobecności.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca W, U i K: do 60% j.w., liczne nieusprawiedliwione nieobecności.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca W, U, K: co najwyżej 50% wiedzy i przygotowania z ćwiczeń, bardzo liczne nieobecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Danuta Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Danuta Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)