Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Categories of Ancient Culture I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-AP-CAC-I
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Categories of Ancient Culture I
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
oferta AMU-PIE na semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Cele kształcenia:

Course aims:

The aim of this course is to teach students about origins and development of Ancient European Culture, its periodization, main concepts and categories, cultural continuities and changes. The special focus on the relationship between religions and society. Student has a basic knowledge about: the beginning of Europe in Ancient Greece and its society; concept of Roman Empire and its shift in Medieval and Early Modern times; Christian shift in EC (polytheism vs. monotheism, different place of religion in pagan and Christian society); concept of Classical Culture (Classical vs. Ancient). Student is able to: understand and define listed concepts and problems as well as map them in time and space; place listed concepts and problems in relation to his/her own cultural tradition; understand main causes of continuity and changes in EC; describe main variation of the myth of unity of/in EC; list main differences between EC and his/her own culture.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

General familiarity with humanities and arts.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Lecture with a multimedia presentation, problem-based lecture, discussions.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Course learning content:

- the beginning of Europe in Ancient Greece and its society,

- categories and Ancient Greek Culture,

- hellenistic world between universalism and particularism,

- categories of Roman Culture,

- concept of Roman Empire and its shift in Medieval and Early Modern times,

- Jews and Judaism in AC,

- Christian shift in EC (polytheism vs. monotheism, different place of religion in pagan and Christian society),

- Europe and its languages: cultural history (Greek, Latin, Latin vs. vernacular).

Literatura:

Reading list:

Peter Rietbergen, Europe: A Cultural History, Routledge: London 1998; Robert C. Ostergren & Mathias Le Bossé, The Europeans: A Geography of People, Culture, and Environment, The Guilford Press: New York – London, 2011.

Efekty uczenia się:

On successful completion of this course, a student will be able to:

- understand the research problems and the recent achievements in the field covered by the lecture,

- present the crucial research methodologies (both contemporary and earlier) and their mutual influence and relationships,

- know how to critically evaluate the importance and usefulness of various methodological perspectives applied to analysing and interpreting phenomena of culture,

- have extensive factual knowledge in the field covered by the lecture,

- have the basic bibliographical information necessary to further research the subject matter of the lecture.

Metody i kryteria oceniania:

Grade system:

very good (bdb; 5,0): excellent familiarity with the problems and methodologies discussed in the lecture; very good understanding and ability to interpret the facts from a number of perspectives.

good plus (+db; 4,5): as above, except for minor deficiencies and inaccuracies.

good (db; 4,0): good familiarity with the problems and methodologies discussed in the lecture; understanding and ability to interpret the facts from a number of perspectives.

satisfactory plus (+dst; 3,5): satisfactory familiarity with the problems and methodologies discussed in the lecture; average understanding and ability to interpret the facts from a number of perspectives.

satisfactory (dst; 3,0): basic familiarity with the problems and methodologies discussed in the lecture; shallow understanding and ability to interpret the facts from a number of perspectives.

unsatisfactory (ndst; 2,0): unsatisfactory familiarity with the problems and methodologies discussed in the lecture; no understanding or ability to interpret the facts from a number of perspectives.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Urbański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Dobak
Prowadzący grup: Cezary Dobak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)