Analiza form telewizyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-AFT-22FKMDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza form telewizyjnych |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie z podstawową bazą terminologiczną dotyczącą genologii i estetyki współczesnej telewizji, - kształtowanie umiejętności praktycznych w wykorzystaniu terminologii z zakresu
genologii i estetyki telewizji, - przygotowanie do korzystania z różnych źródeł naukowych, ich krytycznego czytania oraz wyciągania wniosków z lektury, - trenowanie w odnajdowaniu powiązań między współczesnymi i historycznymi formami telewizyjnymi. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przedstawienie i omówienie szerokiej bazy pojęciowej niezbędnej do analizy form telewizyjnych oraz prezentacja swoistych cech rozmaitych gatunków telewizyjnych, - wskazanie elementów budowy różnych form telewizyjnych, ich funkcji w komunikacie oraz wzajemnych powiązań, - analizowanie różnych przekazów telewizyjnych (np. news, panel jurorski w talent show) z użyciem bazy pojęciowej przyswojonej podczas zajęć, - konstruowanie ustnych wypowiedzi na temat budowy przekazów reprezentujących różne formy telewizyjne oraz przygotowanie do wypowiedzi pisemnej; krytyczna lektura analiz zawartych we wskazanych lekturach. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Lektury obowiązkowe: F. Casetti, R. Odin, Od paleo- do neotelewizji. W perspektywie semiopragmatyki, w: Po kinie? Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. Andrzej Gwóźdź, Kraków 1994. W. Godzic, Telewizja i jej gatunki po Wielkim Bracie, Kraków 2004. J. Uszyński, Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004. Zmierzch telewizji? Przemiany medium, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011 [wybrane rozdziały]. G. Ptaszek, W stronę bezgatunkowości mediów? O funkcji gatunków medialnych w procesie odbioru, w: Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2015. K. Niesłony, Format telewizyjny jako „zaprzeczenie gatunku”, w: W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2015. Lektury dodatkowe: Czas pusty. Analiza treści programów telewizyjnych czterech nadawców polskich, red. A. Gała, I. Ulfik-Jaworska, Lublin 2006. J. Ellis, Scheduling: the last creative act in television?, „Media, Culture & Society” 2000, nr 20 (1). J. Fiske, Television Culture, Londyn-Nowy Jork 1987. W. Godzic, Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Kraków 1996. E. Katz, D. Dayan, Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa 2008. M. Halawa, Życie codzienne z telewizorem - z badań terenowych, Warszawa 2006. U. Jarecka, Piękno wojny? Estetyczne problemy medialnych prezentacji działań wojennych, w: Nikczemny wojownik na słusznej wojnie…, Warszawa 2009. A. Jupowicz-Ginalska, Jurorem być, czyli rzecz o komisjach sędziowskich w programach talent show, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2012, t. 4/15, z. 2. M. Krzpiet, Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji, Kraków 2005. G. Ptaszek, Talk show. Szczerość na ekranie?, Warszawa 2007. B. Reeves i C. Nass, Media i ludzie, Warszawa 2000. M. Sanakiewicz, Poetyka telewizyjnych programów śniadaniowych, Warszawa 2013. W. Siesicki, Telemetria. Jak czytać, rozumieć i interpretować wyniki badań widowni telewizyjnej, Warszawa 2000. A. Zalewski, Film i nie tylko. Kognitywizm, emocje, reality show. Kraków 2003 [rozdział: Reality show]. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu genologii i estetyki telewizji (np. przekazy retoryczne, przekazy perswazyjne, widowiska, rejestracje), - identyfikuje najważniejsze gatunki telewizyjne (np. program publicystyczny, program informacyjny, talk show), - identyfikuje poszczególne elementy struktury różnych form telewizyjnych (np. czołówka, forszpan, news), - potrafi przeprowadzić w oparciu o zdobytą wiedzę analizę konstrukcji wskazanej formy telewizyjnej, - identyfikuje, gromadzi i wykorzystuje materiały potrzebne do przygotowania do zajęć oraz do sporządzenia analizy wskazanej formy telewizyjnej, - potrafi skonstruować w języku polskim wypowiedź pisemną lub multimedialną oraz przygotować wystąpienie dotyczące estetyki telewizji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student wykazuje się wybitnymi umiejętnościami z zakresu analizy form telewizyjnych, rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, potrafi współdziałać w grupie, wykazuje się kreatywnością i wysoką aktywnością w dyskusjach. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z niewielkimi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): student wykazuje się zadowalającymi umiejętnościami z zakresu analizy form telewizyjnych, rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, potrafi współdziałać w grupie. dostateczny plus (+dst; 3,5): student wykazuje się przeciętnymi umiejętnościami z zakresu analizy form telewizyjnych, terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań. dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań. niedostateczny (ndst; 2,0): student nie realizuje założeń przedmiotu, nie wykonuje powierzonych mu zadań w ustalonych terminach, nie współpracuje z grupą, nie uczestniczy aktywnie w jej działaniach. Kryteria oceniania: - prezentacja multimedialna, - pisemne zadanie analityczne (praca zaliczeniowa). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Rojek | |
Prowadzący grup: | Patrycja Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Rojek | |
Prowadzący grup: | Patrycja Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Domalewski | |
Prowadzący grup: | Adam Domalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Domalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.