Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza form telewizyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-AFT-22FKMDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza form telewizyjnych
Jednostka: Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zapoznanie z podstawową bazą terminologiczną dotyczącą genologii i estetyki współczesnej telewizji,

- kształtowanie umiejętności praktycznych w wykorzystaniu terminologii z zakresu 
genologii i estetyki telewizji,

- przygotowanie do korzystania z różnych źródeł naukowych, ich krytycznego czytania oraz wyciągania wniosków z lektury,

- trenowanie w odnajdowaniu powiązań między współczesnymi i historycznymi formami telewizyjnymi.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- przedstawienie i omówienie szerokiej bazy pojęciowej niezbędnej do analizy form telewizyjnych oraz prezentacja swoistych cech rozmaitych gatunków telewizyjnych,

- wskazanie elementów budowy różnych form telewizyjnych, ich funkcji w komunikacie oraz wzajemnych powiązań,

- analizowanie różnych przekazów telewizyjnych (np. news, panel jurorski w talent show) z użyciem bazy pojęciowej przyswojonej podczas zajęć,

- konstruowanie ustnych wypowiedzi na temat budowy przekazów reprezentujących różne formy telewizyjne oraz przygotowanie do wypowiedzi pisemnej; krytyczna lektura analiz zawartych we wskazanych lekturach.

Literatura:

Zalecana literatura:

Lektury obowiązkowe:

F. Casetti, R. Odin, Od paleo- do neotelewizji. W perspektywie semiopragmatyki, w: Po kinie? Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. Andrzej Gwóźdź, Kraków 1994.

W. Godzic, Telewizja i jej gatunki po Wielkim Bracie, Kraków 2004.

J. Uszyński, Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004.

Zmierzch telewizji? Przemiany medium, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011 [wybrane rozdziały].

G. Ptaszek, W stronę bezgatunkowości mediów? O funkcji gatunków medialnych w procesie odbioru, w: Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2015.

K. Niesłony, Format telewizyjny jako „zaprzeczenie gatunku”, w: W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2015.

Lektury dodatkowe:

Czas pusty. Analiza treści programów telewizyjnych czterech nadawców polskich, red. A. Gała, I. Ulfik-Jaworska, Lublin 2006.

J. Ellis, Scheduling: the last creative act in television?, „Media, Culture & Society” 2000, nr 20 (1).

J. Fiske, Television Culture, Londyn-Nowy Jork 1987.

W. Godzic, Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Kraków 1996.

E. Katz, D. Dayan, Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa 2008.

M. Halawa, Życie codzienne z telewizorem - z badań terenowych, Warszawa 2006.

U. Jarecka, Piękno wojny? Estetyczne problemy medialnych prezentacji działań wojennych, w: Nikczemny wojownik na słusznej wojnie…, Warszawa 2009.

A. Jupowicz-Ginalska, Jurorem być, czyli rzecz o komisjach sędziowskich w programach talent show, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2012, t. 4/15, z. 2.

M. Krzpiet, Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji, Kraków 2005.

G. Ptaszek, Talk show. Szczerość na ekranie?, Warszawa 2007.

B. Reeves i C. Nass, Media i ludzie, Warszawa 2000.

M. Sanakiewicz, Poetyka telewizyjnych programów śniadaniowych, Warszawa 2013.

W. Siesicki, Telemetria. Jak czytać, rozumieć i interpretować wyniki badań widowni telewizyjnej, Warszawa 2000.

A. Zalewski, Film i nie tylko. Kognitywizm, emocje, reality show. Kraków 2003 [rozdział: Reality show].

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu genologii i estetyki telewizji (np. przekazy retoryczne, przekazy perswazyjne, widowiska, rejestracje),

- identyfikuje najważniejsze gatunki telewizyjne (np. program publicystyczny, program informacyjny, talk show),

- identyfikuje poszczególne elementy struktury różnych form telewizyjnych (np. czołówka, forszpan, news),

- potrafi przeprowadzić w oparciu o zdobytą wiedzę analizę konstrukcji wskazanej formy telewizyjnej,

- identyfikuje, gromadzi i wykorzystuje materiały potrzebne do przygotowania do zajęć oraz do sporządzenia analizy wskazanej formy telewizyjnej,

- potrafi skonstruować w języku polskim wypowiedź pisemną lub multimedialną oraz przygotować wystąpienie dotyczące estetyki telewizji.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student wykazuje się wybitnymi umiejętnościami z zakresu analizy form telewizyjnych, rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, potrafi współdziałać w grupie, wykazuje się kreatywnością i wysoką aktywnością w dyskusjach.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z niewielkimi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): student wykazuje się zadowalającymi umiejętnościami z zakresu analizy form telewizyjnych, rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, potrafi współdziałać w grupie.

dostateczny plus (+dst; 3,5): student wykazuje się przeciętnymi umiejętnościami z zakresu analizy form telewizyjnych, terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań.

dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań.

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie realizuje założeń przedmiotu, nie wykonuje powierzonych mu zadań w ustalonych terminach, nie współpracuje z grupą, nie uczestniczy aktywnie w jej działaniach.

Kryteria oceniania:

- prezentacja multimedialna,

- pisemne zadanie analityczne (praca zaliczeniowa).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Rojek
Prowadzący grup: Patrycja Rojek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Rojek
Prowadzący grup: Patrycja Rojek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Domalewski
Prowadzący grup: Adam Domalewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Domalewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)