Literatura: |
Ajdukiewicz, Kazimierz Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania, metafizyka.
Angehrn Emil, Filozofia dziejów. Kęty, Wyd. Marek Derewiecki, 2007.
Berlin, Isaiah, Konieczność historyczna. W: Cztery eseje o wolności. Poznań, Zysk i S-ka, 2000.
Brzechczyn, Krzysztof, O wielości linii rozwojowych w procesie historycznym. Poznań: UAM, 2004, s. 1-89.
Brzechczyn, Krzysztof, W obronie metanarracji w filozofii historii. W: P. Orlik (red.) Całość – wizje, pejzaże, teorie. Poznań, Wyd. Naukowe IF UAM, 2006, s. 231-249.
Czarnecki Zdzisław Jerzy, Kryzys optymizmu dziejowego. Studium przewodnich idei. W: idem (red.) W kręgu pesymizmu historycznego. Lublin, UMCS, 1992, s. 5-41.
Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, t. I. Warszawa, PWN, 1958.
Krajewski, Władysław Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych. Warszawa 1998.
Kuderowicz, Zbigniew, Filozofia dziejów. Warszawa: Wiedza Powszechna 1983.
Nowak Leszek, O skrytej jedności nauk społecznych i przyrodniczych. Nauka, 1998, nr 1, s. 11-42.
Nowak, Leszek, Jednostka i klasa społeczna. W: idem, Dynamika władzy (U podstaw teorii socjalizmu, t. III). Poznań, Nakom 1991, s. 284-290.
Popper, Karl, R., Nędza historycyzmu. Warszawa, PWN, 1999.
Popper, Karl, R., Przewidywania i proroctwa w naukach społecznych. W: Popper, Droga do wiedzy. Domysły i refutacje. Warszawa, PWN, 1999, s. 560-578.
Watkins John, Wyjaśnianie historyczne w naukach społecznych. W: idem, Wyjaśnianie historii (różne wydania).
Wichrowski Marek, Spór o naturę procesu historycznego. Warszawa: Semper, 1995.
|
Metody i kryteria oceniania: |
5 – bardzo dobra wiedza, umiejętność całkowicie samodzielnej analizy, samodzielnego formułowania formułowanie problemów, dokonywania rozstrzygnięć w ramach poznanego aparatu pojęciowego
4.5 – bardzo dobra wiedza, zdarzają się pojedyncze błędy, samodzielna analiza problemów i formułowanie rozstrzygnięć
4.0 – dobra wiedza, analiza problemów i formułowanie rozstrzygnięć wymaga podania dodatkowych wskazówek
3.5 – zadowalająca wiedza, analiza i rozstrzyganie problemów wymaga zwiększone kontroli wykładowcy
3.0 – satysfakcjonująca wiedza ale występują liczne błędy, brak samodzielnej analizy i nieumiejętność formułowania i rozstrzygania problemów
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
|
Zakres tematów: |
1. Główne działy i zagadnienia filozofii
2. Antynaturalizm w filozofii humanistyki i naukach społecznych
3. Naturalizm w filozofii humanistyki i naukach społecznych: Hempel i jego krytycy.
4. Idealizacyjny status praw w nauce
5. Filozoficzne implikacje sporów wokół narracji historycznej
6. Anatomia krytyki substancjalnej filozofii historii: Berlin, Popper, Lyotard, Tucker
7. Problem jednostki w dziejach
8. Św. Augustyn i chrześcijańska wizja dziejów.
9. Pesymizm i optymizm historiozoficzny.
10. Heglowska wizja dziejów
11. Karol Marks i spory wokół materializmu historycznego
12. Marksizm a powstanie socjalizmu w Rosji
13. Teorie cywilizacji (Toynbee, Koneczny, Huntington)
14. Dyskusje wokół syndromu totalitaryzmu
15. Teorie narodu w naukach społecznych
|