Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika i gerontologia 11-AG-11-s
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Literatura:

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń. (rozdz. 1,2,3,4)

Szatur-Jaworska B, Błędowski P., Dzięgielewska M., (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa. (rozdz. 1 i 2)

Lista uzupełniających lektur:

Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A., (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN Warszawa

Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-mentor 2011/2

Leszczyńska-Rejchert A., (2005), Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn.

Malewski M., (2010),Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły wyższej Edukacji TWP Wrocław.

Solarczyk-Ambrozik E., (2004), Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Miedzy wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań.

Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., (2007), Pomoc i opieka w starości, Szczecin.

Fabiś A. (red.), (2005), Seniorzy w rodzinie, instytucji, społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii, Sosnowiec.

Błędowski P, (2002), Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa.

Miasta przyjazne starzeniu: przewodnik

Efekty uczenia się:

Studentka/Student:

dostrzega aktualne problemy i wyzwania andragogiki i gerontologii, przykładowo: lifelong learning, starzenie się społeczeństw i jego konsekwencje, rolę aktywizacji ludzi starszych itp.

zna prawidłowości rozwoju człowieka dorosłego w każdej fazie dorosłości, w perspektywie: biologicznej, psychologicznej i społecznej oraz ich wpływ na przebieg życia i specyfikę starzenia się i starości

potrafi określać problemy ludzi dorosłych, a zwłaszcza starszych oraz projektować ich rozwiązania

potrafi odróżniać modele pracy edukacyjnej i określać ich zalety i ograniczenia

potrafi dostrzec postawy prezentowane wobec starości i ludzi starszych

jest gotów podejmować wyzwania zawodowe i osobiste wykorzystując kompetencje andragoga i gerontologa

Metody i kryteria oceniania:

5,0 - znakomite przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz znakomite przygotowanie zadania zaliczeniowego i duża aktywność podczas zajęć

4.5 - bardzo dobre przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz bardzo dobre przygotowanie zadania zaliczeniowego i aktywność podczas zajęć

4.0 - dobre przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz dobre przygotowanie zadania zaliczeniowego i aktywność podczas zajęć

3.5 - poprawne przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz poprawne przygotowanie zadania zaliczeniowego i średnia aktywność podczas zajęć

3.0 - słabe przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz słabe przygotowanie zadania zaliczeniowego i średnia aktywność podczas zajęć

2.0 - brak przygotowania do egzaminu pisemnego oraz brak przygotowania zadania

Kryteria oceny pracy zaliczeniowej:

- pytania mają wynikać z podstaw teoretycznych: realizacja zadań rozwojowych adolescencji i wczesnej dorosłości oraz współczesnych zagrożeń, utrudnień w stawaniu się dorosłym

- opracowana praca powinna zawierać:

1. wprowadzenie, z kim przeprowadzono rozmowę (bez podawania imion i nazwisk), krótka charakterystyka osoby, wiek, doświadczenia, itp..

2. pogrupowane obszary tematyczne: 4-5 (powiązane z zadaniami – okresu adolescencji i wczesnej dorosłości), opracowane na podstawie wypowiedzi uzyskanych podczas rozmowy

3. listę zadanych pytań

4. analizę porównawczą, jak jest teraz, czego ja uczę się/nauczyłam/nauczyłem się od swoich bliskich (rodziców, osób znaczących dla mnie w rodzinie) na etapie rozwoju - wkraczania w dorosłe życie

5. podsumowanie dotyczące własnych przemyśleń, refleksji na ten temat

Zakres tematów:

Model pedagogiczny i andragogiczny w edukacji – różnice w uczeniu się dorosłych i dzieci. Wybrane teorie uczenia się dorosłych

Zadania rozwojowe człowieka dorosłego w różnych fazach dorosłości. Starzenie się i starość w perspektywach: biologicznej, społecznej i psychologicznej

Dorosłość jako ważna kategoria andragogiki – trudności wkraczania w dorosłość.

Nowe wyzwania dla edukacji dorosłych – analiza wybranych zjawisk: LLL, społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo ryzyka, starzenie się społeczeństw, bezrobocie, ubóstwo itp.

Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi: technologiczny, humanistyczny, krytyczny – porównanie tych rozwiązań. Elementy dydaktyki dorosłych

Postawy wobec starości. Stereotypy - przykłady

Transfery między pokoleniowe w rodzinie. Przygotowanie i przeprowadzenie rozmowy z osobą starszą na temat rodzinnej edukacji nieformalnej

Metody dydaktyczne:

- dyskusje

- prezentacje

- wzajemne uczenie się

- praca grupowa

- praca indywidualna

- projekty zespołowe

- projekty indywidualne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Konieczna-Woźniak 26/40 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Konieczna-Woźniak 38/40 szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Konieczna-Woźniak 22/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)