Literatura: |
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń. (rozdz. 1,2,3,4)
Szatur-Jaworska B, Błędowski P., Dzięgielewska M., (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa. (rozdz. 1 i 2)
Lista uzupełniających lektur:
Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A., (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN Warszawa
Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-mentor 2011/2
Leszczyńska-Rejchert A., (2005), Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn.
Malewski M., (2010),Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły wyższej Edukacji TWP Wrocław.
Solarczyk-Ambrozik E., (2004), Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Miedzy wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań.
Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., (2007), Pomoc i opieka w starości, Szczecin.
Fabiś A. (red.), (2005), Seniorzy w rodzinie, instytucji, społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii, Sosnowiec.
Błędowski P, (2002), Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa.
Miasta przyjazne starzeniu: przewodnik
|
Efekty uczenia się: |
Studentka/Student:
dostrzega aktualne problemy i wyzwania andragogiki i gerontologii, przykładowo: lifelong learning, starzenie się społeczeństw i jego konsekwencje, rolę aktywizacji ludzi starszych itp.
zna prawidłowości rozwoju człowieka dorosłego w każdej fazie dorosłości, w perspektywie: biologicznej, psychologicznej i społecznej oraz ich wpływ na przebieg życia i specyfikę starzenia się i starości
potrafi określać problemy ludzi dorosłych, a zwłaszcza starszych oraz projektować ich rozwiązania
potrafi odróżniać modele pracy edukacyjnej i określać ich zalety i ograniczenia
potrafi dostrzec postawy prezentowane wobec starości i ludzi starszych
jest gotów podejmować wyzwania zawodowe i osobiste wykorzystując kompetencje andragoga i gerontologa
|
Metody i kryteria oceniania: |
5,0 - znakomite przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz znakomite przygotowanie zadania zaliczeniowego i duża aktywność podczas zajęć
4.5 - bardzo dobre przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz bardzo dobre przygotowanie zadania zaliczeniowego i aktywność podczas zajęć
4.0 - dobre przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz dobre przygotowanie zadania zaliczeniowego i aktywność podczas zajęć
3.5 - poprawne przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz poprawne przygotowanie zadania zaliczeniowego i średnia aktywność podczas zajęć
3.0 - słabe przygotowanie do egzaminu pisemnego oraz słabe przygotowanie zadania zaliczeniowego i średnia aktywność podczas zajęć
2.0 - brak przygotowania do egzaminu pisemnego oraz brak przygotowania zadania
Kryteria oceny pracy zaliczeniowej:
- pytania mają wynikać z podstaw teoretycznych: realizacja zadań rozwojowych adolescencji i wczesnej dorosłości oraz współczesnych zagrożeń, utrudnień w stawaniu się dorosłym
- opracowana praca powinna zawierać:
1. wprowadzenie, z kim przeprowadzono rozmowę (bez podawania imion i nazwisk), krótka charakterystyka osoby, wiek, doświadczenia, itp..
2. pogrupowane obszary tematyczne: 4-5 (powiązane z zadaniami – okresu adolescencji i wczesnej dorosłości), opracowane na podstawie wypowiedzi uzyskanych podczas rozmowy
3. listę zadanych pytań
4. analizę porównawczą, jak jest teraz, czego ja uczę się/nauczyłam/nauczyłem się od swoich bliskich (rodziców, osób znaczących dla mnie w rodzinie) na etapie rozwoju - wkraczania w dorosłe życie
5. podsumowanie dotyczące własnych przemyśleń, refleksji na ten temat
|
Zakres tematów: |
Model pedagogiczny i andragogiczny w edukacji – różnice w uczeniu się dorosłych i dzieci. Wybrane teorie uczenia się dorosłych
Zadania rozwojowe człowieka dorosłego w różnych fazach dorosłości. Starzenie się i starość w perspektywach: biologicznej, społecznej i psychologicznej
Dorosłość jako ważna kategoria andragogiki – trudności wkraczania w dorosłość.
Nowe wyzwania dla edukacji dorosłych – analiza wybranych zjawisk: LLL, społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo ryzyka, starzenie się społeczeństw, bezrobocie, ubóstwo itp.
Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi: technologiczny, humanistyczny, krytyczny – porównanie tych rozwiązań. Elementy dydaktyki dorosłych
Postawy wobec starości. Stereotypy - przykłady
Transfery między pokoleniowe w rodzinie. Przygotowanie i przeprowadzenie rozmowy z osobą starszą na temat rodzinnej edukacji nieformalnej
|