Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika i gerontologia 11-AG-11-s
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Literatura:

1.Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń.

2.Leszczyńska-Rejchert A., (2005), Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn.

3. Miasta przyjazne starzeniu: przewodnik

4.Szatur-Jaworska B, Błędowski P., Dzięgielewska M., (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student:

-określa specyfikę rozwoju człowieka dorosłego w każdej fazie dorosłości, w perspektywie: biologicznej, psychologicznej i społecznej

-opisuje zależność poszczególnych faz życia i ich wpływ na przebieg starości

-definiuje problemy ludzi starszych i ich źródła

-charakteryzuje potrzeby dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem grup defaworyzowanych społecznie, w tym osób starszych

-diagnozuje różne potrzeby osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i opiekuńczych

- diagnozuje sytuację wspierania starzenia się

- projektuje działania opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne ukierunkowane na inkluzję społeczną

Metody i kryteria oceniania:

5,0 -znakomite przygotowanie merytoryczne i metodyczne zadań zaliczeniowych

4.5 - bardzo dobre przygotowanie merytoryczne i metodyczne zadań zaliczeniowych

4.0-dobre przygotowanie merytoryczne i metodyczne zadań zaliczeniowych

3.5- poprawne przygotowanie merytoryczne i metodczne zadań zaliczeniowych

3.0- słabe przygotowanie merytoryczne i metodyczne zadań zaliczeniowych

2.0-brak przygotowania zadań zaliczeniowych, bądź niepoprawne ich przygotowanie

Zakres tematów:

- Dorosłość jako podstawowa kategoria andragogiki – rozumienie dorosłości,

- Stałość i zmienność definiowania dorosłości w kontekście społeczno-kulturowych zmian

- Zadania rozwojowe człowieka dorosłego w różnych fazach dorosłości

- Nowe wyzwania dla edukacji dorosłych – analiza wybranych zjawisk: społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo ryzyka, starzenie się społeczeństw, bezrobocie, ubóstwo, itp.

- Modele pracy oświatowej z ludźmi dorosłymi: technologiczny, humanistyczny, krytyczny – porównanie tych rozwiązań

- Elementy dydaktyki dorosłych – projektowanie form pracy z uczniem dorosłym

- Diagnoza ofert oświatowych w środowiskach lokalnych – w kontekście potrzeb ludzi dorosłych

- Starzenie się i starość w perspektywach: biologicznej, społecznej i psychologicznej

- Przestrzeń przyjazna starzeniu

- Potrzeby ludzi starszych i możliwości ich zaspokajania – systemy wsparcia osób starszych w Polsce i innych krajach

- Wybrane problemy ludzi starszych i ich źródła

- Kompetencje andragoga i gerontologa

Metody dydaktyczne:

- dyskusje

- debata

- prezentacje

- wzajemne uczenie się

- praca grupowa

- praca indywidualna

- projekty zespołowe

- projekty indywidualne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Konieczna-Woźniak 28/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)