Applied Psychology: Introduction: Clinical Psychology
General data
Course ID: | 23-PSZ5-WPK |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Applied Psychology: Introduction: Clinical Psychology |
Name in Polish: | Psychologia stosowana: Wprowadzenie: Psychologia kliniczna |
Organizational unit: | Faculty of Psychology and Cognitive Science |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych (in Polish) Przedmioty na V semestrze psychologii niestacjonarnej (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki (in Polish) Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Psychologia |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) - zdobycie wiedzy z zakresu podstaw psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki - wykształcenie umiejętności myślenia klinicznego, zastosowania wiedzy do analizy konkretnych zjawisk zaburzeń psychicznych i tworzenia diagnozy oraz projektów działań pomocnych i profesjonalnych interwencji psychologa klinicznego |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) brak |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 125 godzin (5 punktów ECTS) |
Full description: |
(in Polish) Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu: Psychologia kliniczna jako dziedzina stosowana, korzenie, dynamika i tendencje rozwojowe; psychologia kliniczna wśród innych dziedzin, definicje psychologii klinicznej, jej zadania teoretyczne i praktyczne, subdyscypliny. Wiedza teoretyczna i profesjonalna psychologa klinicznego oraz wiedza tworzona na potrzeby społeczne. Podejścia, modele i koncepcje w psychologii klinicznej. Normalność i zdrowie, model salutogenetyczny i patogenetyczny w psychologii klinicznej. Współczesne koncepcje jakości życia i szczęścia a zdrowie i choroba; uwarunkowania zdrowia i zaburzeń. Koncepcja człowieka, zdrowie i zaburzenia w ujęciu psychodynamicznym – klasyczna psychoanaliza, psychologia ego i współczesna psychoanaliza. Kierunki poznawczo-behawioralne i teoria uczenia się w analizie zdrowia i zaburzeń, diagnozy i terapii psychologa klinicznego Orientacja fenomenologiczna, egzystencjalna i humanistyczna; jej rola w badaniach i praktyce psychologa klinicznego - od zdrowia do interwencji w sytuacji zaburzeń Kierunki interakcyjne i systemowe, ich znaczenie dla psychologii klinicznej Stres i jego znaczenie w rozwoju zdrowia i psychopatologii, reakcje dezadaptacyjne i zaburzenia pod wpływem stresu, negatywne i pozytywne skutki stresu, w szczególności stresu traumatycznego. |
Bibliography: |
(in Polish) Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 23-33). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Teoretyczne i metodologiczne podstawy psychologii klinicznej. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 37-48). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Pojęcie normy, normalności i zdrowia. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna i zdrowia a psychopatologia - wzajemne zależności W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 65-69). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Drożdżowicz, L. (1999). Ogólna teoria systemów. W: B de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 9-16). Kraków: WUJ. Grzegorzewska, I., Pisula, E., Borkowska, A.R. (2016). Psychologia kliniczne dzieci i młodzieży. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 453-462). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Herzyk, A. (2016). Neuropsychologia jako dziedzina badań i praktyki. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 501-505, 511-515). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Heszen, I. (2016). Kliniczna psychologia zdrowia. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 519, 524- 532). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ogińska-Bulik, N. (2016). Psychologiczne następstwa doświadczeń traumatycznych. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 367-378). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sęk, H. (2016). Podejście fenomenologiczne, egzystencjalne i humanistyczne w psychologii klinicznej. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna (s. 162-167). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Learning outcomes: |
(in Polish) "Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka potrafi: " Określić znaczenie i miejsce psychologii klinicznej wśród innych dziedzin, np. psychopatologii i nauk pokrewnych; identyfikować jej osiągnięcia teoretyczne, empiryczne i praktyczne, zrozumieć logikę rozwoju tej dziedziny i wyłanianie się nowych obszarów. Posługiwać się refleksyjnie psychologiczną wiedzą teoretyczną i profesjonalną z zakresu zdrowia i zaburzeń, czynników ryzyka i zasobów oraz uwarunkowań i mechanizmów na poziomie opisowym i wyjaśniającym. Zrozumieć znaczenie badań i praktyki, istnienia różnych podejść, modeli, koncepcji i teorii dla psychologii klinicznej. Trafnie wykorzystać i dostosować do potrzeb praktyki oraz własnych preferencji wiedzę o koncepcjach człowieka, jego zdrowia i zaburzeń w ujęciu teorii uczenia się, w podejściu poznawczo – behawioralnym, systemowym, psychodynamicznym, egzystencjalnym i humanistycznym. Rozumieć znaczenie pozytywnych i negatywnych skutków stresu, szczególnie stresu traumatycznego, w kształtowaniu zdrowia i zaburzeń psychicznych. Przejawiać uwrażliwienie na problemy etyczne w badaniach i praktyce (diagnostycznej i pomocowej) psychologa klinicznego, rozumieć znaczenie motywacji empatycznej i normocentrycznej - uwewnętrznionych norm profesjonalnego działania prospołecznego psychologa klinicznego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera prawidłowo odtworzoną wiedzę (wyczerpujące omówienie modeli teoretycznych, pojęć, wyników badań) oraz wskazuje na jej doskonałe rozumienie i używanie dobry plus (+db; 4,5): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera prawidłowo odtworzoną wiedzę (omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz oraz wskazuje na jej adekwatne rozumienie i używanie, zawiera przy tym drobne braki dobry (db; 4,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera prawidłowo odtworzoną wiedzę (podstawowe omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz oraz wskazuje na jej podstawowe rozumienie i używanie; odpowiedź zawiera drobne braki lub pomniejsze błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera zasadniczo prawidłowo odtworzoną wiedzę (podstawowe omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz wskazuje na jej wystarczające rozumienie i używanie; odpowiedź zawiera braki lub pomniejsze błędy dostateczny (dst; 3,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe zawiera zasadniczo prawidłowo odtworzoną wiedzę (podstawowe omówienie modeli teoretycznych lub ich pojęć, wyników badań) oraz wskazuje na jej wystarczające rozumienie; odpowiedź zawiera wyraźne braki lub błędy, które jednak nie zniekształcają istoty omawianych zagadnień niedostateczny (ndst; 2,0): odpowiedź na pytania testowe i problemowe jest znacząco niepełna lub zawiera liczne istotne błędy Egzamin - 60% poprawnych odpowiedzi - ocena dostateczna. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 20 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Górska | |
Group instructors: | Dominika Górska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 20 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Górska | |
Group instructors: | Dominika Górska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 20 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Górska | |
Group instructors: | Dominika Górska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (past)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 20 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Dominika Górska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2024/2025, winter semester" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 20 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Górska | |
Group instructors: | Dominika Górska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.