Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologiczne podstawy zachowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PSDM-BPZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biologiczne podstawy zachowania
Jednostka: Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na psychologii na semestrze 2
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Psychologia

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

Dostarczenie wiedzy z zakresu budowy i funkcji układu nerwowego

Wykształcenie umiejętności komunikowania się z przedstawicielami nauk medycznych w zakresie wiedzy o układzie nerwowym i jego funkcjach

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

wiedza na poziomie szkoły średniej o budowie komórki nerwowej

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały do zajęć umieszczone są w dedykowanym zespole Teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Metoda analizy przypadków

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 45

Przygotowanie do zajęć 30

Czytanie wskazanej literatury 50

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 50

SUMA GODZIN 175

Literatura:

‒ Blakemore, S. J., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 1-37, 69-82.

‒ Borkowska, A. R. (2006). Neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych. W: A. R. Borkowska, Ł. Domańska (red.), Neuropsychologia kliniczna dziecka (s. 13-30). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

‒ Cozolino, L. J. (2004). Neuronauka w psychoterapii. Budowa i przebudowa ludzkiego mózgu. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, s. 9-25, 74-87.

‒ Edelman, G. M. (1998). Przenikliwe powietrze, jasny ogień. O materii umysłu. Warszawa: PIW, s. 78-102.

‒ Gołąb, B. K. (2009). Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego. Warszawa: PZWL, cały rozdz. II. Rozwój osobniczy ośrodkowego układu nerwowego, rozdz. III. Podział układu nerwowego (od początku do podrozdz. Kresomózgowie nieparzyste wyłącznie), rozdz. V. Zarys anatomii rdzenia kręgowego (od początku do podrozdz. Budowa wewnętrzna rdzenia kręgowego wyłącznie), cały rozdz. VIII. Unaczynienie mózgowia i rdzenia kręgowego, część Czucie, cały rozdz. I. Drogi i ośrodki nerwowe czucia

‒ Grabowska, A., Jaśkowski, P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 581-642). Gdańsk: GWP, s. 590-598, 626-634.

‒ Kaczmarek, B. L. J. (2009). Mózg a umysł. W: Ł. Domańska, A. R. Borkowska (red.), Podstawy neuropsychologii klinicznej (s. 23-40). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 30-33.

‒ Kądzielawa, D. (2003). Neuropsychologia kliniczna: charakterystyka dyscypliny (s. 649-662). W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. III). Gdańsk: GWP, s. 649-650, 655-658.

‒ Pąchalska, M. (2007). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Tom 1. Warszawa: PWN, s. 29-76, 60-61, 101-110, 116-122, 138-141, 159-161.

‒ Wygotski, L. S. (1971). Problem rozwoju i rozpadu wyższych funkcji psychicznych. W: L. S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne (s. 489-507). Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się

student/ka:

Posługuje się refleksyjnie wiedzą na temat budowy układu nerwowego i jego organizacji funkcjonalnej, a także podstawowymi pojęciami z zakresu neuronauki

Potrafi w oparciu o wiedzę o organizacji funkcjonalnej układu nerwowego oraz koncepcje związku struktura funkcja opisywać zaburzenia czynności poznawczych

Umie współpracować z innymi osobami pracując nad danymi dotyczącymi budowy i funkcji mózgu

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (test)

Próg oceny pozytywnej: 51% maksymalnej liczby punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Jabłoński
Prowadzący grup: Sławomir Jabłoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Jabłoński
Prowadzący grup: Sławomir Jabłoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Uwagi:

Skala ocen z egzaminu:

bardzo dobry (bdb; 5,0): 25-27 pkt z egzaminu

dobry plus (+db; 4,5): 22-24 pkt z egzaminu

dobry (db; 4,0): 19-21 pkt z egzaminu

dostateczny plus (+dst; 3,5): 16-18 pkt z egzaminu

dostateczny (dst; 3,0): 14-15 pkt z egzaminu

niedostateczny (ndst; 2,0): 0-13 pkt z egzaminu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Jabłoński
Prowadzący grup: Sławomir Jabłoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Jabłoński
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)