Biologiczne podstawy zachowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSDM-BPZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne podstawy zachowania |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Psychologii i Kognitywistyki Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na psychologii na semestrze 2 Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | Dostarczenie wiedzy z zakresu budowy i funkcji układu nerwowego Wykształcenie umiejętności komunikowania się z przedstawicielami nauk medycznych w zakresie wiedzy o układzie nerwowym i jego funkcjach |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wiedza na poziomie szkoły średniej o budowie komórki nerwowej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć umieszczone są w dedykowanym zespole Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Metoda analizy przypadków Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 45 Przygotowanie do zajęć 30 Czytanie wskazanej literatury 50 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 50 SUMA GODZIN 175 |
Literatura: |
‒ Blakemore, S. J., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 1-37, 69-82. ‒ Borkowska, A. R. (2006). Neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych. W: A. R. Borkowska, Ł. Domańska (red.), Neuropsychologia kliniczna dziecka (s. 13-30). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ‒ Cozolino, L. J. (2004). Neuronauka w psychoterapii. Budowa i przebudowa ludzkiego mózgu. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, s. 9-25, 74-87. ‒ Edelman, G. M. (1998). Przenikliwe powietrze, jasny ogień. O materii umysłu. Warszawa: PIW, s. 78-102. ‒ Gołąb, B. K. (2009). Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego. Warszawa: PZWL, cały rozdz. II. Rozwój osobniczy ośrodkowego układu nerwowego, rozdz. III. Podział układu nerwowego (od początku do podrozdz. Kresomózgowie nieparzyste wyłącznie), rozdz. V. Zarys anatomii rdzenia kręgowego (od początku do podrozdz. Budowa wewnętrzna rdzenia kręgowego wyłącznie), cały rozdz. VIII. Unaczynienie mózgowia i rdzenia kręgowego, część Czucie, cały rozdz. I. Drogi i ośrodki nerwowe czucia ‒ Grabowska, A., Jaśkowski, P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 581-642). Gdańsk: GWP, s. 590-598, 626-634. ‒ Kaczmarek, B. L. J. (2009). Mózg a umysł. W: Ł. Domańska, A. R. Borkowska (red.), Podstawy neuropsychologii klinicznej (s. 23-40). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 30-33. ‒ Kądzielawa, D. (2003). Neuropsychologia kliniczna: charakterystyka dyscypliny (s. 649-662). W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. III). Gdańsk: GWP, s. 649-650, 655-658. ‒ Pąchalska, M. (2007). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Tom 1. Warszawa: PWN, s. 29-76, 60-61, 101-110, 116-122, 138-141, 159-161. ‒ Wygotski, L. S. (1971). Problem rozwoju i rozpadu wyższych funkcji psychicznych. W: L. S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne (s. 489-507). Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: Posługuje się refleksyjnie wiedzą na temat budowy układu nerwowego i jego organizacji funkcjonalnej, a także podstawowymi pojęciami z zakresu neuronauki Potrafi w oparciu o wiedzę o organizacji funkcjonalnej układu nerwowego oraz koncepcje związku struktura funkcja opisywać zaburzenia czynności poznawczych Umie współpracować z innymi osobami pracując nad danymi dotyczącymi budowy i funkcji mózgu |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (test) Próg oceny pozytywnej: 51% maksymalnej liczby punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Jabłoński | |
Prowadzący grup: | Sławomir Jabłoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Jabłoński | |
Prowadzący grup: | Sławomir Jabłoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Skala ocen z egzaminu: bardzo dobry (bdb; 5,0): 25-27 pkt z egzaminu dobry plus (+db; 4,5): 22-24 pkt z egzaminu dobry (db; 4,0): 19-21 pkt z egzaminu dostateczny plus (+dst; 3,5): 16-18 pkt z egzaminu dostateczny (dst; 3,0): 14-15 pkt z egzaminu niedostateczny (ndst; 2,0): 0-13 pkt z egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Jabłoński | |
Prowadzący grup: | Sławomir Jabłoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Jabłoński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.