Obligatory Choice Module I "Roots of Culture" (2): Western Architecture and Art – Tradition and Innovation
General data
Course ID: | 16-MODWKOKUU2-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Obligatory Choice Module I "Roots of Culture" (2): Western Architecture and Art – Tradition and Innovation |
Name in Polish: | Moduł obowiązkowy do wyboru I "Korzenie kultury" (2): Architektura i sztuka Zachodu- tradycja i innowacja |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Komunikacja europejska |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - prezentacja wybranych zagadnień z zakresu historii architektury i sztuki, mających znaczenie dla procesu kształtowania się europejskiej kultury i tożsamości - ukazanie wpływu na obraz współczesnej kultury i europejskiego krajobrazu kulturowego konkretnych postaci architektów i artystów, grup społecznych (np. fundatorów i mecenasów kultury), idei artystycznych oraz rozgrywających się w przeszłości wydarzeń o charakterze artystycznym - nakreślenie obrazu żywotności tradycji antycznej w kulturze artystycznej Zachodu i jej ewolucji w ramach różnych koncepcji stylistycznych - prezentacja przemian w obrazowaniu postaci człowieka w kontekście skrajnych postaw wobec jego cielesności – afirmacji i negacji - wykształcenie umiejętności dokonywania samodzielnej oceny różnorodnych faktów z zakresu historii sztuki, procesów i zjawisk w kulturze artystycznej oraz wykształcenie postawy krytycznej, pozwalającej na prawidłowe analizowanie zjawisk kulturowych |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie dotyczy |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - znajomość podstaw historii i historii sztuki oraz tradycji kulturowej Zachodu - w przypadku studentek i studentów obcokrajowców – znajomość języka polskiego na poziomie B2 |
Information on where to find course materials: | (in Polish) - obszerne prezentacje do poszczególnych wykładów będą dostępne dla studentek i studentów biorących udział w wykładzie na platformie TEAMS - wskazana literatura dostępna jest w Bibliotece IKE oraz w Bibliotece Uniwersyteckie, w Poznaniu, Bibliotece Instytutu Historii Sztuki UAM w Poznaniu oraz w Bibliotece Raczyńskich w Poznaniu |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień - wykład konwersatoryjny - możliwość dyskusji w trakcie wykładu |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 15 godzin zajęć z wykładowcą 10 godzin - czytanie wskazanej literatury 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia ____________________________________________ 1 punkt ECTS |
Short description: |
(in Polish) Wykład obejmie siedem wybranych przez prowadzącego kurs problemów: 01. Antyczne źródła architektury i sztuki chrześcijańskiego Zachodu. 02. Antyczne modele kształtowania przestrzeni w architekturze Zachodu (ich trwałość i ewolucja). 03. Drzwi Gnieźnieńskie – dzieło sztuki jako wielowarstwowy komunikat. 04. Gotyk – Światłość i światło zamknięte w kamieniu. 05. Postać człowieka i jego ciało w sztuce – między negacją a afirmacją. 06. Jezus z Nazaretu – od wizerunku żywego człowieka do wyspekulowanego obrazu Boga. 07. Renesans – droga do nowoczesność w architekturze i sztuce. |
Bibliography: |
(in Polish) Umberto Eco, Historia piękna, Poznań 2005 Umberto Eco, Historia brzydoty, Poznań 2018 Elżbieta Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008 Piotr Skubiszewski, Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001 Wielka historia sztuki t. 1-10, Warszawa 2005-2012 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu kursu i udziału w wykładach student/ka: - ma podstawową wiedzę na temat antycznych źródeł podstawowych form architektury sakralnej na Zachodzie oraz wykształcenia się podstaw chrześcijańskiej ikonografii - ma podstawową wiedzę na temat procesu stylistycznej ewolucji, wywodzących się z tradycji antycznej form architektonicznych na przestrzeni VI-XX w. - ma świadomość, iż poza funkcjami czysto estetycznymi, dzieła sztuki spełniają również role komunikatów kulturowych i społecznych (na przykładzie Drzwi Gnieźnieńskich) - ma podstawową wiedzę na temat okoliczności i ideowo-teologicznej przyczyny wykształcenia się na północy Europy stylu gotyckiego, będącego formalnym odrzuceniem tradycji antycznych w architekturze Zachodu - ma podstawową wiedzę na temat przemian w wyobrażaniu postaci kobiety i mężczyzny w sztuce Zachodu, procesu, który przebiegał pomiędzy negacją a afirmacją ludzkiego ciała - ma podstawową wiedzę na temat ewolucji wizerunku Jezus z Nazaretu w sztuce i bezpośredniego oddziaływania na jej przebieg kształtującej się doktryny oraz spekulacji teologicznych - ma podstawową wiedzę na temat znaczenia dla dziejów architektury i sztuki Zachodu, refleksji o charakterze teoretycznym i wydarzeń artystycznych, rozgrywających się na przestrzeni XIX-XV-XVI w. w Italii i Niderlandach |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium zaliczeniowe - ustne, z materiału zaprezentowanego podczas kursu wykładu Oceny: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (in progress)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Type of class: |
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Leszek Wetesko | |
Group instructors: | Leszek Wetesko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.