Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Europejska tradycja literacka Zachodu (do XIX w.)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-ETLZXIX-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Europejska tradycja literacka Zachodu (do XIX w.)
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Komunikacja europejska

Cele kształcenia:

Zapoznanie z zachodnioeuropejską tradycją literacką i jej funkcją w kulturze europejskiej – w aspekcie synchronicznym (literatury obszarów językowych, narodowe…) i diachronicznym (przemiany, okresy literackie;

- wdrożenie do nawyku czytania świadomego i krytycznego, do uzupełniania znajomości najważniejszych dzieł literatury europejskiej i powszechnej.



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

-

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student uczestniczący w zajęciach powinien posiadać wiedzę o rodzajach i gatunkach literackich, o przyjętej periodyzacji, o historii Europy Zachodniej, znać literaturę polską w zakresie obowiązującym absolwenta szkoły średniej.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Z materiałami do zajęć można się zapoznać w bibliotece IKE.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją i dyskusja; dyskusja nad przeczytanymi fragmentami dzieł literackich.




Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć z nauczycielem - 15

Praca własna studenta 35 - czytanie wskazanej literatury

Praca własna studenta 10 – przygotowanie do zajęć

SUMA GODZIN 60

Punktów ECTS 2

Skrócony opis:

Zajęcia są literacką wędrówką po epokach - od tradycji antycznych, przez średniowiecze, renesans , dramaty angielskie i francuskie, powieść hiszpańską, powieści podróżnicze z XVII w., literaturę oświeceniową i romantyczną, po naturalizm, realizm i początki literatury sf. W omawianych dziełach analizowane są zwłaszcza powtarzające się motywy tematyczne i stylistyczne. Analizie poddawany jest też związek literatury z innymi zjawiskami kulturowymi (wątki literackie w muzyce, malarstwie, rzeźbie).

Pełny opis:

W ramach zajęć analizowane są motywy biblijne, utwory Homera, pieśni i eposy rycerskie, dzieła Dantego i Boccaccia, powieść Cervantesa, dramaty Corneilla, Racine'a, Moliera i Szekspira, powieści Defoe'a i Swifta, powiastka filozoficzna Diderota, utwory Goethego, Byrona, Dickensa, Zoli, Ibsena i Verne'a.

Tak szerokie spektrum literackie powala zrozumieć funkcje i determinanty twórczości literackiej jako elementu kulturowej komunikacji społecznej. Umożliwia nie tylko analizowanie literatury w aspekcie diachronicznym, ale też synchronicznym (porównanie literatur narodowych czy obszarów językowych). Analizowane są możliwe źródła i inspiracje twórców literatury, podejmowanie przez nich w nowych kontekstach motywów już wcześniej obecnych w kulturze europejskiej, z czym wiąże się poszukiwanie motywów literackich w muzyce i sztuce.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student potrafi:

- wskazać powtarzające się motywy w literaturze zachodnioeuropejskiej;

- interpretować teksty literackie pod kątem ich stosunku do tradycji literackiej.

- formułować sądy na temat dzieł literackich, świadomie i racjonalnie dobierać lektury, zwiększać liczbę przeczytanych przez siebie dzieł literatury pięknej,

- rozumieć i właściwie stosować terminologię przyjętą dla opisy zjawisk literackich, tradycji, dziedzictwa kulturowego.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wystawiana jest na podstawie końcowego zaliczenia ustnego, z uwzględnieniem aktywności podczas zajęć.

bardzo dobry (bdb; 5,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu wysokim, uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje się dobrą znajomością przeczytanych lektur;

dobry plus (+db; 4,5):Student osiąga pożądane EK w stopniu wysokim, uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje znajomość przeczytanych lektur;

dobry (db; 4,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu średnim, uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje znajomość przeczytanych lektur;

dostateczny plus (+dst; 3,5):student osiąga pożądane EK w stopniu średnim, nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje słabą znajomość przeczytanych lektur;

dostateczny (dst; 3,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu minimalnym, nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje się słabą znajomością lektur;

niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie osiąga pożądanych EK, nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie wykazuje znajomości lektur.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)