Europejska tradycja literacka Zachodu (do XIX w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-ETLZXIX-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europejska tradycja literacka Zachodu (do XIX w.) |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Komunikacja europejska |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z zachodnioeuropejską tradycją literacką i jej funkcją w kulturze europejskiej – w aspekcie synchronicznym (literatury obszarów językowych, narodowe…) i diachronicznym (przemiany, okresy literackie; - wdrożenie do nawyku czytania świadomego i krytycznego, do uzupełniania znajomości najważniejszych dzieł literatury europejskiej i powszechnej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | - |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student uczestniczący w zajęciach powinien posiadać wiedzę o rodzajach i gatunkach literackich, o przyjętej periodyzacji, o historii Europy Zachodniej, znać literaturę polską w zakresie obowiązującym absolwenta szkoły średniej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Z materiałami do zajęć można się zapoznać w bibliotece IKE. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją i dyskusja; dyskusja nad przeczytanymi fragmentami dzieł literackich. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć z nauczycielem - 15 Praca własna studenta 35 - czytanie wskazanej literatury Praca własna studenta 10 – przygotowanie do zajęć SUMA GODZIN 60 Punktów ECTS 2 |
Skrócony opis: |
Zajęcia są literacką wędrówką po epokach - od tradycji antycznych, przez średniowiecze, renesans , dramaty angielskie i francuskie, powieść hiszpańską, powieści podróżnicze z XVII w., literaturę oświeceniową i romantyczną, po naturalizm, realizm i początki literatury sf. W omawianych dziełach analizowane są zwłaszcza powtarzające się motywy tematyczne i stylistyczne. Analizie poddawany jest też związek literatury z innymi zjawiskami kulturowymi (wątki literackie w muzyce, malarstwie, rzeźbie). |
Pełny opis: |
W ramach zajęć analizowane są motywy biblijne, utwory Homera, pieśni i eposy rycerskie, dzieła Dantego i Boccaccia, powieść Cervantesa, dramaty Corneilla, Racine'a, Moliera i Szekspira, powieści Defoe'a i Swifta, powiastka filozoficzna Diderota, utwory Goethego, Byrona, Dickensa, Zoli, Ibsena i Verne'a. Tak szerokie spektrum literackie powala zrozumieć funkcje i determinanty twórczości literackiej jako elementu kulturowej komunikacji społecznej. Umożliwia nie tylko analizowanie literatury w aspekcie diachronicznym, ale też synchronicznym (porównanie literatur narodowych czy obszarów językowych). Analizowane są możliwe źródła i inspiracje twórców literatury, podejmowanie przez nich w nowych kontekstach motywów już wcześniej obecnych w kulturze europejskiej, z czym wiąże się poszukiwanie motywów literackich w muzyce i sztuce. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student potrafi: - wskazać powtarzające się motywy w literaturze zachodnioeuropejskiej; - interpretować teksty literackie pod kątem ich stosunku do tradycji literackiej. - formułować sądy na temat dzieł literackich, świadomie i racjonalnie dobierać lektury, zwiększać liczbę przeczytanych przez siebie dzieł literatury pięknej, - rozumieć i właściwie stosować terminologię przyjętą dla opisy zjawisk literackich, tradycji, dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie końcowego zaliczenia ustnego, z uwzględnieniem aktywności podczas zajęć. bardzo dobry (bdb; 5,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu wysokim, uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje się dobrą znajomością przeczytanych lektur; dobry plus (+db; 4,5):Student osiąga pożądane EK w stopniu wysokim, uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje znajomość przeczytanych lektur; dobry (db; 4,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu średnim, uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje znajomość przeczytanych lektur; dostateczny plus (+dst; 3,5):student osiąga pożądane EK w stopniu średnim, nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje słabą znajomość przeczytanych lektur; dostateczny (dst; 3,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu minimalnym, nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje się słabą znajomością lektur; niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie osiąga pożądanych EK, nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie wykazuje znajomości lektur. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.