Charyzmatyczne postacie w historii świata i ich epoki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-CPWHSIE-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Charyzmatyczne postacie w historii świata i ich epoki |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Komunikacja europejska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Student uzyskuje wiedzę na temat roli jednostek w historii; na przykładzie wybranych bohaterów historycznych poznaje cechy omawianych postaci, które okazały się kluczowe w przełomowych momentach dziejów; rozumie jak wiedza, umiejętności, określony styl bycia oraz predyspozycje psychologiczne mogą odgrywać rolę motoru zmian, niekiedy o rewolucyjnym charakterze; nabywa umiejętności rozumienia i wyjaśniania głównych problemów historiozofii, jak konieczność i przypadkowość, determinizm i indeterminizm w dziejach, czy też zagadnienia tzw. „końca historii”. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student powinien orientować się w głównych wydarzeniach z historii powszechnej i Polski. Chodzi zwłaszcza o znajomość procesów wyłaniania przywódców politycznych w przełomowych okresach historycznych oraz sposobów sprawowania przez nich władzy. W szczególności przydatna będzie wiedza z zakresu walk o wolność i niepodległość poszczególnych narodów i państw, którym towarzyszył proces kreowania bohaterów wchodzących do tzw. panteonu ludzkości oraz panteonów narodowych |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej UAM oraz w Bibliotekach UAM. Niektóre materiały będą też udostępniane przez prowadzącego. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Test |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Literatura: |
1. J. Wiatr, Przywództwo polityczne. Studium politologiczne, Łódź 2008 2. J. Sieradzan, Charyzma. Jej funkcja w życiu religijnym, politycznym i społecznym, teksty pod red. J. Sieradzana, Białystok 2008 3. Studia Politologiczne, vol. 5, Przywództwo polityczne, pod red. T. Bodio, Warszawa 2000 4. Przywództwo polityczne. Teorie i rzeczywistość, pod red. L. Rubisza i K. Zuby, Toruń 2005 5. P. Green, Aleksander Wielki, Warszawa 1978. 6. J. Swiet, Kolumb, Warszawa 1982. 7. M. Fernández Álvarez, Cesarz Karol V, Warszawa 2003. 8. Z. Wójcik, Jan Sobieski 1629-1696, Warszawa 1983. 9. S.B. Oates, Lincoln, Warszawa 1991. 10. A. Garlicki, Józef Piłsudski 1867-1935, Warszawa 1988 11. W. Suleja, Józef Piłsudski, Wrocław 2004 12. F. Kubiaczyk, Nie tylko o historii. Rozmowy z Maciejem Serwańskim, Opuscula Gnesnensia 4/2013, Gniezno 2013 |
Efekty uczenia się: |
K_W03 K_U03 K_K02 K_W03 K_U02 K_K04 K_W06 K_U03 K_U04 K_U01 K_K02 K_W09 K_U02 K_K04 K_W06 K_W08 K_U02 K_U14 K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
CHP_01 Wprowadzenie w podstawową problematykę oraz terminologię związaną z definiowaniem charyzmy Student zupełnie nie potrafi wykorzystać wiedzy na temat charyzmy i związanej z nią terminologii Student z trudem wykorzystuje wiedzę na temat charyzmy i związanej z nią terminologii Student poprawnie wykorzystuje wiedzę na temat charyzmy i związanej z nią terminologii Student potrafi samodzielnie i twórczo wykorzystać wiedzę na temat charyzmy i związanej z nią terminologii, potrafi zastosować poznaną terminologię w opisie dawnych i współczesnych zjawisk kulturowych, społecznych i politycznych CHP_02 Charakterystyka najważniejszych cech składających się na osobę powszechnie uważaną za charyzmatyczną Student zupełnie nie potrafi wykorzystać wiedzy do omówienia cech, które składają się na bycie osobą charyzmatyczną Student z trudem wykorzystuje wiedzę do omówienia cech, które składają się na bycie osobą charyzmatyczną Student poprawnie wykorzystuje wiedzę do omówienia cech, które składają się na bycie osobą charyzmatyczną Student potrafi samodzielnie i twórczo wykorzystać wiedzę do omówienia cech, które składają się na bycie osobą charyzmatyczną CHP_03 Przedstawienie sporu o rolę wielkich ludzi w historii Student zupełnie nie posiada wiedzy na temat sporu o rolę wielkich ludzi w historii Student posiada średnią wiedzę na temat sporu o rolę wielkich ludzi w historii Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat sporu o rolę wielkich ludzi w historii Student potrafi samodzielnie i twórczo przedstawić swoją wiedzę na temat sporu o rolę wielkich ludzi w historii oraz zastosować ją w opisie realnych zjawisk kulturowych, społecznych i politycznych CHP_04 Omówienie charyzmy na przykładzie postaci Aleksandra Wielkiego Student zupełnie nie potrafi wykorzystać wiedzy na temat charyzmy Aleksandra Wielkiego Student z trudem wykorzystuje wiedzę do przedstawienia charyzmy Aleksandra Wielkiego Student poprawnie wykorzystuje wiedzę do przedstawienia charyzmy Aleksandra Wielkiego Student potrafi samodzielnie i twórczo wykorzystać wiedzę do przedstawienia charyzmy Aleksandra Wielkiego, potrafi omówić ją na tle epoki, w której żył oraz innych jednostek zaliczanych do panteonu osób charyzmatycznych CHP_05 Omówienie charyzmy na przykładzie postaci Józefa Piłsudskiego Student zupełnie nie potrafi wykorzystać wiedzy na temat charyzmy Józefa Piłsudskiego Student z trudem wykorzystuje wiedzę do przedstawienia charyzmy Józefa Piłsudskiego Student poprawnie wykorzystuje wiedzę do przedstawienia charyzmy Józefa Piłsudskiego Student potrafi samodzielnie i twórczo wykorzystać wiedzę do przedstawienia charyzmy Józefa Piłsudskiego, potrafi omówić ją na tle epoki, w której żył oraz innych jednostek zaliczanych do panteonu osób charyzmatycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.