Elective Module: "Close-Ups"
General data
Course ID: | 16-BFP-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Elective Module: "Close-Ups" |
Name in Polish: | Blok fakultatywny "Przybliżenia" |
Organizational unit: | Institute of European Culture in Gniezno |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
12.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Major: | (in Polish) Komunikacja europejska |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1 Zapoznanie studentów z grupą etniczną Łemków i jej kulturą C2 Wzmocnienie w studentach cechy otwartości na inne kultury C3 Integracja studentów poprzez wspólną pracę badawczą |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowa wiedza w zakresie metod i technik badawczych nauk humanistycznych i społecznych Podstawowa wiedza na temat historii Europy Środkowo-Wschodniej Podstawowe umiejętności w zakresie przygotowywania prezentacji multimedialnych Podstawowe umiejętności w zakresie pracy z materiałem audiowizualnym (filmowanie, fotografowanie, montaż) Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi mediów społecznościowych Otwartość na inne kultury Umiejętność dyskusji i pracy w grupie |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały dostępne są w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Metoda badawcza (dociekania naukowego) Metoda warsztatowa Metoda projektu Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 75 Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie przydzielonego zadania 15 |
Short description: |
(in Polish) 1. Łemkowie wczoraj i dziś, cz. I (Gładyszów, Konieczna) 2. Łemkowie wczoraj i dziś, cz. II (Gorlice, Łosie) 3. Śladami Nikifora i nie tylko 4. W odwiedzinach u Rusinów po słowackiej stronie 5. Piesza wycieczka krajoznawcza (Regietów i okolice) |
Full description: |
(in Polish) Gładyszów i Konieczna Wizyta w Łemkowskiej Zagrodzie Edukacyjnej; rozmowy z aktywistami lokalnymi; wizyta w cerkwi i na cmentarzu w Koniecznej; piesza wycieczka na górę Beskidek (cmentarz wojenny) Gorlice i Łosie Spotkania z przedstawicielami organizacji łemkowskich (Stowarzyszenie Łemków, Zjednoczenie Łemków, Ruska Bursa); zwiedzanie Zagrody Maziarskiej; spotkanie z Julią Doszną, łemkowską pieśniarką Powroźnik, Krynica, Berest, Brunary Wyżne, Kwiatoń Zwiedzanie cerkwi łemkowskich; rozmowy z duchownymi greckokatolickimi i prawosławnymi; odwiedziny grobu Nikifora (Epifaniusza Drowniaka); wizyta w Muzeum Nikifora w Krynicy Zyndranowa, Svidnik, Medzilaborce Zwiedzanie Muzeów: Kultury Łemkowskiej (Zyndranowa), Kultury Ukraińskiej (Svidnik), Sztuki Nowoczesnej Andy’ego Warhola (Medzilaborce) Zdynia i okolice Piesza wycieczka na górę Rotunda (cmentarz wojenny); zwiedzanie cerkwi w Zdyni; odwiedziny grobu św. Maksyma Gorlickiego; wizyta na polu Łemkowskiej Watry; ognisko |
Bibliography: |
(in Polish) Obowiązkowa Chodubski A. J., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004. Grzesik W., Traczyk T., Wadas B., Beskid Niski. Od Komańczy do Wysowej. Przewodnik krajoznawczy, Warszawa 2015. Kryciński S., Łemkowszczyzna nieutracona, Rzeszów 2018. Dodatkowa Kryciński S., Łemkowszczyzna po obu stronach Karpat, Rzeszów 2016. Kryciński S., Łemkowszczyzna. Czas wojny i pokoju, Rzeszów 2018. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/-ka: potrafi scharakteryzować i umiejscowić Łemków w mozaice narodowościowej Europy; wymienia i opisuje elementy materialnej i niematerialnej kultury łemkowskiej; wymienia organizacje łemkowskie w Polsce i ich najważniejsze postulaty; identyfikuje wybitnych Łemków, m.in. artystów, działaczy społecznych ; wskazuje walory turystyczne Beskidu Niskiego; potrafi pracować w grupie nad projektem badawczym; zabiera głos w dyskusji w środowisku wielokulturowym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przygotowanie reportażu filmowego W ramach przygotowania reportażu studenci zrealizują przydzielone wcześniej zadania: filmowanie (1 osoba), fotografowanie (1), montaż (1), obsługa mediów społecznościowych (1), prezentacje tematyczne (11), przygotowanie wywiadów (3 zespoły 3-osobowe). Na ocenę studenta składać się będzie ogólna ocena przygotowanego przez grupę reportażu (50 %) oraz ocena realizacji przez studenta przydzielonego zadania (50 %). bardzo dobry (bdb; 5,0): od (90 % + 1) punktów dobry plus (+db; 4,5): od (80 % + 1) do 90 % punktów dobry (db; 4,0): od (70 % + 1) do 80 % punktów dostateczny plus (+dst; 3,5): od (60 % + 1) do 70 % punktów dostateczny (dst; 3,0): od (50 % + 1) do 60 % punktów niedostateczny (ndst; 2,0): do 50 % punktów |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WAR
WAR
TH WAR
FR |
Type of class: |
workshop, 75 hours
|
|
Coordinators: | Igor Ksenicz, Sylwia Szykowna, Kamil Wasilkiewicz | |
Group instructors: | Igor Ksenicz, Sylwia Szykowna, Kamil Wasilkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
workshop - Graded credit |
|
Module type: | elective |
|
Module learning aims: | (in Polish) C1 Zapoznanie studentów z grupą etniczną Łemków i jej kulturą C2 Wzmocnienie w studentach cechy otwartości na inne kultury C3 Integracja studentów poprzez wspólną pracę projektową |
|
Short description: |
(in Polish) MODUŁ I: HISTORIA 1. Mniejszości narodowe i etniczne – pojęcie, m.n.i e. w RP 2. Pochodzenie Łemków 3. Na styku Polski i Rusi 4. Kolonizacja wołoska 5. Łemkowie w I RP 6. Łemkowszczyzna pod zaborem austriackim 7. I wojna światowa na Łemkowszczyźnie 8. Łemkowie w II RP 9. II wojna światowa na Łemkowszczyźnie 10. Wysiedlenia 11. Łemkowie w PRL 12. Łemkowie w III RP 13. Łemkowie/Rusini na świecie MODUŁ II: KULTURA I INSPIRACJE 1. Życie codzienne Łemków 2. Literatura łemkowska i inspirowana Łemkowszczyzną 3. Malarstwo 4. Film |
|
Full description: |
(in Polish) MODUŁ I: HISTORIA 1. Mniejszości narodowe i etniczne – pojęcie, m.n.i e. w RP 2. Pochodzenie Łemków a. Teoria wołoska b. Teoria tracka c. Teoria białochorwacka 3. Na styku Polski i Rusi a. Państwo polskie (X-XIV w.): chrzest Mieszka I, monarchia patrymonialna, rozbicie dzielnicowe i zjednoczenie – Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki b. Ruś Kijowska i Halicko-Włodzimierska: chrzest Włodzimierza Wielkiego, Jarosław Mądry i rozbicie dzielnicowe, księstwo halicko-włodzimierskie c. Stosunki Polski i Rusi od X w. do XIV w.: zajęcie Grodów Czerwieńskich przez Włodzimierza Wielkiego, wyprawa kijowska Bolesława Chrobrego, kontakty dynastyczne Piastów i Rurykowiczów, Ruś Halicka w XIV w. i jej zajęcie przez Kazimierza Wielkiego 4. Kolonizacja wołoska a. Osadnictwo polskie w Karpatach b. Przyczyny migracji wołoskiej c. Przebieg kolonizacji rusko-wołoskiej XV-XVI w. 5. Łemkowie w I RP a. Tołhaje – karpaccy rozbójnicy b. Konfederacja barska na Łemkowszczyźnie 6. Pod zaborem austriackim a. Zniesienie pańszczyzny w Galicji b. Emigracja do USA i Kanady c. Orientacje narodowe: starorusini, moskalofile, Ukraińcy 7. I wojna światowa a. Bitwa pod Gorlicami b. Obóz koncentracyjny Thalerhof c. Próby państwowotwórcze: republiki floryncka i komaniecka 8. Łemkowie w II RP a. Orientacje narodowe b. Życie religijne: schizma tylawska i powołanie Apostolskiej Administracji Łemkowszczyzny 9. II wojna światowa a. Kampania wrześniowa na Łemkowszczyźnie b. Okupacja hitlerowska c. Operacja dukielska d. UPA na Łemkowszczyźnie 10. Wysiedlenia a. „Wymiana ludności” z USRR (1944-1946) b. Akcja „Wisła” 11. Łemkowie w PRL a. Życie „na obczyźnie” b. Ograniczone powroty po 1956 r. c. Działalność Łemków w ramach Ukraińskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego d. Odrodzenie życia kulturalnego w latach 80. 12. Łemkowie w III RP a. Stary/nowy podział: Rusini/Ukraińcy b. Życie społeczno-kulturalne c. Życie religijne 13. Łemkowie/Rusini na świecie a. Ukraina b. Słowacja c. Serbia d. USA i Kanada e. Inne (Węgry, Rumunia, Chorwacja i in.) MODUŁ II: KULTURA I INSPIRACJE 1. Życie codzienne Łemków: a) Strój łemkowski b) Rolnictwo i rzemiosło c) Zwyczaje d) Kuchnia 2. Literatura łemkowska i inspirowana Łemkowszczyzną: a) Bohdan Ihor Antonycz b) Poeci współcześni: Władysław Graban, Piotr Trochanowski (ps. Petro Murianka) c) Mirosław Nahacz d) Jerzy Harasymowicz e) Wydawnictwo Czarne: Andrzej Stasiuk i Monika Sznajderman f) Jurij Andruchowycz ("Dwanaście kręgów") 3. Malarstwo: a) Epifaniusz Drowniak „Nikifor” b) Andy Warhol 4. Film: a) "Mój Nikifor" b) "Wino truskawkowe" c) Łemkowszczyzna na drugim planie: "Ogniem i mieczem", "Dom zły", "Wołyń", "Zimna wojna", "Wataha" |
|
Bibliography: |
(in Polish) Obowiązkowa Grzesik W., Traczyk T., Wadas B. 2015, Beskid Niski. Od Komańczy do Wysowej. Przewodnik krajoznawczy, Warszawa. Reinfuss R. 1990, Śladami Łemków, Warszawa. Dodatkowa Kryciński S. 2016, Łemkowszczyzna po obu stronach Karpat, Rzeszów Kryciński S. 2018, Łemkowszczyzna. Czas wojny i pokoju, Rzeszów. Kryciński S. 2018, Łemkowszczyzna nieutracona, Rzeszów. |
|
Notes: |
(in Polish) Warsztaty 75 h Nauczanie zdalne z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez UAM Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Na ocenę studenta składać się będzie ocena z modułu I (50 %) i modułu II (50 %). Moduł I: studenci przygotują prezentację multimedialną na jeden z tematów zawartych w treściach kształcenia. Prezentacje będą przygotowywane w parach (ew. w zespołach trzyosobowych lub pojedynczo w przypadku nieparzystej liczby studentów). Najlepsze prezentacje zostaną przedstawione w formie referatów na studenckiej sesji naukowej kończącej moduł I. Moduł II: studenci zrealizują projekt do wyboru – warsztaty kuchni łemkowskiej lub interpretacja literatury łemkowskiej/inspirowanej Łemkowszczyzną (inscenizacja lub czytanie performatywne). bardzo dobry (bdb; 5,0): wyróżniająca się prezentacja/projekt dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra prezentacja/projekt dobry (db; 4,0): dobra prezentacja/projekt dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczna prezentacja/projekt dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca prezentacja/projekt niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca prezentacja/projekt |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.