Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Elective Module: "Close-Ups"

General data

Course ID: 16-BFP-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Elective Module: "Close-Ups"
Name in Polish: Blok fakultatywny "Przybliżenia"
Organizational unit: Institute of European Culture in Gniezno
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Innych jednostek
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 12.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Major:

(in Polish) Komunikacja europejska

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) C1 Zapoznanie studentów z grupą etniczną Łemków i jej kulturą

C2 Wzmocnienie w studentach cechy otwartości na inne kultury

C3 Integracja studentów poprzez wspólną pracę badawczą

Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Nie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Podstawowa wiedza w zakresie metod i technik badawczych nauk humanistycznych i społecznych

Podstawowa wiedza na temat historii Europy Środkowo-Wschodniej

Podstawowe umiejętności w zakresie przygotowywania prezentacji multimedialnych

Podstawowe umiejętności w zakresie pracy z materiałem audiowizualnym (filmowanie, fotografowanie, montaż)

Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi mediów społecznościowych

Otwartość na inne kultury

Umiejętność dyskusji i pracy w grupie

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały dostępne są w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Metoda badawcza (dociekania naukowego)

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 75

Czytanie wskazanej literatury 30

Przygotowanie przydzielonego zadania 15

Short description: (in Polish)

1. Łemkowie wczoraj i dziś, cz. I (Gładyszów, Konieczna)

2. Łemkowie wczoraj i dziś, cz. II (Gorlice, Łosie)

3. Śladami Nikifora i nie tylko

4. W odwiedzinach u Rusinów po słowackiej stronie

5. Piesza wycieczka krajoznawcza (Regietów i okolice)

Full description: (in Polish)

Gładyszów i Konieczna

Wizyta w Łemkowskiej Zagrodzie Edukacyjnej; rozmowy z aktywistami lokalnymi; wizyta w cerkwi i na cmentarzu w Koniecznej; piesza wycieczka na górę Beskidek (cmentarz wojenny)

Gorlice i Łosie

Spotkania z przedstawicielami organizacji łemkowskich (Stowarzyszenie Łemków, Zjednoczenie Łemków, Ruska Bursa); zwiedzanie Zagrody Maziarskiej; spotkanie z Julią Doszną, łemkowską pieśniarką

Powroźnik, Krynica, Berest, Brunary Wyżne, Kwiatoń

Zwiedzanie cerkwi łemkowskich; rozmowy z duchownymi greckokatolickimi i prawosławnymi; odwiedziny grobu Nikifora (Epifaniusza Drowniaka); wizyta w Muzeum Nikifora w Krynicy

Zyndranowa, Svidnik, Medzilaborce

Zwiedzanie Muzeów: Kultury Łemkowskiej (Zyndranowa), Kultury Ukraińskiej (Svidnik), Sztuki Nowoczesnej Andy’ego Warhola (Medzilaborce)

Zdynia i okolice

Piesza wycieczka na górę Rotunda (cmentarz wojenny); zwiedzanie cerkwi w Zdyni; odwiedziny grobu św. Maksyma Gorlickiego; wizyta na polu Łemkowskiej Watry; ognisko

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa

Chodubski A. J., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004.

Grzesik W., Traczyk T., Wadas B., Beskid Niski. Od Komańczy do Wysowej. Przewodnik krajoznawczy, Warszawa 2015.

Kryciński S., Łemkowszczyzna nieutracona, Rzeszów 2018.

Dodatkowa

Kryciński S., Łemkowszczyzna po obu stronach Karpat, Rzeszów 2016.

Kryciński S., Łemkowszczyzna. Czas wojny i pokoju, Rzeszów 2018.

Learning outcomes: (in Polish)

Student/-ka:

potrafi scharakteryzować i umiejscowić Łemków w mozaice narodowościowej Europy;

wymienia i opisuje elementy materialnej i niematerialnej kultury łemkowskiej;

wymienia organizacje łemkowskie w Polsce i ich najważniejsze postulaty;

identyfikuje wybitnych Łemków, m.in. artystów, działaczy społecznych ;

wskazuje walory turystyczne Beskidu Niskiego;

potrafi pracować w grupie nad projektem badawczym;

zabiera głos w dyskusji w środowisku wielokulturowym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przygotowanie reportażu filmowego

W ramach przygotowania reportażu studenci zrealizują przydzielone wcześniej zadania: filmowanie (1 osoba), fotografowanie (1), montaż (1), obsługa mediów społecznościowych (1), prezentacje tematyczne (11), przygotowanie wywiadów (3 zespoły 3-osobowe).

Na ocenę studenta składać się będzie ogólna ocena przygotowanego przez grupę reportażu (50 %) oraz ocena realizacji przez studenta przydzielonego zadania (50 %).

bardzo dobry (bdb; 5,0): od (90 % + 1) punktów

dobry plus (+db; 4,5): od (80 % + 1) do 90 % punktów

dobry (db; 4,0): od (70 % + 1) do 80 % punktów

dostateczny plus (+dst; 3,5): od (60 % + 1) do 70 % punktów

dostateczny (dst; 3,0): od (50 % + 1) do 60 % punktów

niedostateczny (ndst; 2,0): do 50 % punktów

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
workshop, 75 hours more information
Coordinators: Igor Ksenicz, Sylwia Szykowna, Kamil Wasilkiewicz
Group instructors: Igor Ksenicz, Sylwia Szykowna, Kamil Wasilkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
workshop - Graded credit
Module type:

elective

Module learning aims:

(in Polish) C1 Zapoznanie studentów z grupą etniczną Łemków i jej kulturą

C2 Wzmocnienie w studentach cechy otwartości na inne kultury

C3 Integracja studentów poprzez wspólną pracę projektową

Short description: (in Polish)

MODUŁ I: HISTORIA

1. Mniejszości narodowe i etniczne – pojęcie, m.n.i e. w RP

2. Pochodzenie Łemków

3. Na styku Polski i Rusi

4. Kolonizacja wołoska

5. Łemkowie w I RP

6. Łemkowszczyzna pod zaborem austriackim

7. I wojna światowa na Łemkowszczyźnie

8. Łemkowie w II RP

9. II wojna światowa na Łemkowszczyźnie

10. Wysiedlenia

11. Łemkowie w PRL

12. Łemkowie w III RP

13. Łemkowie/Rusini na świecie

MODUŁ II: KULTURA I INSPIRACJE

1. Życie codzienne Łemków

2. Literatura łemkowska i inspirowana Łemkowszczyzną

3. Malarstwo

4. Film

Full description: (in Polish)

MODUŁ I: HISTORIA

1. Mniejszości narodowe i etniczne – pojęcie, m.n.i e. w RP

2. Pochodzenie Łemków

a. Teoria wołoska

b. Teoria tracka

c. Teoria białochorwacka

3. Na styku Polski i Rusi

a. Państwo polskie (X-XIV w.): chrzest Mieszka I, monarchia patrymonialna, rozbicie dzielnicowe i zjednoczenie – Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki

b. Ruś Kijowska i Halicko-Włodzimierska: chrzest Włodzimierza Wielkiego, Jarosław Mądry i rozbicie dzielnicowe, księstwo halicko-włodzimierskie

c. Stosunki Polski i Rusi od X w. do XIV w.: zajęcie Grodów Czerwieńskich przez Włodzimierza Wielkiego, wyprawa kijowska Bolesława Chrobrego, kontakty dynastyczne Piastów i Rurykowiczów, Ruś Halicka w XIV w. i jej zajęcie przez Kazimierza Wielkiego

4. Kolonizacja wołoska

a. Osadnictwo polskie w Karpatach

b. Przyczyny migracji wołoskiej

c. Przebieg kolonizacji rusko-wołoskiej XV-XVI w.

5. Łemkowie w I RP

a. Tołhaje – karpaccy rozbójnicy

b. Konfederacja barska na Łemkowszczyźnie

6. Pod zaborem austriackim

a. Zniesienie pańszczyzny w Galicji

b. Emigracja do USA i Kanady

c. Orientacje narodowe: starorusini, moskalofile, Ukraińcy

7. I wojna światowa

a. Bitwa pod Gorlicami

b. Obóz koncentracyjny Thalerhof

c. Próby państwowotwórcze: republiki floryncka i komaniecka

8. Łemkowie w II RP

a. Orientacje narodowe

b. Życie religijne: schizma tylawska i powołanie Apostolskiej Administracji Łemkowszczyzny

9. II wojna światowa

a. Kampania wrześniowa na Łemkowszczyźnie

b. Okupacja hitlerowska

c. Operacja dukielska

d. UPA na Łemkowszczyźnie

10. Wysiedlenia

a. „Wymiana ludności” z USRR (1944-1946)

b. Akcja „Wisła”

11. Łemkowie w PRL

a. Życie „na obczyźnie”

b. Ograniczone powroty po 1956 r.

c. Działalność Łemków w ramach Ukraińskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego

d. Odrodzenie życia kulturalnego w latach 80.

12. Łemkowie w III RP

a. Stary/nowy podział: Rusini/Ukraińcy

b. Życie społeczno-kulturalne

c. Życie religijne

13. Łemkowie/Rusini na świecie

a. Ukraina

b. Słowacja

c. Serbia

d. USA i Kanada

e. Inne (Węgry, Rumunia, Chorwacja i in.)

MODUŁ II: KULTURA I INSPIRACJE

1. Życie codzienne Łemków:

a) Strój łemkowski

b) Rolnictwo i rzemiosło

c) Zwyczaje

d) Kuchnia

2. Literatura łemkowska i inspirowana Łemkowszczyzną:

a) Bohdan Ihor Antonycz

b) Poeci współcześni: Władysław Graban, Piotr Trochanowski (ps. Petro Murianka)

c) Mirosław Nahacz

d) Jerzy Harasymowicz

e) Wydawnictwo Czarne: Andrzej Stasiuk i Monika Sznajderman

f) Jurij Andruchowycz ("Dwanaście kręgów")

3. Malarstwo:

a) Epifaniusz Drowniak „Nikifor”

b) Andy Warhol

4. Film:

a) "Mój Nikifor"

b) "Wino truskawkowe"

c) Łemkowszczyzna na drugim planie: "Ogniem i mieczem", "Dom zły", "Wołyń", "Zimna wojna", "Wataha"

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa

Grzesik W., Traczyk T., Wadas B. 2015, Beskid Niski. Od Komańczy do Wysowej. Przewodnik krajoznawczy, Warszawa.

Reinfuss R. 1990, Śladami Łemków, Warszawa.

Dodatkowa

Kryciński S. 2016, Łemkowszczyzna po obu stronach Karpat, Rzeszów

Kryciński S. 2018, Łemkowszczyzna. Czas wojny i pokoju, Rzeszów.

Kryciński S. 2018, Łemkowszczyzna nieutracona, Rzeszów.

Notes: (in Polish)

Warsztaty 75 h

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez UAM

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Na ocenę studenta składać się będzie ocena z modułu I (50 %) i modułu II (50 %).

Moduł I: studenci przygotują prezentację multimedialną na jeden z tematów zawartych w treściach kształcenia. Prezentacje będą przygotowywane w parach (ew. w zespołach trzyosobowych lub pojedynczo w przypadku nieparzystej liczby studentów). Najlepsze prezentacje zostaną przedstawione w formie referatów na studenckiej sesji naukowej kończącej moduł I.

Moduł II: studenci zrealizują projekt do wyboru – warsztaty kuchni łemkowskiej lub interpretacja literatury łemkowskiej/inspirowanej Łemkowszczyzną (inscenizacja lub czytanie performatywne).

bardzo dobry (bdb; 5,0): wyróżniająca się prezentacja/projekt

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra prezentacja/projekt

dobry (db; 4,0): dobra prezentacja/projekt

dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczna prezentacja/projekt

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca prezentacja/projekt

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca prezentacja/projekt

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)