Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia współczesności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-AW-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia współczesności
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

projektowanie kultury

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem kształcenia jest wypracowanie umiejętności interpretacyjnych kultury współczesnej oraz zapoznanie z problematyką współczesności jako takiej, jej okresów rozwojowych ujmowanych z perspektywy badań nad kulturą (nowoczesność, ponowoczesność, modernizm, postmodernizm), jej głównych cech i modeli interpretacyjnych.

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Ogólna wiedza z zakresu humanistyki, w tym zwłaszcza teorii kultury i filozofii kultury

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura dostępna w bibliotece IKE.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

1. Wykład

2. Wykład połączony z prezentacją multimedialną.

2. Dyskusja z moderatorem/moderatorką (prowadzącą).


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1. Praca indywidualna studentów (np. czytanie tekstów źródłowych, zadanej literatury przedmiotowej).

3. Udział w dyskusjach podczas zajęć.

Skrócony opis:

- zapoznanie z terminologią stosowaną w naukach humanistycznych przy analizach zagadnień dotyczących kultury współczesnej,

- zapoznanie z problematyką współczesności jako takiej, jej okresów rozwojowych ujmowanych z perspektywy badań nad kulturą (nowoczesność, ponowoczesność, modernizm, postmodernizm), jej głównych cech i modeli interpretacyjnych.

Pełny opis:

Wprowadzenie podstawowej terminologii dotyczącej kultury współczesnej i jej teorii: nowoczesność, ponowoczesność, estetyzacja kultury

Omówienie transformacji kultury i jej przejawów, w tym nowoczesności i ponowoczesności jako formacji kulturowych

Nowoczesność, ponowoczesność, płynna nowoczesność u ujęciu Baumana i innych teoretyków kultury współczesnej.

Figury i zjawiska kultury współczesnej: flaneur, kolekcjoner, turysta.

Omówienie najnowszych procesów w obszarze kultury współczesnej (globalizacja, macdonaldyzacja)

Literatura:

Ryszard Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1998.

B. Frydryczak, Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności, Poznań 2003

W. Welsch, Nasza postmodernistyczna moderna, Warszawa 1998

Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000

Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005,

Z. Bauman, Płynna nowoczesność, Kraków 2006

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

- potrafi zastosować we właściwym kontekście terminologię używaną w odniesieniu do kultury współczesnej i jej przejawów

wszechstronnie i dogłębnie rozumieć specyfikę transformacji kultury współczesnej: od nowoczesności do ponowoczesności

- potrafi omówić najważniejsze koncepcje i teorie kultury współczesnej

- potrafi zastosować koncepcje i teorie kultury współczesnej do interpretacji zjawisk najnowszych w kulturze

- wykorzystuje wiedzę na temat kultury do pogłębienia własnych zainteresowań i aktywności kulturalnej

Metody i kryteria oceniania:

1. Praca indywidualna praca studentów.

2. Aktywnośc na zajęciach, np. w prowadzonych dyskusjach.

Student/ka powinien znać i poprawnie wykorzystywać terminologię z zakresu nauk humanistycznych, a także kreatywnie stosować ją w wielopoziomowym opisie realnych zjawisk kulturowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Frydryczak, Zofia Kaczmarek
Prowadzący grup: Beata Frydryczak, Zofia Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

45

Literatura:

‒ Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005

‒ Butler J., Ramy wojny, Warszawa 2011

‒ Dziamski G., Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, Gdańsk 2016

‒ Frydryczak B., Świat jako kolekcja, Poznań 2002

‒ Zwierzęta, gender, kultura. Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna, red. A. Barcz, M. Dąbrowska, Lublin 2014

‒ Materiały dostarczone przez wykładowczynię.

Uwagi:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez UAM

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Frydryczak, Zofia Kaczmarek
Prowadzący grup: Beata Frydryczak, Zofia Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii antropologii kulturowej.

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi pojęciami i terminologią stosowaną w ramach antropologii współczesności, m.in. z ponowoczesnymi pojęciami kultury, ideami globalizacji, glokalizacji, kreolizacji itd. Ponadto, by najpełniej scharakteryzować podstawowe zjawiska związane z antropologią współczesności, analizie poddane zostaną wybrane teksty kultury.

Skrócony opis:

- zapoznanie z terminologią stosowaną w naukach humanistycznych przy analizach zagadnień dotyczących kultury współczesnej,

- zapoznanie z problematyką współczesności jako takiej, jej okresów rozwojowych ujmowanych z perspektywy badań nad kulturą (nowoczesność, ponowoczesność, modernizm, postmodernizm), jej głównych cech i modeli interpretacyjnych.

Pełny opis:

Wprowadzenie podstawowej terminologii dotyczącej kultury współczesnej i jej teorii: nowoczesność, ponowoczesność, estetyzacja kultury

Omówienie transformacji kultury i jej przejawów, w tym nowoczesności i ponowoczesności jako formacji kulturowych

Nowoczesność, ponowoczesność, płynna nowoczesność u ujęciu Baumana i innych teoretyków kultury współczesnej.

Figury i zjawiska kultury współczesnej: flaneur, kolekcjoner, turysta.

Omówienie najnowszych procesów w obszarze kultury współczesnej (globalizacja, macdonaldyzacja)

Literatura:

Ryszard Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1998.

B. Frydryczak, Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności, Poznań 2003

W. Welsch, Nasza postmodernistyczna moderna, Warszawa 1998

Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000

Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005,

Z. Bauman, Płynna nowoczesność, Kraków 2006

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)