Animacja kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-ANIKUL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Animacja kultury |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | komunikacja europejska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studentów z podstawową problematyką związaną z animacją kulturową, - rozwinięcie umiejętności analizowania działalności animacyjno-edukacyjnej jako sposobu uczestnictwa w kulturze i jej tworzenia, - nabycie umiejętności diagnozowania potrzeb społeczności lokalnej i projektowania działań animacyjnych skierowanych do niej, - nabycie umiejętności pisania i rozliczania wniosków grantowych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Brak możliwości wykorzystania e-learningu. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | a) wymagania wstępne w zakresie wiedzy: - zna i rozumie metody organizacji i zarządzania wydarzeniami, - zna i rozumie podstawowe zasady redagowania tekstu, b) wymagania wstępne w zakresie umiejętności: - potrafi zorganizować wydarzenie o charakterze niemasowym, - potrafi redagować różnego rodzaju teksty, c) wymagania wstępne w zakresie kompetencji społecznych: - jest gotów/gotowa do podejmowania działań w wymiarze interpersonalnym, grupowym i społecznym, w tym do realizacji zadań indywidualnych i zespołowych w ramach projektu studenckiego. Przedstawione wymagania wstępne wynikają z efektów uczenia się osiągniętych wskutek realizacji przedmiotów na pierwszym roku studiów, m.in. takich jak opracowanie stylistyczne i redakcja tekstu oraz organizacja i zarządzanie eventami. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Z materiałami do zajęć można zapoznać się w Bibliotece IKE UAM. Treść niniejszego sylabusa jest dostępna w Samodzielnej Sekcji ds. Studenckich. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, - dyskusja, - praca z tekstem, - metoda warsztatowa, - metoda projektu, - metody aktywizujące, - praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 godz. Praca własna studenta: - przygotowanie do zajęć: 30 godz. - czytanie wskazanej literatury: 30 godz. - przygotowanie projektu: 40 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 20 godz. - inne (jakie?) – udział w konsultacjach: 10 godz. Suma: 160 godz. Punkty ECTS: 6 |
Skrócony opis: |
--- |
Pełny opis: |
Student podczas zajęć zostanie zapoznany z następującymi zagadnieniami: 1. Animacja kultury. Wprowadzenie do przedmiotu 2. Etapy projektu animacyjnego: • opracowanie koncepcji i założeń, • identyfikacja pomysłu z potrzebami społecznymi (diagnoza), • budowanie zespołu organizacyjnego, • pozyskiwanie środków i planowanie budżetu, • pozyskiwanie partnerów do realizacji przedsięwzięcia, • podział obowiązków i harmonogram działań, • promocja wydarzenia, • realizacja działań animacyjnych, • ewaluacja projektu, • rozliczenie przedsięwzięcia. 3. Pozyskiwanie środków finansowych na działania animacyjne: • źródła finansowania (programy grantowe, sponsorzy, crowdfunding), • projekt jako sposób na zorganizowanie działań o charakterze animacyjnym, • budżet wydarzenia, • wnioski grantowe. 4. Dobre praktyki z zakresu animacji kulturowej: • cechy dobrego animatora, • metody pracy, • rozwiązywanie problemów, • doświadczenia lokalne i nie tylko. 5. Animacja w praktyce. Realizacja projektu studenckiego |
Literatura: |
‒ Dworakowska Z., Jackson B., Kurz I. i in., Teraz! Animacja kultury, Warszawa 2008. ‒ Czyżewski K., Czas animacji kultury, „Kultura Współczesna” 2009, nr 4, s. 7-12. ‒ Grad J., Badanie a diagnozowanie uczestnictwa w kulturze, „Kultura Współczesna” 2016, nr 5, s. 17-30. ‒ Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, Poznań 2005. ‒ Inkubator Kultury. Poradnik animatora kultury, Lublin 2012. ‒ Kosińska M., Diagnoza w kulturze i „terenowe” studia kulturowe, „Kultura Współczesna” 2016, nr 5, s. 63-84. ‒ Litwinowicz-Droździel M., Ożywić animatora kultury, „Kultura Współczesna” 2009, nr 4, s. 13-22. ‒ Rogozińska A., Animacja kultury a zmiana społeczna w kontekście community arts i community cultural development, Kultura Współczesna” 2009, nr 4, s. 90-102. ‒ Sikorska K. (red.), Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa, Poznań 2016. ‒ Skórzyńska A., Do zastosowania? Teoretyzowanie a diagnozowanie kultury, „Kultura Współczesna” 2016, nr 5, s. 43-62. ‒ Skórzyńska A., Nieszczewska M., Profesjonalizacja kreatywności. Protokoły animacji, „Kultura Współczesna” 2009, nr 4, s. 59-74. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia eu student/studentka: - zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz ujęcia teoretyczne z zakresu animacji kulturowej, - zna i rozumie funkcje instytucji kultury, organizacji pozarządowych, szkół w prowadzeniu działalności animacyjnej, - zna i rozumie metody pracy wykorzystywane w projektach animacyjnych kierowanych do różnych grup odbiorczych, - zna źródła finansowania działań kulturalnych o charakterze animacyjnym, - potrafi przeprowadzić diagnozę środowiska lokalnego, - potrafi przygotować wnioski grantowe, - potrafi zrealizować działania animacyjne w środowisku lokalnym, - potrafi diagnozować i rozwiązywać typowe problemy związane z zarządzaniem projektem animacyjnym, - potrafi dokonać ewaluacji projektu po jego zakończeniu oraz rozliczyć projekt, - jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, w tym do podejmowania działań animacyjnych w środowisku lokalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są oceniani za przygotowanie i aktywne uczestnictwo w zajęciach (w tym za znajomość literatury). Są zobligowani do realizacji projektu animacyjnego o zasięgu lokalnym. Ich wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu, zostaną zweryfikowane poprzez kolokwium pisemne. Elementy oceny końcowej: • przygotowanie do zajęć i aktywność – 20% • projekt – 50% • kolokwium – 30% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Adamczyk-Kuźmicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Adamczyk-Kuźmicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.