Alternatywne sposoby rozwiązywania sporów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS77 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne sposoby rozwiązywania sporów |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele zajęć/przedmiotu: a) przekazanie wiedzy dot. alternatywnych metod rozwiązywania sporów, b) wykształcenie umiejętności stosowania i interpretowania aktów prawnych dot. mediacji i innych alternatywnych metod rozwiązywania sporów, c) przekazanie wiedzy nt. współczesnych poglądów na rozwiązywanie sporów |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wykład Typologie konfliktów Sposoby opanowywania konfliktów i wspierania ich konstruktywnej finalizacji Style i taktyki zachowania ludzi w konflikcie - unikanie, rywalizacja, kompromis, przystosowanie, współpraca Strategie skutecznej i efektywnej komunikacji w sytuacjach konfliktowych Alternatywne metody rozwiązywania sporów. Różnice między postępowaniem sądowym, arbitrażem i mediacją. Regulacje prawne dotyczące ADR Poradnictwo – terapia – mentoring Negocjacje – cele, taktyki, interesy, dylematy Mediacje – zasady, podstawy prawne, rodzaje, ograniczenia Arbitraż – zasady, podstawy prawne, ograniczenia Standardy interwencji osób trzecich w konflikcie Ćwiczenia Zasady skutecznej i efektywnej komunikacji Trening umiejętności komunikacyjnych - aktywne słuchanie, parafrazowanie, komunikacja niewerbalna, operowanie przestrzenią Pożytki i zagrożenia płynące z interwencji osób trzecich w konflikcie Przyjmowanie roli moderatora, negocjatora, mediatora i arbitra. Możliwości i ograniczenia przyjmowanych ról Diagnoza sytuacji konfliktowej oraz dobór odpowiednich metod zarządzania konfliktem do danych typów sytuacji konfliktowych Prowadzenie negocjacji. Negocjacje o przewadze konfliktu i negocjacje kooperatywne. Równowaga sił. Dylematy negocjacyjne. Bariery w negocjacjach Prowadzenie mediacji - techniki, narzędzia, zasady, ograniczenia Rola arbitra – wyzwania i dylematy rozstrzygania konfliktów Moderowanie konfliktów w dużej grupie (np. wśród pracowników, uczniów, sąsiadów) |
Literatura: |
Zalecana literatura: ‒ Chełpa S., Witkowski T. Psychologia konfliktów. Praktyka Radzenia sobie ze sporami. Biblioteka Moderatora. Wrocław 2004. ‒ Deutsch M., Coleman P. T. (red.). Rozwiązywanie konfliktów – teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2005. ‒ Doherty N., Guyler M. Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy. Kozłowska A. (przeł.). Oficyna a Wolters Kluwer business. Warszawa 2010. ‒ Duda A.K. Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa 2019. ‒ Gmurzyńska E., Morek R. (red. nauk.). Mediacje. Teoria i praktyka. Wyd.3. Oficyna a Wolters Kluwer. Warszawa 2018. ‒ Kwiatkowska D. 33 techniki negocjowania i argumentacji. Gliwice 2007. ‒ Plucińska M. (red.). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. Poznań 2014. ‒ Rosenberg M. B. Porozumienie bez przemocy. Kłobukowski M. (przeł.). Wydawnictwo Czarna Owca. Warszawa 2012. ‒ Tabernacka M. Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. Warszawa 2018. ‒ Wilmot W.W., Hocker J.L. Konflikty między ludźmi. Höffner M. (przeł.) Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna alternatywne metody rozwiązywania sporów, potrafi opisać ich podobieństwa i różnice zna i rozumie zasady arbitrażu i zna jego podstawy prawne zna i rozumie zasady polskiego i europejskiego prawa mediacyjnego potrafi prowadzić negocjacje, zna strategie negocjacyjne i potrafi je stosować posiada wiedzę o źródłach i przejawach sytuacji konfliktowych, potrafi zaproponować efektywny sposób nimi zarządzania, zna zasady efektywnego i zgodnego współdziałania oraz komunikowania interpersonalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Juńczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Juńczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.