Elements of human physiology and anatomy
General data
Course ID: | 12-DDS36r |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Elements of human physiology and anatomy |
Name in Polish: | Elementy fizjologii i anatomii człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Sylabus od 2015/16 Cele modułu kształcenia a) Dostarczenie podstawowej wiedzy o budowie i funkcjonowaniu organizmu człowieka. b) Wykształcenie umiejętności posługiwania się mianownictwem anatomicznym i rozmowy o fizjologicznych aspektach funkcjonowania człowieka. c) Stworzenie podstaw dla uczenia się o patologiach dotyczących rozwoju i funkcjonowania. Sylabus w 2014/2015 Cel modułu kształcenia a) Dostarczenie podstawowej wiedzy o budowie i funkcjonowaniu organizmu człowieka. Stworzenie podstaw dla uczenia się o patologiach dotyczących rozwoju i funkcjonowania |
Full description: |
(in Polish) Sylabus od 2015/16 Opis treści kształcenia Organizm jako całość. Embriogeneza. Organizacja tkanek i narządów. Układy integracyjne organizmu. Układ krążenia i oddechowy. Budowa układu krążenia. Budowa układu oddechowego. Krew – skład i zasadnicze funkcje. Układ pokarmowy - budowa i funkcjonowanie. Trawienie – podstawowe procesy metaboliczne. Układ moczowo-płciowy. Procesy wydalania, regulacja gospodarki wodnej organizmu. Funkcje układu płciowego. Układ nerwowy – budowa i funkcjonowanie. Układ wegetatywny – funkcje. Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy. Przekaźnictwo nerwowe. Ból – pochodzenie, regulacja. Zmysły – odbieranie i przetwarzanie bodźców. Układ ruchu – budowa, funkcjonowanie. Równowaga, lokomocja, zmiany wiekowe w układzie ruchu. Układ endokrynowy – budowa i funkcjonowanie. Podstawowe osie regulacyjne układu endokrynowego. Układ immunologiczny – zasadnicze pojęcia odporności, funkcje układu odpornościowego. Płeć – warunkowanie, powstawanie. Podstawowe różnice wynikające z płci. Sylabus w 2014/2015 Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK1 Organizm jako całość. Embriogeneza. TK2 Organizacja tkanek i narządów. TK3 Układy integracyjne organizmu. TK3 Układ krążenia i oddechowy. Budowa układu krążenia. TK5 Budowa układu oddechowego. TK6 Krew – skład i zasadnicze funkcje. TK7 Układ pokarmowy - budowa i funkcjonowanie. Trawienie – podstawowe procesy metaboliczne. TK8 Układ moczowo-płciowy. Procesy wydalania, regulacja gospodarki wodnej organizmu. Funkcje układu płciowego. TK9 Układ nerwowy – budowa i funkcjonowanie. Układ wegetatywny – funkcje. TK10 Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy. Przekaźnictwo nerwowe. TK11 Ból – pochodzenie, regulacja. Zmysły – odbieranie i przetwarzanie bodźców. TK12 Układ ruchu – budowa, funkcjonowanie. Równowaga, lokomocja, zmiany wiekowe w układzie ruchu. TK13 Układ endokrynowy – budowa i funkcjonowanie. Podstawowe osie regulacyjne układu endokrynowego. TK14 Układ immunologiczny – zasadnicze pojęcia odporności, funkcje układu odpornościowego. TK15 Płeć – warunkowanie, powstawanie. Podstawowe różnice wynikające z płci. |
Bibliography: |
(in Polish) Sylabus od 2015/16 Podstawowy podręcznik: Ross & Wilson Anatomia i fizjologia człowieka w warunkach zdrowia i choroby. Elsevier, Urban &Partner, Wrocław, 2012; uzupełniająco: ćwiczenia do tego podręcznika. Pozycje uzupełniające: − Czerwiński Florian, Krechowiecki Adam: Zarys anatomii człowieka. PZWL, 2009. − Gołąb Bogusław K.: Podstawy anatomii człowieka., PZWL, 2008, − Bochenek Adam, Reicher Michał: Anatomia człowieka. PZWL , 2009. − ,Janusz Skrzat, Jerzy Walocha: Anatomia człowieka z elementami fizjologii. Dla studentów CM UJ. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010. − Traczyk Władysław Z.: Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL , 2010. − McLaughlin D., Stamford J., White David: Krótkie wykłady. Fizjologia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN , 2009. − Ganong William: Fizjologia. PZWL, 2009. Sylabus w 2014/2015 Zalecana literatura Podstawowy podręcznik: Ross & Wilson Anatomia i fizjologia człowieka w warunkach zdrowia i choroby. Elsevier, Urban &Partner, Wrocław, 2012; uzupełniająco: ćwiczenia do tego podręcznika. Pozycje uzupełniające: − Zarys anatomii człowieka. Czerwiński Florian, Krechowiecki Adam, 2009, PZWL − Podstawy anatomii człowieka. Gołąb Bogusław K., 2008, PZWL − Anatomia człowieka. Bochenek Adam, Reicher Michał, 2009, PZWL − Anatomia człowieka z elementami fizjologii. Dla studentów CM UJ. red. Janusz Skrzat, red. Jerzy Walocha, 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego − Fizjologia człowieka. 2010, PZWL. − Fizjologia człowieka w zarysie. Traczyk Władysław Z., 2010, PZWL − Fizjologa człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej − 2009, PZWL. − Krótkie wykłady. Fizjologia człowieka. McLaughlin D., Stamford J., White David, 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN − Fizjologia. Ganong William, 2009, PZWL |
Learning outcomes: |
(in Polish) Sylabus od 2015/16 Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Rozumie organizację organizmu, poszczególnych tkanek, organów i narządów Zna zasady mianownictwa anatomicznego Rozumie podstawowe procesy fizjologiczne Zna sposób funkcjonowania poszczególnych układów i organizmu jako całości Potrafi poprawnie używać słownictwa medycznego, dotyczącego anatomii i fizjologii Umie wyjaśnić zasady funkcjonowania organizmu i wskazać odstępstwa od prawidłowości Potrafi wskazać sposób oceny funkcji poszczególnych układów organizmu Potrafi powiązać badania pracowniane z oceną funkcjonowania organizmu Ma umiejętność rozmawiania o zagadnieniach anatomii i fizjologii człowieka Szanuje godność osoby ludzkiej, od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Rozumie pojęcia zdrowia, dobrostanu, jakości życia i potrafi odwołać się do opinii Magisterium Kościoła Sylabus w 2014/2015 Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Rozumie organizację organizmu, poszczególnych tkanek, organów i narządów Zna zasady mianownictwa anatomicznego Rozumie podstawowe procesy fizjologiczne Zna sposób funkcjonowania poszczególnych układów i organizmu jako całości Potrafi poprawnie używać słownictwa medycznego, dotyczącego anatomii i fizjologii Umie wyjaśnić zasady funkcjonowania organizmu i wskazać odstępstwa od prawidłowości Potrafi wskazać sposób oceny funkcji poszczególnych układów organizmu Potrafi powiązać badania pracowniane z oceną funkcjonowania organizmu Ma umiejętność rozmawiania o zagadnieniach anatomii i fizjologii człowieka Szanuje godność osoby ludzkiej, od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Rozumie pojęcia zdrowia, dobrostanu, jakości życia i potrafi odwołać się do opinii Magisterium Kościoła |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sylabus od 2015/16 Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. .. Który zestaw zjawisk zwiększa częstość skurczów serca? adrenalina, brak wysiłku fizycznego, spadek ciśnienia krwi stymulacja przywspółczulna, wzrost ciśnienia krwi, uwalnianie tyroksyny spadek ciśnienia krwi, adrenalina, sen aktywacja współczulna, wysiłek fizyczny, strach .. Na odczuwanie aromatu potraw składa się: czucie smaku w jamie nosowej i czucie zapachu w ustach czucie zapachu w jamie nosowej i czucie smaku w ustach czucie smaku w jamie nosowej i czucie zapachu w żołądku czucie smaku w żołądku i czucie zapachu w dwunastnicy czucie zapachu w jamie nosowej i czucie smaku w przełyku Kryteria oceniania kolokwia cząstkowe na wykładach, zaliczenie 60% całości stanowi dopuszczenie do egzaminu. Egzamin w formie pisemnej (test wyboru), próg zaliczenia 60% punktów . Skala ocen: 60 - 67% dst 68 - 75% ddb 76 - 83% db 84 - 91% pdb 92 -100% bdb − 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu − 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu − 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu − 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu − 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu Sylabus w 2014/2015 Kryteria oceniania wykłady: egzamin w formie pisemnej (test wyboru), próg zaliczenia 60% punktów 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Magdalena Sobieska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.