Vocal Emission
General data
Course ID: | 12-DDS28 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Vocal Emission |
Name in Polish: | Emisja głosu |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Cel (cele) modułu kształcenia a) Ukazanie znaczenia prawidłowego posługiwania się narządem głosu b) Podanie najważniejszych informacji o patologiach narządu mowy c) Wykształcenie prawidłowych nawyków posługiwania się narządem głosu (właściwa higiena aparatu głosowego) d) Podstawowe wiadomości na temat funkcjonowania narządu mowy e) Przekazanie wiedzy związanej z trudnością operowania głosem w pracy nauczyciela f) Właściwa sprawność aparatu mowy g) Odpowiednie posługiwanie się narządem głosu w środowisku społecznym |
Full description: |
(in Polish) Opis treści kształcenia Wykłady: Narząd głosu w pracy nauczyciela. Podstawowe elementy anatomii i fizjologii aparatu głosowego Zasady tworzenia głosu. Różnorodność głosów ludzkich. Techniki operowania głosem. Rola podparcia oddechowego. Sposoby i typy oddychania. Umiejętność właściwej dykcji i artykulacji w konkretnych tekstach mówionych. Właściwe artykułowanie samogłosek i spółgłosek. Umiejętność dynamizowania wypowiedzi poprzez poprawne frazowanie i intonację głosu Uaktywnienie rezonatorów (piersiowego i głowowego) w procesie fonacji Patologia głosu ludzkiego. Sposoby zapobiegania złym nawykom w procesie tworzenia głosu. Rodzaje zaburzeń i sposoby leczenia Ćwiczenia: Narząd głosu w pracy nauczyciela. Podstawowe elementy anatomii i fizjologii aparatu głosowego Zasady tworzenia głosu. Różnorodność głosów ludzkich. Techniki operowania głosem. Rola podparcia oddechowego. Sposoby i typy oddychania. Umiejętność właściwej dykcji i artykulacji w konkretnych tekstach mówionych. Właściwe artykułowanie samogłosek i spółgłosek. Umiejętność dynamizowania wypowiedzi poprzez poprawne frazowanie i intonację głosu Uaktywnienie rezonatorów (piersiowego i głowowego) w procesie fonacji Patologia głosu ludzkiego. Sposoby zapobiegania złym nawykom w procesie tworzenia głosu. Rodzaje zaburzeń i sposoby leczenia |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura Śliwińska-Kowalska M.,Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999. Mitrinowicz-Modrzejewska A., Fizjologia i patologia głosu i mowy, Warszawa 1958. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2003. Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009. Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1977. Wojtyński Cz. J., Emisja głosu, Warszawa 1970. Zielińska H., kształcenie głosu, Lublin 1996. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Usystematyzowana wiedza o funkcjonowaniu narządu głosu. Znajomość podstawowych elementów anatomii aparatu głosowego oraz fizjologii narządu głosu Znajomość różnorodności głosów ludzkich. Typy i sposoby oddychania w fazie tworzenia głosu. Znajomość technik oddechowych niezbędnych w procesie fonacji Posiada znajomość mechanizmów odpowiedzialnych za tworzenie głosek. Właściwe umiejscowienie samogłosek w kanale głosowym. Zdobywa poprawne nawyki w procesie tworzenia samogłosek i spółgłosek Rola rezonatorów w procesie fonacji. Techniki wzmacniające siłę głosu. Umiejętność atakowania dźwięków przy wzmożonej pracy przepony. Znajomość podstawowych zasad wspomagających ochronę aparatu głosowego. Zapoznanie z najczęściej występującymi wadami wymowy i ogólnie pojętej patologii głosu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Ewa Sykulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Ewa Sykulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Ewa Sykulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.