Filozofia dialogu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS-MOG12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia dialogu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia (przedmiotu): a) wyjaśnienie pojęcia filozofia (w aspekcie etymologicznym, historycznym i merytorycznym); b) wyjaśnienie podstawowych pojęć filozoficznych; c) wstępne omówienie metod i nurtów współczesnej filozofii; d) rozgraniczenie podstawowych dyscyplin filozoficznych |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Główne założenia filozofii dialogu i jej prekursorzy Główni przedstawiciele filozofii dialogu i ich doktryny (m.in. Hermann Cohen, Ferdinand Ebner, Franz Rosenzweig, Martin Buber Eugen Rosenstock-Huessy, Dietrich Bonhoeffer, Gabriel Marcel, Emmanuel Levinas, Jean-Luc Marion, Józef Tischner) Filozofia dialogu a personalizm Karola Wojtyły i teologia Hansa Ursa von Balthasara, Personalizm dialogowy |
Literatura: |
alecana literatura 1. T. Gadacz, Filozofia dialogu, w: tenże, Historia filozofii XX wieku. Nurty, Kraków 2009, t. 2. s. 503-638. 2. Filozofia dialogu, oprac. B. Baran, Kraków 1991. 3. J. A. Kłoczowski OP, Filozofia dialogu, Poznań 2005. 4. F. Ebner, Słowo i realności duchowe. Fragmenty pneumatologiczne, tłum. K. Skorulski, Warszawa 2006. 5. F. Rosenzweig, Gwiazda Zbawienia, tłum. T. Gadacz, Kraków 1998. 6. M. Buber, Ja i Ty, tłum. J. Doktór, Warszawa 1992. 7. G. Marcel, Dziennik metafizyczny, tłum. E. Wende, Warszawa 1987. 8. G. Marcel, Być i mieć, tłum. P. Lubicz, Warszawa 1962. 9. E. Levinas, Całość i nieskończoność, tłum,. M. Kowalska, Warszawa 1998. 10. E. Levinas, Inaczej niż być lub ponad istotą, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 2000. 11. J. Tischner, Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998, 2001. 12. K. Wojtyła, Osoba i czyn, Kraków 1969. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Zna główne zagadnienia i głównych przedstawicieli filozofii dialogu Zna konsekwencje antropologiczne i etyczne filozofii dialogu Potrafi pokazać związki filozofii dialogu z klasycznym personalizmem oraz z teologią współczesną |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Omów znaczenie kategorii „Ty” w koncepcji Bubera i „Twarzy Innego” w filozofii Levinasa. Jaki wpływ miała filozofia dialogu Martina Bubera na filozofię personalizmu w XX wieku? Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Sipiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.