Historia filozofii nowożytnej i współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-B018 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii nowożytnej i współczesnej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele zajęć/przedmiotu a) zapoznanie z kierunkami i nurtami rozwoju filozofii w epoce nowożytnej i czasach współczesnych; b) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z poglądami myślicieli nowożytnych, które wpływały na rozwój teologii i zachowują aktualność do dzisia;j c) ukazanie związków pomiędzy nowożytną i współczesną myślą europejską, a kulturą, duchowością i teologią chrześcijańską; d) uwrażliwienie na rolę filozofii nowożytnej i współczesnej w procesie kształtowania się duchowego oblicza dzisiejszej Europy; e) zapoznanie z instrumentarium pojęć wypracowanych przez nowożytnych i współczesnych filozofów |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wykłady: Kartezjusz i filozofia podmiotu. Pascal, Spinoza, Leibniz. Filozofia oświeceniowa. Hume i krytyka przyczynowości. Kant. Hegel i niemiecka filozofia idealistyczna. Pozytywizm. Neotomizm. Nietzsche. Fenomenologia. Egzystencjalizm. Filozofia dialogu. Ćwiczenia: Kartezjusz: przełom w filozofii. Blaise Pascal: Bóg jest albo Go nie ma. Immanuel Kant: skąd poznajemy, że Bóg istnieje? August Comte: narodziny pozytywizmu. Ludwig Feuerbach: człowiek jest bogiem. Søren Kierkegaard: wiara Abrahama. John Henry Newman: jak dochodzimy do idei Boga? Friedrich Nietzsche: „Bóg umarł”. Edmund Husserl: nowa metoda – fenomenologia. Ludwig Wittgenstein: dwie filozofie języka. Martin Heidegger: pytanie o rozumienie bycia. Martin Heidegger: człowiek jest „pasterzem bycia”. Karl Jaspers: filozofia egzystencji. Emmanuel Lévinas: ty nie możesz móc. Ty nie możesz mnie zabić. Hans-Georg Gadamer: filozofia hermeneutyczna. |
Literatura: |
Zalecana literatura Coreth. E., Ehlen P., Ricken F., Filozofia XX wieku, Kęty 2004. Cottingham J., Descartes. Kartezjańska filozofia umysłu, tłum. J. Hołówka, Warszawa 1998. Filozofia XVII wieku – jej źródła i kontynuacje, red. J. Żelazna, Toruń 2019. Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, red. J. Grzeszczak, Poznań 2010. Gadacz T., Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. I: filozofia życia, pragmatyzm, filozofia ducha, Kraków 2009. Gadacz T., Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. II: neokantyzm. filozofia egzystencji. filozofia dialogu, Kraków 2009. Jędraszewski M., Bóg filozofów i Bóg Jezusa Chrystusa, Poznań 2011. Kuderowicz Z., Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 2014. Miś A., Filozofia współczesna, Warszawa 2006. Oblicza filozofii XVII wieku, red. S. Janeczek, Lublin 2008. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: tłumaczy genezę i okoliczności kartezjańskiego przełomu w filozofii opisuje poglądy filozofów nowożytnych i współczesnych ze zwróceniem uwagi ich dzisiejszą aktualność wskazuje kierunki rozwoju europejskiej filozofii nowożytnej i współczesnej ocenia wpływ wybranych nurtów filozoficznych epoki nowożytnej i współczesności na refleksję teologiczną interpretuje zjawiska filozoficzne w świetle przemian politycznych, społecznych i religijnych w Europie korzysta z dzieł filozofów i literatury przedmiotu wyodrębnia te kierunki filozoficzne, które inspirowały chrześcijańską duchowość i teologię jest wrażliwy na wymogi racjonalności dyskursu teologicznego posiada pogłębioną zdolność oceny wpływu filozofii nowożytnej i współczesnej na kulturę europejską |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: ‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się ‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski, Rafał Grabowski, Marcin Lizut, Rafał Niziński, Piotr Przybył, Przemysław Strzyżyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Latusek, Alojzy Sojka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Mróz, Rafał Niziński, Krzysztof Stachewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Rafał Niziński, Hubert Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski, Krzysztof Stachewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.