Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Kościoła - Starożytność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-A002A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Kościoła - Starożytność
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu kształcenia

a) przekazanie wiedzy o głównych etapach rozwoju Kościoła katolickiego w czasie i przestrzeni od momentu jego założenia do końca okresu starożytności

b rozwinięcie umiejętności usytuowania najważniejszych wydarzeń z dziejów Kościoła umiejscowienie jego najważniejszych przedstawicieli na tle głównych wydarzeń historii powszechnej starożytności

c) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat kształtowania się struktury Kościoła, relacji Kościoła z władzą świecką oraz światem kultury grecko-rzymskiej,

d) uwrażliwienie na przyczyny rozwoju tych kierunków refleksji teologicznej, które znacząco wpłynęły na proces kształtowania się tradycji Kościoła i kultury europejskiej

e) wyrobienie umiejętności krytycznej oceny i interpretacji źródeł historycznych związanych z historią Kościoła

f) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad źródłem historycznym dotyczącym dziejów Kościoła, z uwzględnieniem jego wymiaru faktograficznego oraz teologicznego

Pełny opis:

TK_01 Świat antyczny i narodziny chrześcijaństwa.

TK_02 Stosunek państwa rzymskiego do chrześcijaństwa, do 313 r.

TK_03 Kościół judeochrześcijan i Kościół w kontekście kultury grecko-rzymskiej.

TK_04 Historia prześladowań i znaczenie kultu męczenników.

TK_05 Pierwsze zagrożenia jedności Kościoła (pierwsze herezje, gnostycyzm).

TK_06 Etapy kształtowania się struktury hierarchicznej Kościoła.

TK_07 Charakterystyka kultury i życia codziennego chrześcijan do poł. IV w.

TK_08 Konstantyn Wielki i jego znaczenie dla historii Europy i Kościoła.

TK_09 Relacje państwo – Kościół po 313 r.

TK_10 Wielkie spory teologiczne, trynitarne i chrystologiczne.

TK_11 Triumfujący Kościół wobec pogan.

TK_12 Monastycyzm od Antoniego Pustelnika do Benedykta.

TK_13 Upadek Cesarstwa Rzymskiego. Papiestwo i rozwój idei prymatu.

TK_14 Chrześcijaństwo a islam, ikonoklazm.

TK_15 Kościół u schyłku starożytności na wschodzie i zachodzie.

Literatura:

Zalecana literatura

Opracowania i podręczniki:

 Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. I, Od początków do roku 600, Warszawa 1986.

 K. Bihlmeyer, H. Tuechle, Historia Kościoła, t. I, Starożytność chrześcijańska, Warszawa 1971

 K. Schatz, Sobory powszechne, Kraków 2002.

 Tenże, Prymat papieski, Kraków 2004.

 P. de Labriolle, La réaction païenne, Paris 2005 (repr.).

 Histoire de l’Eglise depuis les origines jusqu’a nos jours, red. A. Fliche, V. Martin, vol. 1-5, Paris 1934-1938 (wersje także w innych językach).

Źródła:

 Acta Synodalia, red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2006.

 Constitutiones Apostolorum, red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2007.

 Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I (325-787), red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2005.

 Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościelna, Poznań 1924 (repr. 1993).

 Tenże, Żywot Konstantyna, Kraków 2007.

 Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, Warszawa 1980.

 Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, Warszawa 1983.

 Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, Warszawa 1980.

 Atanazy Aleksandryjski, Żywot św. Antoniego, Warszawa 1987.

 Zosimos, Nowa historia, Warszawa 1983.

 VARIA z serii wydawniczych: PSP, POK, OŻ, PL, reguły zakonne, pisma gnostyckie, teksty świeckich autorów antycznych (Swetoniusz, Tacyt, Libanios, Julian Apostata, Ammianus Marcellinus i in.).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

tłumaczy okoliczności pojawienia się pierwszych wspólnot chrześcijańskich w starożytności

opisuje wpływ innych refleksji religijnych oraz filozoficznych na kształtowanie się teologii młodego Kościoła oraz związane z tym nurty heterodoksyjne

wskazuje potencjalne kierunki rozwoju wspólnoty Kościoła oraz momenty, w których dokonano kluczowych wyborów dyscyplinarnych i teologicznych

ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła na poszczególnych etapach jego dziejów

ukazuje zmiany zachodzące w społeczeństwie antycznym pod wpływem idei chrześcijańskich

korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu

dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii

posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego

tłumaczy okoliczności pojawienia się pierwszych wspólnot chrześcijańskich w starożytności

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Proszę omówić przyczyny prześladowań i rozwoju chrześcijaństwa od I do IV.

Znaczenie wczesnochrześcijańskich herezji dla rozwoju teologii Kościoła.

Znaczenie Konstantyna Wielkiego dla historii Europy i Kościoła

Oceny:

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)