Aspekty teologiczno-pastoralne integralnej formacji kandydata do prezbiteratu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-102Pas-42 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aspekty teologiczno-pastoralne integralnej formacji kandydata do prezbiteratu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu zajęć/przedmiotu • poznanie pojęcia integralnej formacji kandydata do kapłaństwa • poznanie duchowości prezbitera w świetle wybranych tekstów biblijnych • scharakteryzowanie fundamentów teologii sakramentu święceń • pogłębienie teologicznych treści roku liturgicznego obrządku rzymskiego Kościoła katolickiego • zrozumienie znaczenia formacji ludzkiej w przygotowaniu do pracy duszpasterskiej • rozszerzenie znajomości podstaw eklezjologicznych pastoralnej aktywności prezbitera • poznanie przykładowych organizacji i środowisk duszpasterskich działających na terenie diecezji kaliskiej i archidiecezji poznańskiej |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu Integralna formacja kandydata do kapłaństwa i jej poszczególne wymiary: ludzka, intelektualna, chrześcijańska, pastoralna, eklezjalna i misyjna Podstawowe pojęcia dotyczące teologii sakramentu święceń Duchowość prezbitera: istota, podstawy biblijne, sposoby realizacji we wspólnocie Kościoła Miejsce formacji ludzkiej w integralnej formacji kandydata do prezbiteratu Teologiczne treści roku liturgicznego obrządku rzymskiego Kościoła katolickiego Zobowiązania wynikające z sakramentu święceń w aspekcie eklezjalnym Działalność pastoralna prezbitera w odniesieniu do zróżnicowanych odbiorców Prezentacja organizacji i środowisk duszpasterskich działających na terenie diecezji kaliskiej i archidiecezji poznańskiej |
Literatura: |
Zalecana literatura: • Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbitrów w Polsce, Poznań, Święty Wojciech 2021. • Sobór Watykański II, Presbyterorum ordinis. Dekret o posłudze i życiu kapłanów, Rzym 1965. Dstępny online: http://ptm.rel.pl/czytelnia/dokumenty/dokumenty-soborowe/sobor-watykanski-ii/165-dekret-o-posludze-i-zyciu-kaplanow-presbyterorum-ordinis.html • Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska „Pastores dabo vobis” do biskupów, do duchowieństwa i wiernych o formacji kapłanów we współczesnym świecie, Rzym 1992. Dostępna online: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/pastores.html#m4 . • Jan Paweł II, Listy na Wielki Czwartek 1979-2005, Kraków, Bratni Zew 2007. • Józef Augustyn SJ (red.), Sztuka bycia księdzem. Poradnik, Kraków, WAM 2010. • Krzysztof Porosło, Robert J. Woźniak, Znaki tajemnicy. Sakramenty w teorii i praktyce Kościoła, Kraków, WAM 2018 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: zna pojęcie integralnej formacji kandydata do prezbiteratu i umie wymienić jej poszczególne wymiary zna i rozumie podstawową terminologię, wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich teorie wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące wiedzę z zakresu teologii sakramentu święceń zna podstawy biblijne oraz rozumie treści podstawowych zagadnień z zakresu duchowości prezbitera objaśnia zakres pojęcia formacja ludzka zna i rozumie treści teologiczne roku liturgicznego obrządku rzymskiego Kościoła katolickiego jest gotów do wypełniania zobowiązań wynikających z sakramentu święceń we wspólnocie Kościoła rozróżnia rodzaje działalności pastoralnej w zależności od kręgu odbiorców jest gotów do współpracy z różnymi środowiskami w prowadzeniu aktywności pastoralnej w lokalnych wspólnotach |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Frąckowiak, Waldemar Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.