Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aspekty teologiczno-pastoralne integralnej formacji kandydata do prezbiteratu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-102Pas-42
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aspekty teologiczno-pastoralne integralnej formacji kandydata do prezbiteratu
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu zajęć/przedmiotu

• poznanie pojęcia integralnej formacji kandydata do kapłaństwa

• poznanie duchowości prezbitera w świetle wybranych tekstów biblijnych

• scharakteryzowanie fundamentów teologii sakramentu święceń

• pogłębienie teologicznych treści roku liturgicznego obrządku rzymskiego Kościoła katolickiego

• zrozumienie znaczenia formacji ludzkiej w przygotowaniu do pracy duszpasterskiej

• rozszerzenie znajomości podstaw eklezjologicznych pastoralnej aktywności prezbitera

• poznanie przykładowych organizacji i środowisk duszpasterskich działających na terenie diecezji kaliskiej i archidiecezji poznańskiej

Pełny opis:

Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu

Integralna formacja kandydata do kapłaństwa i jej poszczególne wymiary: ludzka, intelektualna, chrześcijańska, pastoralna, eklezjalna i misyjna

Podstawowe pojęcia dotyczące teologii sakramentu święceń

Duchowość prezbitera: istota, podstawy biblijne, sposoby realizacji we wspólnocie Kościoła

Miejsce formacji ludzkiej w integralnej formacji kandydata do prezbiteratu

Teologiczne treści roku liturgicznego obrządku rzymskiego Kościoła katolickiego

Zobowiązania wynikające z sakramentu święceń w aspekcie eklezjalnym

Działalność pastoralna prezbitera w odniesieniu do zróżnicowanych odbiorców

Prezentacja organizacji i środowisk duszpasterskich działających na terenie diecezji kaliskiej i archidiecezji poznańskiej

Literatura:

Zalecana literatura:

• Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbitrów w Polsce, Poznań, Święty Wojciech 2021.

• Sobór Watykański II, Presbyterorum ordinis. Dekret o posłudze i życiu kapłanów, Rzym 1965. Dstępny online: http://ptm.rel.pl/czytelnia/dokumenty/dokumenty-soborowe/sobor-watykanski-ii/165-dekret-o-posludze-i-zyciu-kaplanow-presbyterorum-ordinis.html

• Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska „Pastores dabo vobis” do biskupów, do duchowieństwa i wiernych o formacji kapłanów we współczesnym świecie, Rzym 1992. Dostępna online: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/pastores.html#m4 .

• Jan Paweł II, Listy na Wielki Czwartek 1979-2005, Kraków, Bratni Zew 2007.

• Józef Augustyn SJ (red.), Sztuka bycia księdzem. Poradnik, Kraków, WAM 2010.

• Krzysztof Porosło, Robert J. Woźniak, Znaki tajemnicy. Sakramenty w teorii i praktyce Kościoła, Kraków, WAM 2018

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

zna pojęcie integralnej formacji kandydata do prezbiteratu i umie wymienić jej poszczególne wymiary

zna i rozumie podstawową terminologię, wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich teorie wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące wiedzę z zakresu teologii sakramentu święceń

zna podstawy biblijne oraz rozumie treści podstawowych zagadnień z zakresu duchowości prezbitera

objaśnia zakres pojęcia formacja ludzka

zna i rozumie treści teologiczne roku liturgicznego obrządku rzymskiego Kościoła katolickiego

jest gotów do wypełniania zobowiązań wynikających z sakramentu święceń we wspólnocie Kościoła

rozróżnia rodzaje działalności pastoralnej w zależności od kręgu odbiorców

jest gotów do współpracy z różnymi środowiskami w prowadzeniu aktywności pastoralnej w lokalnych wspólnotach

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jan Frąckowiak, Waldemar Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)