Filozofia w duszpasterstwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-102FCH-31 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia w duszpasterstwie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia: 1. Przekazanie pogłębionej wiedzy na temat: związku rzeczywistość-teoria (filozoficzna i teologiczna)-praktyka duszpasterska; współczesnych tendencji kulturowych i ich filozoficznych źródeł; na temat filozoficzno-teologicznych problemów w praktyce katechetycznej; związku filozofii z przepowiadaniem w płaszczyźnie treściowej i formalnej; filozoficznych uwikłań codzienności. 2. Pogłębienie rozumienia zależności istniejących pomiędzy teorią filozoficzną a jej konsekwencjami w tzw. zwykłej codzienności i praktyce duszpasterskiej. 3. Wyrobienie umiejętności odróżniania i łączenia płaszczyzn: rzeczywistość- teoria filozoficzna, filozofia-teologia; teoria-praktyka duszpasterska; przyrodzoność-nadprzyrodzoność. 4. Wyrobienie umiejętności dostrzegania problemów filozoficznych w codzienności oraz interdyscyplinarnego podchodzenia do nich: stawiania pytań, dociekania powiązań i szukania odpowiedzi. 5. Wyrobienie umiejętności nazywania problemów i selekcjonowania wiedzy. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Zagadnienia metodologiczne: rzeczywistość – teoria – zastosowania teorii (w odniesieniu do codzienności, filozofii, teologii i praktyki duszpasterskiej) Kontekst głoszenia Ewangelii: główne nurty filozoficzne współczesności i wybrane zagadnienia. Filozofia w katechezie: najważniejsze problemy filozoficzno-teologiczne w programie nauczania. Filozofia na ambonie: język mówienia o Bogu i analogia. Analiza wybranego artykułu Synteza wiedzy |
Literatura: |
Zalecana literatura Wybrane fragmenty z następujących publikacji: M. Adamczyk, Język rozważań dotyczących małżeństwa. Z filozofii i teologii Jana Franciszka Drewnowskiego (cz. II), „Studia bydgoskie (2014), nr 8, s. 7-22 A. Bronk, Zrozumieć świat współczesny, Lublin 1998.J. Bocheński, Logika wiary, w: Tenże, Dzieła zebrane. T 6 – Religia, Kraków 1995. H. Cazelles [i in.], Język wiary w Piśmie Świętym i w świecie współczesnym, Warszawa 1975. J. F. Drewnowski, Filozofia i precyzja. Zarys programu filozoficznego i inne pisma, Lublin 1996. J. Morales, Wprowadzenie do teologii, Kraków 2006. J. Szymik, O teologii dzisiaj, Pelplin 2006. Trudna ponowoczesność, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1995. Z. Wolak, Analogia w Kole Krakowskim, Tarnów 2005. Zadania filozofii we współczesnej kulturze, red. Z.J. Zdybicka, Lublin 1992. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu ogólnej metodologii nauk w omawianym zakresie. Posiada pogłębioną wiedzę na temat związku filozofii z poszczególnymi działami teologii oraz praktyką duszpasterską. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Potrafi integrować i rozróżniać wiedzę z różnych dyscyplin, a także przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów filozoficznych, teologicznych i światopoglądowych. Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi. Ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę intelektualnego formowania się; uzupełnia wiedzę o wymiar interdyscyplinarny. Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia. Potrafi zdobyć wiedzę, ocenić ją, selekcjonować, analizować. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania 5,0 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z pewnymi niedociągnięciami 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z pewnymi niedociągnięciami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.