Autoprezentacja i kształtowanie wizerunku w sieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WS-5EMTI-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Autoprezentacja i kształtowanie wizerunku w sieci |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Edukacja Medialna i Technologie Informacyjne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | poznanie podstaw teorii związanej z zasadami i technikami skutecznej autoprezentacji kształtowanie umiejętności praktycznego stosowania zasad i technik skutecznej autoprezentacji |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak wstępnych wymagań |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Metody analizy przypadku Demonstracje dźwiękowe i/lub wideo Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Przedmiot Autoprezentacja i kształtowanie wizerunku w sieci jest przedmiotem na którym studenci dowiedzą się, jak ważnym aspektem codziennych kontaktów społecznych (również tych w sieci) jest właściwie prezentowanie się. Od właściwego kształtowania naszego wizerunku zależy to, jak postrzegają i oceniają nas inni. |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu: 1. Wprowadzenie w pojęcia związane z przedmiotem – autoprezentacja, kształtowanie wizerunku ich rola w edukacji i dla zawodu pedagoga 2. Kształtowanie świadomości własnego ciała (mowa ciała, emocje, integracja ciała, umysłu i oddechu) 3. Strategie komunikacyjne i typy wizerunków (jak rozpoznać najkorzystniejszy typ wizerunku dla konkretnej sytuacji i jak uruchomić korzystne skojarzenia w umysłach naszych odbiorców; przyciąganie i podtrzymywanie uwagi, wiarygodność) 4. Autoprezentacja grupowa – jak nad nią panować i budować korzystny wizerunek zespołu 5. Emisja głosu 6. Manipulacja i perswazja – jak je rozpoznać i ja im i przeciwdziałać |
Literatura: |
Aronson E., Wieczorkowska G., (2009) Kontrola naszych myśli i uczuć. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski&CO Berne E., (2007) W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN Chełpa S., Witkowski T., (1998) Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wrocław: Unus Ferguson J., (1999) Asertywność doskonała. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Fornalczyk A., (1999) Oswajanie stresu. Praktyczna nauka relaksacji. Wrocław: Unus |
Efekty uczenia się: |
Po skończonych zajęciach student potrafi: 1. Wyjaśnić czym jest autoprezentacja i kształtowanie wizerunku i jakie ma znaczenie w zawodzie pedagoga 2. Wytłumaczyć czym jest mowa ciała i jak ją wykorzystać w kształtowaniu wizerunku. Wskazać rolę głosu w autoprezentacji 3. Objaśnić jak rozpoznać najkorzystniejszy typ wizerunku dla konkretnej sytuacji i jak uruchomić korzystne skojarzenia w umysłach naszych odbiorców. 4. Wymienić sposoby panowania nad autoprezentacją grupową (ma wiedzę jak budować korzystny wizerunek zespołu) 5. Wymienić zachowania manipulacyjne i perswazyjne; objaśnić techniki wykorzystywane w manipulacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Wypowiedź ustna studenta - prezentacja wybranego tematu na forum grupy Zaliczenie pisemne treści z konwersatoriów Kryteria oceny: 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.