Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Coaching rozwoju osobistego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-CR-11-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Coaching rozwoju osobistego
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika, Poradnictwo i Pomoc Psychopedagogiczna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Celem modułu jest wyposażenie Studentów w wiedzę dotycząca coachingu osobistego oraz wypracowanie umiejętności przeprowadzenia rozmowy coachingowej z wykorzystaniem narzędzi coachingowych

• uzyskanie wiedzy o specyfice coachingu rozwoju osobistego, w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania;

• uzyskanie wiedzy o roli i warsztatcie coacha rozwoju osobistego;

• zdobycie wiedzy dotyczącej rozwoju umiejętności społecznych i inteligencji emocjonalnej dorosłych;

• zdobycie wiedzy o self-coachingu – jego możliwościach i ograniczeniach

W zakresie umiejętności:

• pogłębienie umiejętności adekwatnego spostrzegania i rozumienia siebie oraz innych osób

• pogłębienie umiejętności aktywnego słuchania, przekazywania informacji zwrotnych i zadawania pytań

• kształtowanie umiejętności wprowadzenia elementów coachingowych w obszarze rozwoju umiejętności społecznych i inteligencji emocjonalnej, w tym zdobycie umiejętności konstruowania celów dla skutecznego kształtowania pozytywnej przyszłości osobistej;

• kształtowanie umiejętności adekwatnego stosowania wybranych metod i narzędzi coachingowych;

• doskonalenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej;

w zakresie kompetencji społecznych:

• kształtowanie postawy świadomej i odpowiedzialnej w zakresie stosowania metod i narzędzi coachingowych;

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

zajęcia aktywizujące, ćwiczenia praktyczne w 3 osobowych grupach w modelu: coach-coachee-obserwator z naprzemienną zmianą ról

Pełny opis:

Struktura sesji coachingowej, GROW, Metodyka formowania celów rozmowy coachingowej

Wybrane narzędzia w pracy coacha:

-koło życia, wartości, umiejętności

-piramida Dilts'a

-zmiana perspektywy

Kodeks etyczny International Coach Federation

Literatura:

Podstawowa:

Adams M., Myślenie pytaniami, Warszawa 2007

Hargrove R., Mistrzowski coaching, Kraków 2006

Kowalska K., Skuteczny coaching. Jak zostać najlepszym trenerem osobistym i zmieniać życie innych na lepsze, Gliwice 2011

Law H., Ireland S., Hussain Z., Psychologia coachingu, Warszawa 2010

Rogers J., Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańsk 2009.

Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Kraków 2009

Smółka P., Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Kraków 2008

Smółka P. (red.), Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów, Gliwice 2009

Stephen N., Spencer-Arnell L., Wilson L., Coaching inteligencji emocjonalnej, Warszawa 2010

Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu, Poznań 2007 (wyd. II)

Wilczyńska M., Nowak M., Kućka J., Sawicka J., Sztajerwald K., Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Gliwice 2011

Uzupełniająca:

Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2005

Czapiński, J. (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Warszawa 2008

Luciani J.J., Warsztaty samodoskonalące. Program walki z lękiem i depresją, Gliwice 2008 (wyd. II)

Marciniak Ł., Rogala-Marciniak S., Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju, Warszawa 2012

Parsloe E., Wray M., Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, Kraków 2002

Pilipczuk P., Współczesna mitologia coachingu, Gliwice 2012

Ramirez-Cyzio K. (red.), Life coaching – relacje w równowadze, Warszawa 2011

Trzebińska, E., Psychologia pozytywna, Warszawa 2008

http://www.coachfederation.org/

http://coaching.focus.pl/

http://icf.org.pl/

http://encyklopediacoachingu.pl/index.php

Efekty uczenia się:

Student zna strukturę sesji coachingowej (GROW) i potrafi ją stosować w praktyce

Student zna narzędzia coachingowe i potrafi z nich korzystać w praktyce

Student zna założenia etyczne w pracy coacha i stosuje je w praktyce

Metody i kryteria oceniania:

4. Kryteria oceniania

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społecznej

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)