Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywizacja dzieci i młodzieży w środowisku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-ADM-3ASL-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aktywizacja dzieci i młodzieży w środowisku
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- Ukazanie potrzeby aktywności dzieci i młodzieży w kontekście jakości ich życia.

- Prezentacja indywidualnych i środowiskowych uwarunkowań aktywności/ aktywizacji dzieci i młodzieży.

- Zaznajomienie ze specyfiką funkcjonowania wybranych instytucji i uświadomienie znaczenia działań pozainstytucjonalnych mających na celu aktywizowanie dzieci i młodzież w środowisku.

- Przygotowanie do podejmowania działań praktycznych w zakresie aktywizacji dzieci i młodzieży w środowisku oraz ich relacji z innymi generacjami.

- Wyćwiczenie umiejętności pracy zespołowej.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka i pedagogiki społecznej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- ćwiczenia

- praca własna studenta

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

- godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

- przygotowanie do ćwiczeń i grupowych dyskusji 10

- czytanie wskazanej literatury 10

- przygotowanie diagnozy środowiska lokalnego pod kątem istniejących form aktywizujących dzieci i młodzież/ Samodzielne opracowanie zestawienia ujmującego programy (akcje) aktywizujące dzieci i młodzież, realizowane na terenie regionu/ kraju (według przyjętego kryterium) 5

- zespołowe i indywidualne przygotowanie projektu służącego aktywizacji dzieci/ młodzieży w środowisku oraz aktywizacji międzypokoleniowej 10

- przygotowanie do zaliczenia 10



3 punkty ECTS

Skrócony opis:

Aktywność dzieci i młodzieży w kontekście jakości ich życia i jej uwarunkowania.

Instytucje oraz działania pozainstytucjonalne mające na celu aktywizowanie dzieci i młodzieży w środowisku.

Aktywizowanie młodego pokolenia poprzez wykorzystanie różnorodnych form i metod pracy.

Rozpoznanie i analiza aktywizujących działań uruchamianych w środowisku lokalnym na rzecz dzieci i młodzieży.

Pełny opis:

Znaczenie aktywności dzieci i młodzieży w kontekście jakości ich życia. Odniesienie do specyfiki rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa i młodości.

Czynniki wpływające na aktywność/ aktywizację <kulturalną, społeczną, sportową; spontaniczną, zorganizowaną> (lub jej brak) dzieci i młodzieży (w wymiarze indywidualnym i środowiskowym). Szanse i ograniczenia.

Dom kultury i jego specyfika. Biblioteka jako instytucja odpowiadająca na potrzeby młodych mieszkańców. Muzeum, kino, teatr i ich działania na rzecz dzieci i młodzieży. Rola klubów sportowych. Tradycyjne i nowe funkcje instytucji. Teatr amatorski. Animacja uliczna. Aktywizacja poprzez sztukę, literaturę, sport.

Zabawy, gry, ćwiczenia wykorzystywane w pracy z dziećmi i młodzieżą, mające służyć wzmaganiu ich/ jej aktywności.

Prezentacja przygotowanych zadań, związanych z rozpoznaniem i analizą aktywizujących działań na rzecz dzieci i młodzieży.

Analiza przygotowanych w grupach i indywidualnie projektów służących aktywizacji międzypokoleniowej w środowisku.

Literatura:

Mierzecka A., Zybert E. B. (red.), Instytucje kultury jako ośrodki życia społecznego, 2017.

Kępczyk K., Kasprzyk R. (red.), Koziołek Matołek zmienia…, Pacanów 2015.

Leszczyński G., Świerczyńska-Jelonek D., Zając M. (red.), Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji, Warszawa 2009.

Pietrzak P. (red.), Teatr w bibliotece. Doświadczenia i praktyka, Warszawa 2015.

Prüfer P., Tomczyk D. (red.), Działania pedagogiczne w instytucjach kulturalno – edukacyjnych, Gorzów Wielkopolski 2013.

Uszyńska-Jarmoc J., Kunat B. (red,), Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, Białystok 2015.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Uzasadnić potrzebę i objaśnić znaczenie aktywności dzieci i młodzieży w kontekście jakości ich życia.

Wymienić i zinterpretować indywidualne i środowiskowe uwarunkowania aktywności/ aktywizacji dzieci i młodzieży.

Opisać specyfikę funkcjonowania wybranych instytucji oraz scharakteryzować działania pozainstytucjonalne mające na celu aktywizowanie dzieci i młodzieży w środowisku.

Aktywizować dzieci i młodzież poprzez wykorzystanie różnorodnych form i metod pracy (indywidualnie i w grupie).

Dokonać rozpoznania i analizy aktywizujących działań na rzecz dzieci i młodzieży (realizowanych w przestrzeni lokalnej i ogólnokrajowej).

Pracując w zespole i indywidualnie, przygotować projekt służący aktywizacji międzypokoleniowej w środowisku.

Podejmować konkretne aktywności na rzecz dzieci i młodzieży w środowisku i współpracować w tym zakresie z innymi (osobami, instytucjami, organizacjami).

Aktywnie i twórczo uczestniczyć w dyskusji z zakresu problematyki aktywizacji dzieci i młodzieży w środowisku.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Obserwacja postaw studentów podczas zajęć.

Dyskusja podczas ćwiczeń.

Sprawdzenie umiejętności podczas ćwiczeń.

Ocena z zaliczenia.

Ocena przygotowanych projektów.

Kryteria oceniania:

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Słupska
Prowadzący grup: Kamila Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)