Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia w ujęciu pragmatycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDL-AUP
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia w ujęciu pragmatycznym
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty dla 4 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Kierunek studiów:

kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. namysł nad epoką Oświecenia i próba zrozumienia jej wpływu na tożsamość kulturową "Zachodu"

2. przeprowadzanie eksperymentów myślowych pozwalających poszerzyć horyzont możliwości interpretowania i rozumienia kultury

3. zapoznanie studentów z wybranymi "modelowymi" interpretacjami Oświecenia oraz ich krytyka

4. przedstawienie zarysu perspektywy historyczno-kulturowej, w której będzie można rozpoznać nową w wieku XVIII "antropologiczność" humanistyki.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

biblioteka

Skrócony opis:

Antropologia w ujęciu pragmatycznym to skondensowane spojrzenie do wnętrza oświeceniowego dyskursu humanistycznego w celu jego głębszego zrozumienia, a tym samym lepszego rozpoznania nie tylko własnej kulturowej tradycji ale przede wszystkim poznania współczesnej kulturowej tożsamości "europejczyków".

Pełny opis:

Punktem wyjścia, a zarazem przewodnikiem po osiemnastowiecznej "antropologii filozoficznej" (synonim filozofii człowieka) jest wydane w roku 1798 dzieło I. Kanta "Antropologia w ujęciu pragmatycznym". Pożytki z jego czytania są co najmniej dwojakie:

1. Nazwisko autora wciąż znajduje się w czołówce najczęściej przywoływanych, cytowanych i interpretowanych myślicieli w humanistyce (i nie tylko). Choćby Derrida, Foucault, Habermas, czy Sloterdijk powracają do Kanta we własnym budowaniu i odkrywaniu europejskiej tożsamości kulturowej i politycznej. Neokonserwatywny filozof amerykański Robert Kagan mówiąc o "koronowaniu Kanta na króla Europy" nazwał jeden z najgłębszych kryzysów współczesności, w wyniku którego wyłoniły się dwie "kultury Zachodu".

2. Pozwalają bowiem dokładniej prześledzić początki nowego, oświeceniowego dyskursu o człowieku, który stanowi podwaliny współczesnej antropologii kulturowej.

Zatem potraktujemy dzieło Kanta nie tylko jako przykład zmiany humanistycznego paradygmatu (z filozoficznego na antropologiczny) ale także i nade wszystko jako dokument epoki, krytykę oświeconego absolutyzmu, literacki krajobraz oświecenia i dowcipny komentarz do osiemnastowiecznej codzienności.

Literatura:

obowiązkowa:

1. I. Kant, "Antropologia w ujęciu pragmatycznym"

2. Michael Gregorio, "Krytyka zbrodniczego rozumu"

3. Andrzej Turczyński, "Znużenie"

Efekty uczenia się:

- pogłębienie umiejętności interpretowania tekstu źródłowego

- przyswojenie oświeceniowego aparatu pojęciowego

- nabycie zdolności krytycznego oceniania własnej wiedzy i dostrzeżenie znaczenia ciągłego kształcenia

- zdobycie szerokiej wiedzy z zakresu kultury XVIII-go wieku

- umiejętność wykorzystania, zastosowania i przenoszenia oświeceniowych metafor, figur myślowych i argumentacyjnych do oceny, krytyki i rozpoznania współczesnej kultury

Metody i kryteria oceniania:

kryteria:

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje.

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje.

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje.

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami.

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami.

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje.

zaliczenie z notą forma: rozmowa termin: 30 stycznia godzina 13:15

zakres wiedzy: wykłady + lektury obowiązkowe

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)