Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia psychologiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-FLDU-ANP
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia psychologiczna
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty na 2 semestrze filozofii ogólnej II stopnia
Przedmioty na 3 semestrze filozofii ogólnej II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

(1) Zapoznanie się ze wszystkimi znaczącymi koncepcjami antropologicznymi, jakie wypracowano w XX wieku wraz z rozwojem psychologii i psychoterapii;

(2) Zrozumienie założeń oraz konsekwencji podstawowych paradygmatów psychologicznych, nie tylko w aspekcie teoretycznym, ale także praktyki społecznej;

(3) Dostrzeżenie i określenie ścisłej zależności między psychologicznymi obrazami człowieka a nowożytnymi antropologiami filozoficznymi;

(4) Zdobycie umiejętności rozumienia i krytycznego dyskutowania klasycznych tekstów psychologicznych;

(5) Zrozumienie dwustronnej zależności pomiędzy rozwojem teorii i praktyk psychologicznych a zmianami społeczno-kulturowymi w społeczeństwach zachodnich od XIX wieku, a także krytyczno-społecznego potencjału psychologii.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Pełny opis:

Program zajęć:

(1) Historyczne kształtowanie się psychologii jako dyscypliny i narodziny pierwszych paradygmatów badań w XIX wieku. Psychologia XIX-wieczna w relacji do filozofii pokantowskiej, psychiatrii, neurologii i rozwoju nauk biologicznych;

(2) Program Wundta i odpowiedzi na jego realizację (Brentano, gestaltyzm). Narodziny psychopatologii: problem nerwic i nieświadomości, Salpêtrière, Charcot i Janet, kontrowersje wokół histerii. Freud, Breuer i początki psychoanalizy;

(3) Teoria Freuda i psychoanaliza jako antropologia. Freudowska interpretacja kultury i popędowa teoria symbolizacji. Miejsce psychoanalizy w XX-wiecznej humanistyce;

(4) Przeobrażenie antropologii psychoanalitycznej – Carl G. Jung. Teoria nieświadomości zbiorowej i archetypów. Jungowska psychologia religii, psychologia kultury i teoria symbolu;

(5) Psychologia społeczno-kulturowa po szkole frankfurckiej. Erich Fromm, psychologia faszyzmu i psychologia w obliczu przemian ekonomiczno-kulturowych na Zachodzie. Psychologia alienacji, seksualność i psychopatologia w społeczeństwach nowoczesnych;

(6) Paradygmat behawiorystyczny jako antropologia. Procesy poznawcze i motywacyjne w ujęciu behawiorystycznym;

(7) Psychologia humanistyczna i egzystencjalna – paradygmat, kierunki, historyczne tło rozwoju, filozoficzne inspiracje. Psychoterapia humanistyczna (C. Rogers, R. May) na tle przemian społeczno-kulturowych 2. poł. XX w.;

(8) Paradygmat poznawczy w psychologii i jego powiązanie z badaniami kognitywnymi oraz rozwojem neuronauki.

Literatura:

Zygmunt Freud, "Kultura jako źródło cierpień", Warszawa 1992.

Zygmunt Freud, "Totem i tabu. Kilka zgodności w życiu psychicznym dzikich i neurotyków", Warszawa 1997.

Carl Gustav Jung, "Psychologia a religia", Warszawa 1995.

Erich Fromm, "Ucieczka od wolności", Warszawa 1998.

Herbert Marcuse, "Eros i cywilizacja", Warszawa 1998.

Burrhus Skinner, "Poza wolnością i godnością", Warszawa 1978.

Burrhus F. Skinner, "Pół wieku behawioryzmu", [w:] T.W. Wann (red.), "Behawioryzm i fenomenologia. Różne ujęcia współczesnej psychologii", Kraków 2002, s. 99-121.

Carl R. Rogers, "W stronę nauki o osobie", [w:] T.W. Wann (red.), "Behawioryzm...", dz. cyt., s. 135-161.

Rollo May, "Miłość i wola", Warszawa 1978.

Józef Kozielecki, "Koncepcje psychologiczne człowieka", Warszawa 1977.

George S. Brett, "Historia psychologii", Warszawa 1969.

Calvin S. Hall, Gardner Lindzey, "Teorie osobowości", Warszawa 2001.

Bartłomiej Dobroczyński, "Ciemna strona psychiki. Geneza i historia idei nieświadomości", Kraków 2001.

Eli Zaretsky, "Sekrety duszy. Społeczna i kulturowa historia psychoanalizy", Warszawa 2009.

Bernard Korzeniewski, "Od neuronu do (samo)świadomości", Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

(1) rozróżnia, klasyfikuje i definiuje podstawowe paradygmaty psychologiczne wypracowane w XIX-XX w., wskazuje ich specyfikę i fundamentalne założenia filozoficzne, rozpoznaje relacje między nimi i potrafi wskazać zbieżności oraz sprzeczności;

(2) rozpoznaje i krytycznie omawia konsekwencje założeń przyjmowanych przez rozmaite antropologie psychologiczne, wskazuje ich zalety, słabości, oryginalność bądź zależność; dostrzega związki z nowożytnymi antropologiami filozoficznymi, rozpoznaje historyczne korzenie głównych idei psychologicznych;

(3) swobodnie posługuje się podstawową terminologią głównych teorii psychologicznych, czyta ze zrozumieniem wybrane, klasyczne teksty psychologii;

(4) postrzega dwustronną zależność między ewolucją teorii psychologicznych a przemianami społeczno-kulturowymi na Zachodzie, ma świadomość zależności między rozwojem psychologicznych obrazów człowieka a rozwojem społeczeństw;

(5) analizuje i krytycznie ocenia podstawowe pojęcia wybranych koncepcji psychologicznych (np. „nieświadomość”, „świadomość”, „ja”, „popęd”, „archetyp”, „alienacja” etc.) w konfrontacji z nowożytnymi koncepcjami filozoficznymi i przyrodoznawczymi;

(6) prezentuje kierunki rozwoju głównych paradygmatów psychologicznych w kontekście ich wewnętrznych problemów oraz słabości teoretycznych;

(7) dostrzega wpływ psychologicznych obrazów człowieka na kulturę i naukę XX wieku, analizuje wpływ teorii psychologicznych i psychoterapii na praktyki społeczne i samorozumienie społeczeństw Zachodu.

Metody i kryteria oceniania:

ocenianie znajomości tekstu, przebiegu dyskusji, zdobytej cząstkowej wiedzy oraz charakteru argumentacji

zaliczenie ustne – całościowe sprawdzenie wiedzy przez zadanie pytań szczegółowych oraz problemowych z zakresu dyskutowanego materiału

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)