Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania humanistyczne i społeczne : Badania oparte na sztuce w warsztacie kulturoznawcy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-DDW-BHS6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania humanistyczne i społeczne : Badania oparte na sztuce w warsztacie kulturoznawcy
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Studia doktoranckie na WNS
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

III stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie doktorantów z ideą i przykładami badań skoncentrowanych na problemie (problem-centred) oraz modelami badań opartych na sztuce ujmowanymi jako nowy typ praktyk badawczych w zakresie badań jakościowych. Przygotowanie doktorantów do prowadzenia własnych badań w tym zakresie.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowe wiadomości z metodologii badań humanistycznych i/lub społecznych.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Kontakt: pokój 30 w Instytucie Kulturoznawstwa; kontakt elektroniczny ewarew@amu.edu.pl;

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z elementami prezentacji.

Skrócony opis:

W trakcie wykładu wprowadzone zostanie pojecie transdyscyplinarności jako punktu wyjścia do stosowania metodologii hybrydycznych w naukach humanistycznych. Następnie podejście skoncentrowane na problemie odróżnione zostanie od modelu badan opartych na teorii oraz modelu projektowego. W dalszej kolejności omówione zostanie planowanie badań w tym modelu. Podstawowy korpus tematów stanowią dalej prezentacje badań opartych na sztuce stosowanych w naukach społecznych i humanistyce.

Pełny opis:

1. Transdyscyplinarność jako punkt wyjścia badań.

2. Hybrydyczne strategie metodologiczne.

3. Modele podejść badawczych opartych na teorii vs modele badań opartych na problemie.

4. Podejście problemowe vs podejście projektowe

5. Formułowanie problemów badawczych w warsztatach humanistów.

6. Planowanie badań.

7. Współpraca i odpowiedzialność.

8. Nauka i sztuka – budowanie nowych przedmiotów i narzędzi poznania.

9. Miejsce badań opartych na sztuce w obszarze badań jakościowych.

10. Główne typy badań opartych na sztuce:

a) Poszukiwania narracyjne i oparte na fikcji;

b) Poszukiwania oparte na poezji;

c) Poszukiwania oparte na muzyce;

d) Poszukiwania oparte na tańcu i ruchu;

e) Poszukiwania oparte na teatrze, dramacie, performansie;

f) Poszukiwania oparte na filmie

g) Poszukiwania oparte na sztukach wizualnych.

11. Epistemologie „zanieczyszczone”.

Literatura:

1. P. Leavy, Essentials of Transdisciplinary Research. Using Problem-Centred Methodologies, Left Coast Press, California 2011.

2. Questions of Method in Cultural Studies, M. White, J. Schwoch (eds.). Blackwell 2006.

3. Metody badań jakościowych, N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, WN PWN, Warszawa 2009.

4. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, WN PWN, Warszawa 2009.

5. D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, WN PWN, Warszawa 2007.

6. U. Eco, Interpretacja i nadinterpretacja, Znak, Kraków 1996.

7. G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych, WN PWN, Warszawa 2010.

8. S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, WN PWN, Warszawa 2012.

9. P. Leavy, Metoda spotyka sztukę, Wyd. NCK, Warszawa 2018.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia

Doktorant w stopniu zaawansowanym zna metodologię badań właściwą dla dyscypliny nauki, w której odbywa się kształcenie, co pozwala na właściwy dobór teorii i narzędzi badawczych oraz efektywne ich zastosowanie i modyfikację w ramach własnych badań. – E_W02, PBU_W, P8S_WG

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowane i poddanie dyskusji projektu badawczego wykorzystującego omówione sposoby postepowania badawczego. Zaliczenie na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)